Tips på billig WIFI-modul (ESP8266)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Tips på billig WIFI-modul (ESP8266)

Inlägg av toffie »

Fick idag hem ett utvecklingskort för ESP8266. Att notera, det går även att köra NRF24L01+ på kortet, vet inte om det går samtidigt men ändå. Många knappar, en hel del lysdioder, går att ansluta extern antenn, finns USB UART.

Alla pinnar från ESP8266 modulen finns på header på utvecklingskortet dock är inte alla IO-pinnarna på utvecklingskortet direkt kopplat till ESP8266 modulen. Så jag vet inte riktigt hur man kan använda de andra knapparna och så med ESP8266 modulen om det inte går via RX/TX kanske.

Det finns även plats för en DS18B20, det finns en ljussensor, relä för 230 styrning, piezo buzzer, och en massa inställningsmöjligheter via dip-switcharna.

Man fick även med en ESP8266 som monteras via ett specialkort/adapter. Om man gör ett eget adapterkort och egen ESP8266 modul kanske man kan få direkt kontakt med alla knappar och lysdioder på utvecklingskortet.
esp8266_devboard_0.jpg
esp8266_devboard_1.jpg
esp8266_devboard_2.jpg

Har inte fått tag på något datablad, schema eller liknande så jag vet inte exakt hur allt hänger ihop på kortet för tillfället. Men jag fick idén om att köpa ett kort från en jag följer på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=GTW4YBOZO8c

Köpte kortet här på eBay http://www.ebay.co.uk/itm/131335859079

Kostade mig 118kr. Helt klart värt det för ett så fint kort :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det finns ett forum som du kanske känner till och kanske har omnämnts i tråden. http://www.esp8266.com/

Har någon testat att utveckla program för processorn? Jag har sett att det finns en SDK. Dokumentationen verkar dock vara ganska bristfällig.
Det finns moduler med mer I/O så det skulle gå att göra ganska intressanta saker med den.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jo, tack!, jag känner till forumet men har inte lagt någon tid än på att leta igenom och se ifall det finns info där. Det kanske det gör, då blir det ju lättare förstås ;)

Vad jag vet, är väl i stort sett bara det som skrivits i denna tråden än så länge. Något mer kanske.. Men jag har inte hunnit sätta mig in i modulerna så mycket än. Det finns ju dock en hel del potential i dem, med tanke på att man ska kunna programmera processorn på osv.

Ska sätta mig med det forumet och se om jag hittar något som inspirerar mig att börja :P
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hoppas du kommer igång, blir expert och berättar för oss andra. Jag är lite sugen men överlåter gärna pionjärrollen åt någon annan. :D
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

För att korrigera mitt tidigare inlägg.

Modulen fryser INTE som jag skrev.

Det som händer är att jag inte kommer åt den på WIFI sidan vilket sker intermittent över tid.

Har nu kollat att modulen svara på seriesidan, vilket den gör hela tiden.

Har beställt lite fler varianter som även har chip-antenn och extern antenn så får vi se.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Har fått tag på.. något sorts schema för det "utvecklingskort" som jag visat ovan i tråden. Det är från säljaren jag fick det, plus en hex fil och en .apk fil. Det känns som om zip filen kommer från tillverkaren, som vanligt när det är dokumentation från Kina (enligt mig) så verkar det vara väldigt dåligt dokumenterat så jag förstod inte hälften. Sen stod allt på Kinesiska också, så Google fick ju hjälpa till såklart :P

Är det bara jag, eller tycker ni också att de tre knapparna längst upp till vänster är lite.. smått.. onödiga? :P

Gjorde om PDF filen till en bild så det blir lättare att få upp och visa här.
ESP8266_devboard.jpg

Original PDF filen finns även här;
ESP8266_devboard.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Angående knapparna, det kan ju vara så att noden mellan knappen och resistorn har en namn, t.ex P1.2, vilket elektrisk ansluter den till just P1.2 - sen att det inte syns i schemat är ju såklart kass och dåligt ritat.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Har äntligen idag satt mig och börjat försöka förstå dessa moduler. Först var den väldigt snurrig, var 10e gång jag startade modulen, om jag dessutom haft den avstängd en stund, då kanske den svarade.

Sen lyckades jag uppdatera den till "cloud" update, så AT+GMR visar nu 00170901. När jag försöker köra en AT+CIUPDATE så går den igenom de fyra stegen, tar väldigt lång tid därefter och sedan ERROR.

