Absolut. Det förklarar förloppet. Så att sätta ett relä till fläkten kanske är lösningen.säter skrev:Skulle det kunna vara elfläkten som agerar generator innan den stannat helt?
Remanens på växelströmsgenerator till bil (felet löst)
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Nu har jag testat att koppla ur elfläkten.
Då stannar motorn perfekt.
Lurigt fel.
Frågan är om det fungerar utan diod med fläkten bortkopplad?
Då stannar motorn perfekt.
Lurigt fel.

Frågan är om det fungerar utan diod med fläkten bortkopplad?
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1651
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Klart lurigt men en diod i serie med fläkten borde fungera.säter skrev:Nu har jag testat att koppla ur elfläkten.
Då stannar motorn perfekt.
Lurigt fel.
Frågan är om det fungerar utan diod med fläkten bortkopplad?
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Det måste bli en kraftig diod i sådana fall.
Dessutom är väl framspänningsfallet inte försumbart.
Det är egentligen inga problem att ha denna fördröjning, jag var mest nyfiken på vad det berodde på.
Lite märkligt att det fungerade utan diod eller laddlampa på förra generatorn.
Dessutom är väl framspänningsfallet inte försumbart.
Det är egentligen inga problem att ha denna fördröjning, jag var mest nyfiken på vad det berodde på.
Lite märkligt att det fungerade utan diod eller laddlampa på förra generatorn.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1651
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Finns det ingen termostat till fläkten?
En diesel behöver väl inte lika mycket kylning som en bensinare.
En diesel behöver väl inte lika mycket kylning som en bensinare.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Jag kör utan termostat.
Trots att det är diesel så är det lite problem kylningen.
Kylaren är betydligt mindre än på den bil motorn plockades ur.
Trots att det är diesel så är det lite problem kylningen.
Kylaren är betydligt mindre än på den bil motorn plockades ur.
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil
Nu har den nya generatorn slutat ladda.
Jag har i en veckas tid hört ett vinande ljud vid gaspådrag, utan att kunna härleda detta.
Jag monterade en ny generator och då försvann det vinande ljudet, och laddningen fungerade igen.
Undrar vad felet kan vara på den trasiga generatorn?
Ger det vinande ljudet någon ledtråd?
Jag har i en veckas tid hört ett vinande ljud vid gaspådrag, utan att kunna härleda detta.
Jag monterade en ny generator och då försvann det vinande ljudet, och laddningen fungerade igen.
Undrar vad felet kan vara på den trasiga generatorn?
Ger det vinande ljudet någon ledtråd?
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil (felet löst)
om det inte är lagerljud eller släpringsljud utan den typiska vinande ljudet när generatorn är hårt lastad - så kan det vara kortis på någon lindning aka diod-fel...
Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil (felet löst)
Kan man mäta upp dioderna utan att löda loss?