Börja knacka kod...
Re: Börja knacka kod...
Jag använder "aldrig" någon form av OS när jag bygger projekt med µC. Detta just för att hålla mina projekt fri från delar jag inte har kontroll över och därmed säkra stabiliteten.
MEN - det är inte enkelt! I grunden bygger jag ett OS för varje projekt och det är ett stort jobb och definitivt inget jag vill tillråda andra än erfarna programmörer med masochistiska tendenser.
Sedan kan man slåss om huruvida Python er bra, dåligt, svårt eller lätt, det är definitivt en väg in i lärandet. Att jag inte gilla språket är inget generellt uttryck för språkets kvalitet, det betyder enbart att jag inte gillar det.
En Raspberry Pi har video, IP-anslutning, USB och en massa annat och att börja med att skala bort OS och göra ett eget är direkt dödfödd! Har man specifika krav på ett projekt som gör att man måste styra resurserna på ett specifikt sätt kan man såklart göra just detta - men har man sådana krav är man inte nybörjare som vill skriva "Hello World".
Och det är vad tråden handlar om: någon som är helt grön och mest vill se om det går att skapa något som kan förstås.
MEN - det är inte enkelt! I grunden bygger jag ett OS för varje projekt och det är ett stort jobb och definitivt inget jag vill tillråda andra än erfarna programmörer med masochistiska tendenser.
Sedan kan man slåss om huruvida Python er bra, dåligt, svårt eller lätt, det är definitivt en väg in i lärandet. Att jag inte gilla språket är inget generellt uttryck för språkets kvalitet, det betyder enbart att jag inte gillar det.
En Raspberry Pi har video, IP-anslutning, USB och en massa annat och att börja med att skala bort OS och göra ett eget är direkt dödfödd! Har man specifika krav på ett projekt som gör att man måste styra resurserna på ett specifikt sätt kan man såklart göra just detta - men har man sådana krav är man inte nybörjare som vill skriva "Hello World".
Och det är vad tråden handlar om: någon som är helt grön och mest vill se om det går att skapa något som kan förstås.
Jag har också tänkt lära mig Python någon gång men har fastnat i "C-träsket" och trivs med det. Förutom C har jag börjat kika lite på C++ också. Fuskade lite med C# och .NET för några år sedan då jag fortfarande körde Windows (har gått över till Linux numera) och även om jag aldrig använder det längre så känns det ändå inte bortkastat. Känner att jag har nytta av det jag lärt mig om objektorienterad programmering nu när jag kikar på C++. På jobbet har jag kört en hel del programmering i LabVIEW också och där känner jag att jag haft nytta av det jag lärt mig inom C.
Samma sak om man börjar med Python tror jag. Det man lär sig kommer man ha nytta av senare oavsett vilka språk man går vidare med. När det gäller Raspberry Pi verkar ju många använda Python så det är nog ett bra val på den plattformen. Eftersom Raspberry Pi gör ett fullfjädrat Linux-baserat operativsystem i botten (normalt sett även om det verkar gå att programmera den direkt utan OS) så har man även bra stöd för många andra programmeringsspråk så valmöjligheterna är stora.
Samma sak om man börjar med Python tror jag. Det man lär sig kommer man ha nytta av senare oavsett vilka språk man går vidare med. När det gäller Raspberry Pi verkar ju många använda Python så det är nog ett bra val på den plattformen. Eftersom Raspberry Pi gör ett fullfjädrat Linux-baserat operativsystem i botten (normalt sett även om det verkar gå att programmera den direkt utan OS) så har man även bra stöd för många andra programmeringsspråk så valmöjligheterna är stora.
- Repaterion
C## är Microsoft's version av Java.
C++ är i grunden C med en del tillägg.
I C++ kan man skapa klasser som i grunden är/kan vara mer eller mindre avancerade funktioner som innehåller/kan innehålla kompletta variabler och program för att komma åt dessa osv. Detta betyder att man kan skapa klasser som t.ex. interfacer till specifika data och att man sedan kan använda den klass i många olika projekt.
Samtidig har C++ en hårdare syntaxkontroll, i C har man en mycket stor frihet med pekare osv., detta betyder att man kan använda den styrka till att göra smidiga lösningar - eller göra katastrofala fel. Den hårdare syntax i C++ hjälper en del mot detta.
I C++ kan man ha constructor och destructor i en klass, detta betyder att när klassen aktiveras och det finns en constructor kommer denna att köras automagisk. När klassen inaktiveras och det finns en destructor kommer destructorn at köras vid inaktieringen.
I C kan man bygga variabler med array osv. men man kan göra det samma i C++, dock med skillnaden att man kan skapa båda en variabelstruktur liksom en programstruktur i samma "klump" (= klass)
Det finns andra avvikelser men det är grunden iaf.
C++ är i grunden C med en del tillägg.
I C++ kan man skapa klasser som i grunden är/kan vara mer eller mindre avancerade funktioner som innehåller/kan innehålla kompletta variabler och program för att komma åt dessa osv. Detta betyder att man kan skapa klasser som t.ex. interfacer till specifika data och att man sedan kan använda den klass i många olika projekt.
Samtidig har C++ en hårdare syntaxkontroll, i C har man en mycket stor frihet med pekare osv., detta betyder att man kan använda den styrka till att göra smidiga lösningar - eller göra katastrofala fel. Den hårdare syntax i C++ hjälper en del mot detta.
I C++ kan man ha constructor och destructor i en klass, detta betyder att när klassen aktiveras och det finns en constructor kommer denna att köras automagisk. När klassen inaktiveras och det finns en destructor kommer destructorn at köras vid inaktieringen.