Enda jag hittat skulle vara att modulen inte har tillgång till Internet, men den är inloggad i routern, har rätt IP adress med AT+CIFSR och när jag sedan kör följande så.. ja den har tillgång till Internet;

Kod: Markera allt

AT+CIPSTART="TCP","www.swemod.com",80
AT+CIPSEND=21
GET /xxx.php?value1=3
När jag kör det, så låser sig min server.. totalt! :doh: :shock:
Jag förstår inte varför alls, hittar inte något i loggar eller någonting, servern bara låser sig under 1-2 minuter och jag kommer inte åt den på något sätt. Förmodar att den sätter en IP-block mot mitt IP-nummer, men varför ska den göra det? Det ska ju bara vara EN anslutning som går iväg, så varför låser sig servern?

Hur som, php sidan jag kör på servern ska enkelt bara lägga in värdet av variabeln value1 i en databas. Inget svårare än så och kör jag det i webbläsaren så fungerar det utan problem.

Men.. modulen verkar ju "nå" min server eftersom den kan "låsa" den.. men de gånger servern inte blir låst, och jag får tillbaka "SEND OK" från modulen, så har inte databasen uppdaterat sig. Den verkar alltså nå php sidan, men sen inte längre. Varför?

Några idéer, är det någon bugg ni känner till, vad kan jag göra för att testa vidare?

Tack på förhand!

EDIT:
Tänkte att jag skulle prova med en enkel "GET /xxx.php" med en AT+CIPSEND=14 och sen tömde jag php filen och körde bara en enkel echo "Hello" .. Samma sak igen, servern bara låser sig..

Den gör det endast när jag ansluter till servern via ESP8266 modulen, inte annars..

Vart ska jag leta vidare tycker ni? Jag är helt tom i bollen nu.. :(
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag hade också stora problem med cloud update så jag körde updaten som kom strax efter cloud update. om jag kommer ihåg rätt så har jag 902 på slutet om jag kollar firmware.

Sen bör du väl lägga till detta i slutet av din datasträng:

" HTTP/1.1\r\nHost: www.swemod.com\r\n\r\n"

samt självklart inkludera det när du räknar fram datalängden
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jo jag ville väl också ha tag på 902 men jag kan ju inte uppdatera, så jag sitter med den firmware jag sitter med :(

Så du menar att det ska se ut på följande sätt;

GET /xxx.php?value1=3 HTTP/1.1\r\nHost: www.swemod.com\r\n\r\n
eller ska det vara radbrytning mellan de två delarna?

GET /xxx.php?value1=3\r\n HTTP/1.1\r\nHost: www.swemod.com\r\n\r\n
Kan prova det rakt av, men hur gör ni med citationstecken? Använder ni det eller kör ni utan? För när jag kör utan verkar det som om servern inte låser sig och jag får "SEND OK", men tyvärr händer ju inget i databasen iaf.. :humm:

EDIT..
Följande kod;

AT+CIPSEND=66
Låste servern gladeligen.. så nu är den inte tillgänglig igen :) Efter den timeout som förmodligen är inställd så får jag

ERROR
Unlink
Och efter jag skickat själva GET raden så får jag "busy s..."
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

så har jag gjort utan "......"

Så GET /xxx.php?value1=3\r\n HTTP/1.1\r\nHost: www.swemod.com\r\n\r\n är 67 tecken

AT+CIPSEND=67

Fungerar det om du kör i webläsarn: www.swemod.com/xxx.php?value1=3 ?

Det kanske är så att det inte ska vara HTTP version 1.1 utan 1.0? Är ingen expert på detta.

Och hur menar du att du inte kan uppdatera firmware? Du lyckades ju uppdatera till cloud firmware? Då borde du kunna göra det via deras guide också via usb-till-serieport-kabel? Så gjorde jag.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tack för att du tar dig tid!

Jag har provat lite från och till, men jag kan inte få det att fungera :( Börjar först med firmware, alltså jag kan uppdatera till cloud firmware via denna guide;

http://blog.electrodragon.com/cloud-upd ... p8266-now/

Det var inga problem det inte! Den tankar över filen och allt fungerar precis som "det ska" vad jag sett på videos och i guiden. Men, när man sedan, enligt guide och videos, ska uppdatera vidare med AT+CIUPDATE så får jag följande;

ets Jan  8 2013,rst cause:4, boot mode:(3,7)

wdt reset
load 0x40100000, len 212, room 16 
tail 4
chksum 0x5e
load 0x3ffe8000, len 788, room 4 
tail 0
chksum 0x1c
load 0x3ffe8314, len 72, room 8 
tail 0
chksum 0x55
csum 0x55
jump to user1

ready

AT+CWJAP="SAMNET2GHz","xxx"
OK

AT+CIFSR
192.168.1.227

AT+CIUPDATE

+CIPUPDATE:1
+CIPUPDATE:2
+CIPUPDATE:3
+CIPUPDATE:4

ERROR
Alltså, ERROR. Modulen har ju i detta läge kontakt med Internet, eftersom jag även i detta läge kan försöka att ansluta mot min server och det låser den ju. Så den har ju kontakt med Internet.

