Datasystem WANG 2200 LVP/MVP

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Kontakt:

Re: Datasystem WANG 2200 MVP

Inlägg av MattisLind »

Äsch. Nu förstår jag. Två hårddiskar och en floppy. Kan du fota av 7796 kortet också. Det kanske är det som är floppy interfacet? Helt klart 8tums floppy disk.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Bilder 7796! :) Inte floppy, men vad är det för nåt? Dom flesta anslutningar går till CPU-bussen!
2014-02-25 23.43.38.jpg
2014-03-06 23.13.04.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Jag tror du har en Wang 2200 LVP eller i alla fall delar till en sådan. På sidan 5-19 finns beskrivning av en "DPU". Det liknar det du har.
Användarvisningsbild
Platis

Re: Datasystem WANG 2200 LVP/MVP

Inlägg av Platis »

Ja visst fasen är det så, tack! Plötsligt fick många frågor ett bra svar! :)
Ni har helt rätt ang SA 1000 också! :tumupp: Spännande detta!

Edit; Känner mej lite dum, det här är ju ett klockren beskrivning av systemet!
"At some point before 1981, Wang began selling the LVP system. The LVP was a compact system (about the size of a mini refrigerator) containing an MVP CPU plus disk controller cards and a Shugart SA 1000, an 8 MB hard disk drive. In a normal system, the disk controller cards are located in the box housing the floppy disks or hard disks. In the LVP, these cards plugged into the CPU backplane. It was intended to support up to four users. The backplane has room for 15 cards (probably most of that was for adding more low density RAM boards) plus seven I/O expansion cards [11].

Trodde LVP byggde på ett SVP moderkort, så fel man kan ha! :roll: CPU-lådan står på högkant bakom diskarna och nätdelen ligger under, rejält djup på maskinen, 76cm!!
cpu_lvp.jpg
2200LVP_inside-page-001.jpg
Dom första tre korten är disk-interface, DPU och kontroller! DMA:n på DPU-kortet hanterar även minneshanteringen mellan RAM och CPU, en avlastning som inte verkar finnas i dom andra MVP-systemen! :tumupp: Tror att mitt system aldrig haft nån SA1000(2-8MB) monterad däremot så har det nog suttit 2st Shugart SA851 floppydrives! Nån som har en sån över?

Här är bilder på tredje kortet(8695) som jag gissande var bootstrap ROM pga dom 3st EPROM:en, men det är alltså kontrollerkortet!
Senast redigerad av Platis 7 mars 2014, 20:30:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Här är ett block-diagram över CPU:n, länken är till en mer avancerad översikt med hänvisning till kortnr.! :)
2200LVP-BlockDiagram(basic)-page-001.jpg
https://www.dropbox.com/s/i8by0oe5ggk8u ... iagram.pdf
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

http://en.wikipedia.org/wiki/Shugart_Associates

Jag har BASF 6105/6106 drivar som sitter i ABC838, lär vara samma som denna NEC drive: http://www.vintagecomputer.net/fjkraan/ ... floppy.pdf

Om den är kompatibel med SA851 vet jag inte men det borde man med hjälp dokumentationen kunna reda ut.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Det kanske skulle funka! Ett frågetecken är stödet för "hard-sector" som finns i 851:an och inte i NEC! Har bara ögnat igenom NEC-manualen, men 851:an har en separat sector/index-utgång! Frågan om det verkligen behövs, enligt LVP-manualen så kan den ändå inte läsa äldre Wang-disketter! Såg även att drivmotorn var DC i NEC gäller det även BASF? AC på shugart, gäller att hålla koll på volt/frekvens/storlek på drivhjul för rätt hastighet!
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Platis skrev: Dom första tre korten är disk-interface, DPU och kontroller! DMA:n på DPU-kortet hanterar även minneshanteringen mellan RAM och CPU, en avlastning som inte verkar finnas i dom andra MVP-systemen! :tumupp: Tror att mitt system aldrig haft nån SA1000(2-8MB) monterad däremot så har det nog suttit 2st Shugart SA851 floppydrives! Nån som har en sån över?
Jag vet att jag har två CDC 8 tums floppy i originalförpackning som jag köpte för många år sedan som surplus (från DataSaabs tillverkning av terminalkontrollers för Alfaskop-serien) på Söder i Stockholm. Interfacet är väldigt sannolikt identiskt med SA851. Frågan är bara om det är single side eller dual side. Sedan har jag troligen även Shugart drivar fast om det är just SA851 vet jag inte. Ska kolla lite grand i helgen. Möjligen hör Shugartdrivarna ihop med något system jag inte vill skiljas ifrån. Men en av CDC drivarna är du välkommen att ta hand om. Det bästa vore om du hade vägarna förbi Älvsjö (eller Strängnäs om du är nyfiken på att se våra maskiner) någon gång eftersom den är ganska tung.

