Bästa val bänkfräs runt ~120kg
Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg
Hejsan
Optimums skruvar och tillbehör ska passa till hbm enligt wahlgren
Hbm är ju en ripoff av optimum
Stefan
Optimums skruvar och tillbehör ska passa till hbm enligt wahlgren
Hbm är ju en ripoff av optimum
Stefan
Optimum är ju bara en Kinafräs med tyskt namn, HBM och Optimum tillverkas kanske till och med i samma fabrik men målas olika.
Jo, dom är extremt lika iaf... Men jag betalar inte 9000kr för 3 kulskruvar.
Har lyckats mäta lite på X nu som jag äntligen fått igång. Verkar ligga på ett vändglapp på 0.07mm ungefär enligt min Mitutoyo klocka.
Kanske kan dra åt muttrarna lite till...
Har lyckats mäta lite på X nu som jag äntligen fått igång. Verkar ligga på ett vändglapp på 0.07mm ungefär enligt min Mitutoyo klocka.
Kanske kan dra åt muttrarna lite till...
Fanns lite mått i den här tråden:
http://www.cnczone.com/forums/general_m ... rofit.html
http://www.cnczone.com/forums/general_m ... rofit.html
Hr du kikat hos JB, ser ut att vara skruv, mutter och ändbearbetning till mycket bra priser, kanske passar direkt på maskinen? http://www.jbcnc.se/index.php?cPath=42_43
Ska jag mäta dom gamla rätt av då eller vad är lämpligt ?
Jag har ju en HBM, inte Optimum. Borden skiljer 20mm i bredd tror jag.
Jag har ju en HBM, inte Optimum. Borden skiljer 20mm i bredd tror jag.
Tänkte vara smart och sätta min Y motor där framme istället för där bak. Nu rör ju sig Y axeln om jag byter riktning och motorn lossnar.
Hur ska man lösa detta ?
Skar bort gängorna på axeln så motorn kunde få plats
Hur ska man lösa detta ?

Skar bort gängorna på axeln så motorn kunde få plats

Löste det genom att bonka in den lite längre då stången var lite tjockare där + loctite. Funkar.
Fattar inte, skar du av gängorna för spännmuttern på din trapetsskruv? Lite bilder vore kul och informativt för vad du faktiskt menade.
Ja precis. Får väl ta lite bilder när jag kommer hem.
Hur har ni andra gjort ?
Hur har ni andra gjort ?
Alltså, skruven som håller veven, som numera har en motor på sig. Den kapade jag så gängorna försvann, men så det fanns en 8mm axel att fästa i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har fått klart X och Y nu och fått det ganska bra. Z däremot blev en besvikelse...
Tänkte sätta en Nema 23 på pinolen och direktdriva 0-71mm för att ev. senare göra om Z till hela kolumnen. En Nema 23 orkar inte dra ner pinolen (det sitter en ganska saftig fjäder i). Tar jag bort fjädern orkar den inte dra upp den. Tips ?
Ska jag sätta drev på motorn ? Byta motor ?
Tänkte sätta en Nema 23 på pinolen och direktdriva 0-71mm för att ev. senare göra om Z till hela kolumnen. En Nema 23 orkar inte dra ner pinolen (det sitter en ganska saftig fjäder i). Tar jag bort fjädern orkar den inte dra upp den. Tips ?
Ska jag sätta drev på motorn ? Byta motor ?
Frågan är om det räcker ?
Pinolen väger nog en 15kg eller mer...
Pinolen väger nog en 15kg eller mer...
jag vet inte hur det ser ut med fjädern och det, men du kan kanske testa att dra ut fjädern (så den blir längre) och kapa den till orginal längd. Det kanske funkar och är ju en snabb fix om så är fallet....