Xenon ibland tänds inte alla lampor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31162
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av MadModder »

Det är skillnad på crimp och crimp.
De isolerade kabelskorna är inte optimala. Även ett riktigt bra verktyg klämmer ju bara ihop hylsan.
Kabelskorna ska dessutom ha två lager metall som kläms ihop. Det syns bakifrån som en tratt ungefär. De billiga satserna från Biltema t.ex har inte detta, och lossnar tämligen lätt.
Ringkabelskorna har bara ett lager, då metallen är så tjock så det behövs inte mer.
Däremot de oisolerade är ruggigt bra, som isoleras efteråt, eller sitter i kontaktdon.
Där "rullas" kanterna på hylsan in i kardelerna (med rätt verktyg då), och man får i det närmaste ett helt homogent förband. Detta lossnar inte.
Bild
Och det är sådana som återfinns i fordon.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Kjelle skrev:Går ju tillfälligt använda startkablar för och få lite mer area
Så tjocka som startkablar.. alltså från + punkten på bilen till relät menar du ? Hehehe lär nog knappast bli nått av med att sätta så tjocka kablar hela vägen ända ut till lamporna, i min värld låter det absolut mycket overkill, har aldrig nånsin sett nån som har så tjocka kablar, morsan fick monterat på sin bil på firma tre stycken med Xenon, det var absolut inte speciellt kraftiga grejer heller så ...
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Kjelle »

Jag menar att använda startkablar tillfälligt för att bygla över ett ev. spänningsfall.

Motorrummets + till reläet och drivdonets - till karossjord.


Precis samma tillvägagångssätt som när man felsöker en dåligt laddande generator, bygling generatorhölje-batteriminus eller batteriplus-generatorns B+.

Kjelle
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31162
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av MadModder »

Har varje drivdon en egen kabel ända från reläet?
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Miramithe »

Nej det har dom inte det är skrivet tidigare. En tåt från relä som delar sig framme vid lamporna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31162
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av MadModder »

Jag som läste genom hela tråden nyss för att kolla så jag inte missat det... :lol:

hmm nä jag kan inte hitta det... bara att det inte är ett relä per lampa utan ett till alla.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Det är en kabel från ut på reläet som går fram till där lamporna sitter, där är det påkopplat 5 som går ut till vardera lampa, Kablarna från + i motorrummet är relativt tjocka och lika med jorden som sitter direkt där det mesta annat i bilen jordas, det sitter alltså ett relä på 30Ah.

Och montera på några startkablar på stiften på reläet.. njaa det blir nog lite svårt, drivdonet (balasten) har ingen separat kabel...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31162
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av MadModder »

Nä det är svårt att knåpa fast en kabel större än 6mm² till ett relä med flatstift. Om inte annat så bryter man väl sönder hela reläet om kablarna rör på sig. :D
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Tror inte man behöver göra detta krångligare än vad det är egentligen, får väl satsa på att sätta ett relä för varje lampa, alternativt kolla upp balasten på den som oftast inte tänder på första försöket om det möjligen kan vara balasten som är felande, dom andra verkar tända skapligt iaf, synd det är så grått och dassigt väder så det är svårt att se hur bra lyse man igentligen har då mörkret äter upp det mesta av ljuset. Blir bättre när det kommit lite snö..
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Sverige »

Eh... Det är väl när det är som mörkast som man behöver mest ljus, och det är väl då man kan jämföra hur bra ljuset är...


Ett relä kan vara på 30 ampere, inte 30 amperetimmar (det är inget batteri)... ;)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Blöt mark äter upp ljuset, blir svårt att se hur bra ljus man igentligen har, tycker jag iaf, torr mark, bättre :D
E Kafeman
Inlägg: 3559
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av E Kafeman »

VikHe skrev:Precis, är nog till stor del detta som är anledningen till att många är rädd för crimpade förbindelser,
"nä usch, det glappar bara".
Det har med rätt många års erfarenhet att göra. Det vanligaste jag ser är att crimpta kontakter utförs och används på fel sätt.
Ingen material-kunskap eller vetskap om t.ex. skillnad på när skärande eller friktions-låsning ska användas eller mixat, när delade resp hela cylindrar ska användas, olika sätt att ge stöd för kabelisolation osv.
Problemet finns även inom tillverknings-industri, typexempel när man köper komponenter från olika underleverantörer har de inte önskade spad-typen men kabel-mattan är redan monterad, allt är kopparspadar men till jorden ha man tagit stålspade som är lätt att punktsvetsa i apparatskåp. Flygindustrin har däremot lite striktare standarder för vilka typer av flatstift som får användas och hur de ska användas.
En fördel med rätt crimpta kontakter är att kontaktresistansen sjunker med ålder pga materialvandring, om inte för häftig värmeväxling ställer till det. Lödda kontakter blir alltid sämre med ålder och värme påskyndar åldringen men kan ändå vara bättre alternativ i somliga fall.
Sedan har vi den andra änden av ett flatstift, som många inte tänker så mycket på. Det spade som spade inom samma storlek?
Ur kontaktsynpunkt är skärande spad-stift bättre än friktionslåsta, första gången man använder dom. Efter ett antal lossningar kan det vara tvärs om.
Material i mässing med tennoxid är vanligast men slits mest osv... Otroligt vanligt att mässingsspader som är av skärande typ, trycks på kontakter i stål. Skär dåligt om så säjer.
VikHe skrev:Undrar varför alla kontakter som finns i en bil från fabriken är crimpade? :)
En logistik och kostnads-fråga. Du trodde väl inte att det för att det var mest gedigna kontakteringsmetoden? Spad-kontakt med crimp-hylsa uppfanns av bilindustrin på 1940-talet som ett billigare alternativ som medgav förfabrisering av kabelhärvan samt snabb montering av den i bilen och inga verktyg behövdes för att koppla ihop delarna vid slutmontering.