En annan lösning är att koppla in en floppy emulator (HxC2001) som nämndes tidigare i forumet. Om du inte har några disketter till den här maskinen med mjukvara på är det antagligen lite krångligt att skriva ned imagar på disken. Det kan gå att göra med en PC och ett anpassningskort till 8 tums drivar. Det beror på vilket format Wang använder. Vad jag minns har vanliga kontrollers svårt för FM, men hanterar MFM bra. Vissa chip är bättre än andra. Ett verktyg är teledisk eller imagedisk. Annars får man gå på catwasel eller liknande kort. Jag har inte provat.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

:D Kan det vara en CDC BRB8A, ska vara kompatibel med SA850? 1MB, DSDD, MFM på LVP:en! Har inga floppys, utan det blir disk-image:ar från nätet! Smidigaste lösningen är ju en http://hxc2001.free.fr/floppy_drive_emulator/ precis som AndersG påpekat tidigare! En sån skulle man ju ha nytta av i många andra sammanhang också, så ingen dum investering! Men det är ju kul med gamla mekaniska drive:ar, så en av varje hade varit kul! Behöver ta reda på om den verkligen behöver "sektor-indikeringen", tror inte att HCX2001 heller har stöd för detta?!
Kan man få en HCX2001 att emulera en SA1000 också??
Är det nån som provat http://www.kryoflux.com/ ?

Edit: Jag har mätt lite på moderkortet och det verkar inte ha stöd för dom funktioner som SA851:a har utöver SA850 (FM dataseparering och sektor-indikering)! Annars kunde ju man tänkts sej att dom valt SA851 för bakåtkompatibelhet med äldre WANG som är "hard-sectored"! Så det funkar nog med vilken drive som helst som är SA850 kompatibel, DSDD, MFM!
Senast redigerad av Platis 8 mars 2014, 00:33:42, redigerad totalt 2 gånger.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Kryoflux och andra klara nog inte bithastigheten. Men ett riktigt geni kom på det här sättet. Skulle funka med SA1000 också.

Jag kollar i helgen vilken modellbeteckning det är på driven. Vad jag förstod så skulle LVP ha mjuksektorerade disketter. Hård sektorerade är ju ganska ovanliga och antagligen i det närmaste omöjliga att få tag i. En vanlig index puls har alla disketter.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Ja det var ju intressant! :) Ang; Kryoflux, tänkte mest till att skriva och läsa från olika floppydrives! Ja, mjuk-sektorerade, förenklar mycket! Funderar mest på varför man valt en SA851 över en SA850!?

Här är ett block-schema över DPU:n! 9517-1=DMA, tre kanaler används, RAM<>DISK, RAM>CPU och CPU>RAM!
Senast redigerad av Platis 8 mars 2014, 01:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Ett över Disk interface!
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Disk-kontrollern! PLA:n utgörs av dom tre EPROM:en som jag misstog för bootstrap-ROM tidigare i tråden!
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Tyvärr var det en BR8A5D som är enkelsidig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag vore dig så skulle jag bestämma mig mer för "så orginal diskhantering som möjligt" eller "nån slags emulering" när det börjar närma sig att faktiskt kunna läsa något från disk, d.v.s. då det verkar som att CPU'n startar. Den lär väl gissningsvis åtminstone kunna säga "hej, jag är en Wang och är lite ledsen över att det verkar dåligt ställt med fungerande diskar" på en konsollport, så att du över huvud taget kan ha en uppfattning om att CPU'n funkar.

Det är kanske mest "rätt" att emulera en diskdrive jämfört med att emulera hela kontrollern, men det verkar väl å andra sidan både flexiblare, snabbare, enklare och bättre att emulera hela diskkontrollern?

Om man ändå bygger något som sitter på I/O-bussen så skulle man väl dessutom kunna kosta på sig att emulera både diskkontroller och serieportar och göra allt tillgängligt via nätverk, så att man dels kan köra terminal via t.ex. telnet mot Wang'en och dels skyffla diskimages via nätverk till/från emuleringen.

(Jag hade nog byggt nåt med batteribackup'at statiskt ram som innehåller diskimages, och anslutit batteriet externt via halvlånga sladdar så att det nästan helt garanterat aldrig förvars så att batteriet kan skada datorn. Fast egentligen hade jag ju inte byggt nåt alls, eftersom jag tyvärr saknar energi att genomföra de projekt jag egentligen "borde" kunde genomföra :wink: )
Skriv svar