Vad felet beror på vet jag inte, har inte lyckats luska ut det. Däremot så märkte jag en annan sak, modulen startar VARJE gång. Inga problem, varje gång jag slår på strömmen till modulen så startar den.

Det gjorde den inte med originalfirmware och när jag lyckats uppdatera till "0018000902" så beter den sig likadant igen, det tar ett par gånger innan jag får modulen att starta. Oftast går det om jag bryter strömmen och låter den få vara avstängd runt en minut eller så. Det går inte fortare om jag kopplar bort möjliga kondensatorer osv, den är likadan HELT strömlös. Så jag vet inte :P

Men.. jag provade då att ladda ner "0018000902" till modulen och det gick ju helt utan problem också, men jag fick ju tillbaka "start problemet". Dock får jag samma problem när jag försöker kontakta min server, så ingen skillnad där.

Har provat med HTTP/1.0, ingen skillnad där.

Däremot! Så fungerar det om jag ändrar server, till ex. Google. Då fungerar det utan problem.. VARFÖR!?!!?!?? aaaaaaaaah.. sliter av mig det lilla hår jag har kvar.. :P hehe

Se följande log;

̤Tl¥iþÈA-ðý`<`KÇEÂh¼`ϰ$Ât<øâ
[System Ready, Vendor:www.ai-thinker.com]

AT
OK

AT+GMR
0018000902
OK

AT+CWJAP?
+CWJAP:"SAMNET2GHz"
OK

AT+CIFSR
192.168.1.227
OK

AT+CIPSTATUS
STATUS:2
OK

AT+CIPSTART="TCP","www.google.se",80
OK
Linked

AT+CIPSEND=67
> GET /esp.php?value1=3\r\n HTTP/1.1\r\nHost: www.google.se\r\n\r\n 
SEND OK

AT+CIPCLOSE
OK
Unlink

OK
Linked

AT+CIPSEND=67
> GET /esp.php?value1=3\r\n HTTP/1.1\r\nHost: www.swemod.com\r\n\r\n
wrong syntax

ERROR
Varför är det så? Det känns ju som om något faktiskt är fel på min server, men vad!? Jag har försökt leta igenom loggar, men hittar inget om att mitt IP skulle vara spärrat osv. Hittar inte att jag faktiskt kontaktar servern heller, jag hittar ingenting. Sen kanske jag letar på fel ställen, men jag kan inte hitta något.

Det känns ju så konstigt, är det ingen här som haft några liknande problem? Vad händer om någon av er provar samma som ovan? Ni får gärna prova, är det så att servern ballar ur totalt så säger jag till, men som det verkar är det bara en blockering mot mitt IP nummer så fort jag försöker ansluta mot servern via ESP8266 modulen.

Addressen som ska användas är följande;
http://www.swemod.com/esp.php?value1=0

Där ni kan ändra värdet för value1 till vilket numeriskt värde ni vill. In-variabeln ska vara skyddad mot injections osv.
Prova gärna :)

I webbläsaren fungerar ju den adressen utan problem.

EDIT..
WOAH!.. Jag bara fick en tanke.. vad händer om jag kör telnet mot min server på port 80.. Jo.. DÅ LÅSER DEN SIG!! Det måste ju ganska självklart vara något fel på servern nu..

VA IRRITERANDE.. ledsen för caps, men jag är helt slut på det här.

Hur som, ni får gärna prova adressen ovan, se om ni får ut något av det! Jag måste leta vidare och försöka förstå varför ESP8266 modulen inte startar varje gång med "0018000902" versionen och sen försöka förstå varför min server låser sig vid fel slags request.. :S
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag kör med 0.9.2.2 från här: http://www.electrodragon.com/w/Wi07c
( )

Det är: V00180902_02

Jag har inga startproblem med den.

Mina moduler kom med V00160901_00

Ser att det finns ett nytt verktyg för att uppdatera firmware när jag bläddrar genom denna sida: http://www.electrodragon.com/w/Wi07c
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag får "TACK" som echo svar när jag kör din länk: http://www.swemod.com/esp.php?value1=0
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Och borde inte din rad vara ett tecken längre än den du kör till Google?

AT+CIPSEND=67
> GET /esp.php?value1=3\r\n HTTP/1.1\r\nHost: http://www.google.se\r\n\r\n
SEND OK

AT+CIPCLOSE
OK
Unlink

OK
Linked

AT+CIPSEND=67
> GET /esp.php?value1=3\r\n HTTP/1.1\r\nHost: http://www.swemod.com\r\n\r\n
wrong syntax