I C kan man bygga variabler med array osv. men man kan göra det samma i C++, dock med skillnaden att man kan skapa båda en variabelstruktur liksom en programstruktur i samma "klump" (= klass)
Det finns andra avvikelser men det är grunden iaf.
Den stora skillnaden mellan C och C++ är att C inte är ett objektorienterat språk, vilket C++ är.
Oturligt nog baseras C++ syntax på C och då tror många att det är samma sak.
Oturligt nog baseras C++ syntax på C och då tror många att det är samma sak.
Något som kan fascinera mig är hur folk suttit och knackat ihopa hela bokföringssystem i ASM eller BASIC på 80-talet - men knappt lyckas sortera några rader text idag i t.ex Python.
Själv skulle jag väll vilja kika lite på Google Go som verkar praktiskt men ändå kompileras.
(OBS, jag pekar inte på någon alls här)
Själv skulle jag väll vilja kika lite på Google Go som verkar praktiskt men ändå kompileras.
(OBS, jag pekar inte på någon alls här)
- lillahuset
- Gått bort
Grovt sett, den största skillnaden mellan C och C++ är förväntad återstående livslängd hos programmeraren. Kanske inte helt korrekt men definitivt en hyfsad generalisering.
- Repaterion
Tror jag har kommit på ett första projekt efter Hello world.. om det ens kan kallas project.
Men det jag funderar lite på är Python 2.7.8 vs 3.X.X, spelar det någon större sexuell roll vilket jag stångas med?
I Fedora som jag kommer sitta med är det Python 2.X.X som ligger installerat som "standard", hara bara en rPI just nu.
Väljer att sitta i Linuxmiljö direkt istället för att hoppa mellan Win och Linux.
Men det jag funderar lite på är Python 2.7.8 vs 3.X.X, spelar det någon större sexuell roll vilket jag stångas med?
I Fedora som jag kommer sitta med är det Python 2.X.X som ligger installerat som "standard", hara bara en rPI just nu.
Väljer att sitta i Linuxmiljö direkt istället för att hoppa mellan Win och Linux.
- lillahuset
- Gått bort
Jag är ingen expert men känner till att Python 2 och 3 är ganska inkompatibla.
Jag kollade på Wikipedia och trean kom i december 2008. http://en.wikipedia.org/wiki/Python_(pr ... _language).
Jag kollade på Wikipedia och trean kom i december 2008. http://en.wikipedia.org/wiki/Python_(pr ... _language).
Länken fungerar inte. Används URL knappen så komemr allt med.
http://en.wikipedia.org/wiki/Python_%28 ... anguage%29
Ja, tyvärr (eller vad man ska kalla det) så valde de att "rätta till" en del
saker i Python 3 som inte var perfekta i Python 2. Det gjorde också att
de inte längre var kompatibla, och det har varit lite segt med övergången.
Vill man dessutom hämta skojiga moduler "från nätet", så är det inte allt
för sällan som de inte kan körs i Python 3.
> I Fedora som jag kommer sitta med är det Python 2.X.X som ligger installerat som "standard"
Ja, det säger väl allt om vilken som används...
http://en.wikipedia.org/wiki/Python_%28 ... anguage%29
Ja, tyvärr (eller vad man ska kalla det) så valde de att "rätta till" en del
saker i Python 3 som inte var perfekta i Python 2. Det gjorde också att
de inte längre var kompatibla, och det har varit lite segt med övergången.
Vill man dessutom hämta skojiga moduler "från nätet", så är det inte allt
för sällan som de inte kan körs i Python 3.
> I Fedora som jag kommer sitta med är det Python 2.X.X som ligger installerat som "standard"
Ja, det säger väl allt om vilken som används...

C++ kör ju arduino med. Beroende på vad man använder från c++ så kan man spara tid när man skriver koden utan att det tar extra kraft jfm C.
Det jag helst inte sitter i idag är nog PHP, men det är också en personlig åsikt.
Programmerar själv med C, C++, python, c#, javascript. Har lite beroende på vad man gör.
Känns rätt så lätt att byta mellan olika språk nuförtiden.
Python kan också spara tid, finns mycket paket färdigt, ex www.scipy.org
Det paketet hade jag inte velat skriva från grunden...
Det jag helst inte sitter i idag är nog PHP, men det är också en personlig åsikt.
Programmerar själv med C, C++, python, c#, javascript. Har lite beroende på vad man gör.
Känns rätt så lätt att byta mellan olika språk nuförtiden.
Python kan också spara tid, finns mycket paket färdigt, ex www.scipy.org
Det paketet hade jag inte velat skriva från grunden...
> Det jag helst inte sitter i idag är nog PHP, men det är också en personlig åsikt.
Amen till det!
PHP är nog bland det "kladdigaste" språk/ramverk jag hittills stött på!
Och fler håller med: http://eev.ee/blog/2012/04/09/php-a-fra ... ad-design/
Annars gillar jag C, C++ och Python starkt; kraftfulla språk som tillåter en att skriva
"elegant" kod, något jag verkligen uppskattar (och försöker bidra med själv så gott jag kan).
/johan
Amen till det!
PHP är nog bland det "kladdigaste" språk/ramverk jag hittills stött på!
Och fler håller med: http://eev.ee/blog/2012/04/09/php-a-fra ... ad-design/
Annars gillar jag C, C++ och Python starkt; kraftfulla språk som tillåter en att skriva
"elegant" kod, något jag verkligen uppskattar (och försöker bidra med själv så gott jag kan).
/johan
Jag har precis gått en kurs i Python och di var det version 2.7. Tentar av det i morgon.
- Repaterion