Standard spadstift typ röda/gula/blå i olika storlekar har inte olika ström-ranking i sej, utan har med applikationen och göra, värmeavledning mm men max är ca 40 A för gula mässingskontakter, utom de från Kina som tål 100A :)
Vill man ha högre strömmar är det skruvterminaler och ringkabelskor som behövs. Sådana finns i princip för hur stora strömmar som helst och är en vanlig kontakt-typ inom elkraft-industrin.
Ringkabelskor korrekt monterade tål högre ström än motsvarande spad-stift, då kontaktytan är större och kontaktrycket mer kontrollerat samt bättre värmefördelning.

Hur bra elkopplingen ser ut, inklusive val av kontakttyper, kabeldimensioner och reläts strömtålighet brukar man få tänka till lite när strömmarna närmar sej 50A. Miljön för kontakten och vibrationer, i bägge ändarna av en spad-kontakt, kan göra sitt för att korta livslängden. Brukar använda krympslang med epoxi invändigt för att förstärka kabelavlastningen, men flyget godkänner det inte då de vill att hela kontakten ska vara inspekterbar.

I den mån jag klämmer kabel blir det numera mest koaxialkablar. Har egna hydrauliska verktyg med diverse lösa backar (till salu) men har även några lågpris-tänger, med och utan retur-spärr.
BTW hurvida samtidigt halvljus med helljus minskar vad man uppfatta på långt håll var ingen fråga. Det är tämligen enkelt att konstatera, ta en pappskiva och täck halva höjden på nederkant av vindrutan och jämför. Inte märkvärdigare än solskyddets funktion.

Ja, blöten suger ljuset denna tiden på året. Så här vill man inte att extraljusen ska fungera då. Råkade ut för liknade på min tävlingsbil men då var det en snödriva som tryckte in ett huvudljus en bit in i maskinrummet och ställde till det så att ljusrampen till slut dog. Det var då jag insåg värdet av separat avsäkring av varje lampa och att inte ta manöverspänning till extraljus från huvudlyktan.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6305
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Biker »

Sverige skrev:Varför skulle det vara dåligt att halvljuset lyser hela tiden...?
Ser det som en fördel vid separata strålkastare, dessutom nödvändigt om man bara har HID xenon...
Grejen är att det bländar en lite och du ser inte lika långt som med bara heljuset.
I hög fart på motorväg är det desutom ganska onödigt och se dikeskanten 5m från bilen....ganska ointressant och behöva se det som man oundvikligen kommer och smälla med - bättre och använda fjärrljusets egenskaper då.

Men visst vid körning på långsammare kruviga vägar då man vill ha max så är det en fördel.

På en av motorcyklarna har jag fetingljus som en modern bil redan original.
Jag har ändrat belysningen till styrbart.
2 reflektorer (En nyare Varadero)

I läge A är en reflektorn aktiv med hel eller halv 55W/60W
I läge B Är båda reflektorerna aktiva även den med 80W/130W i hel eller halv
I Läge C som ovan men båda hel och halv i 55W/60W reflektorn

Jag hade setupen med båda trådarna på 80/130 oxå men...ja 200W i en reflektor. :mrgreen: ..blir ganska varmt.
Ofta är 100W ok om det är lite kallare ute dock.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Ja fast med flera extraljus monterade så kan väl inte det spela nån roll eftersom det blir rätt så vitt när man sätter igång helljuset, mig gör det absolut inget vilket som, även utan extraljus gillar jag att både hel och halv på bilen lyser samtidigt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6305
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Biker »

Ja det är en smaksak , jag tillförde möjligheten med hel/halv samtdigt till mcen för att få lite kurvljus om man ville.

Har du en sån fet rigg med lampor så bygger dom så mycket ljus i fjärrljusbilden så du ser långt ändå.
Du blir mer bländad av närljuset utan massa extraljus.

På spikraka nattvägar i motorvägsfart , det som du har exakt framför bilen är onödigt och veta...30 meter i sekunden :shock:
Skriv svar