Klas-Kenny bygger/monterar Mendel90 3D-skrivare
Re: Klas-Kenny bygger/monterar Mendel90 3D-skrivare
Fäller jag ned handtagen så ligger de ju ut på hotbed där jag skall skriva ut.
Tar jag bort handtagen så tar fläktkåpan fortfarande i själva klämman.
Fläkten sitter helt rakt och i sitt högsta läge.
Alla bilder jag sett på mendel 90 har klämmorna sittandes som vi har dom, men de kanske inte skriver ut lika stora objekt.
Tar jag bort handtagen så tar fläktkåpan fortfarande i själva klämman.
Fläkten sitter helt rakt och i sitt högsta läge.
Alla bilder jag sett på mendel 90 har klämmorna sittandes som vi har dom, men de kanske inte skriver ut lika stora objekt.
Ja, om man fäller ner handtagen så blir den skrivbara ytan något mindre.
Men om man tar bort dem så skall inte fläkthållaren ta i. Då är den feljusterad. Man kan lägga in skimmar av papp eller dylikt när man monterar fläkthållaren, så att den inte lutar ner. Spetsen är några millimeter längre ner än fläkthållarens undersida, och det skall räcka för att klämmorna inte skall ta i - om de är utan handtag. Men ärligt talat har jag inte provar att skriva ut så långt ut i kanterna på plattan.
Jag postade en fråga om detta på nopheads forum, och fick ungefär det svaret jag nu gav. Testa att posta där, det finns många som ger bra svar!
Men om man tar bort dem så skall inte fläkthållaren ta i. Då är den feljusterad. Man kan lägga in skimmar av papp eller dylikt när man monterar fläkthållaren, så att den inte lutar ner. Spetsen är några millimeter längre ner än fläkthållarens undersida, och det skall räcka för att klämmorna inte skall ta i - om de är utan handtag. Men ärligt talat har jag inte provar att skriva ut så långt ut i kanterna på plattan.
Jag postade en fråga om detta på nopheads forum, och fick ungefär det svaret jag nu gav. Testa att posta där, det finns många som ger bra svar!
Det finns en ny version av hållaren till fläktkåpan som gör att den sitter lite högre upp från bedden. Jag har monterat den på min skrivare och nu är problemet med att det tar i borta.
Kolla in http://hydraraptor.blogspot.se/ under X carriage fan bracket.
Kolla in http://hydraraptor.blogspot.se/ under X carriage fan bracket.
-
Jag upplever också att när man kör bädden i 70 grader så får man ca 45 grader på glasytan, (mätt med temp mätare).
Kör jag däremot 100grader får jag ca 70grader på glasytan, och då funkar det bäst med greppet på PLA. (det enda jag har testat).
Kör jag 70 grader på bädden så "korvar" sig bara plasten när den ska extruderas.
/Jonas
Kör jag däremot 100grader får jag ca 70grader på glasytan, och då funkar det bäst med greppet på PLA. (det enda jag har testat).
Kör jag 70 grader på bädden så "korvar" sig bara plasten när den ska extruderas.
/Jonas
Aha, jag har haft problem med korvande plast. Trodde inte att skillnaden kunde vara så stor.
Ni som har denna stora skillnad, har ni gjort papplagret inuti bädden som isolerar värme?
Om den saknas kanske skillnaden blir större?
Om man kan skatta funktionen f sådan att f(önskad temp) = temp för termistorn, så borde man lägga in det i firmware!
Ni som har denna stora skillnad, har ni gjort papplagret inuti bädden som isolerar värme?
Om den saknas kanske skillnaden blir större?
Om man kan skatta funktionen f sådan att f(önskad temp) = temp för termistorn, så borde man lägga in det i firmware!
> Om man kan skatta funktionen f sådan att f(önskad temp) = temp för termistorn, så borde man lägga in det i firmware!
Varför skatta den? Bättre att mäta. Köra på ett antal olika temperaturer och sedan räkna fram en korrektionsfaktor.
När det gäller att fläktkåpan så har jag nya fästet där kåpan sitter högre, men den tar i ändå. Ska se om jag kan hitta mindre klämmor.
Varför skatta den? Bättre att mäta. Köra på ett antal olika temperaturer och sedan räkna fram en korrektionsfaktor.

När det gäller att fläktkåpan så har jag nya fästet där kåpan sitter högre, men den tar i ändå. Ska se om jag kan hitta mindre klämmor.
Alternativt flytta temperatursensorn till ytan där man faktiskt vill ha temperaturen, finns ju självhäftande tempsensorer, typ denna: http://it.omega.com/pptst/SA1-RTD.html som man kan klistra direkt på glaset varpå man kan mäta upp en betydligt mycket mer relevant temperatur...?
- Klas-Kenny
Tänkte bara tipsa er om Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Har inget emot att det diskuteras här, men det känns som att har vi en allmän diskussionstråd för skrivaren så är det enklast om man håller alla allmänna diskussioner där.
Har inget emot att det diskuteras här, men det känns som att har vi en allmän diskussionstråd för skrivaren så är det enklast om man håller alla allmänna diskussioner där.

Det var det jag menade! Skattningen blir den linjära funktionen med korrektionsfaktorn som koefficient. Men jag tänkte att funktionen kanske inte måste vara linjär. Håller med om att vi skall diskutera på mendel90-tråden!Nisse skrev:> Om man kan skatta funktionen f sådan att f(önskad temp) = temp för termistorn, så borde man lägga in det i firmware!
Varför skatta den? Bättre att mäta. Köra på ett antal olika temperaturer och sedan räkna fram en korrektionsfaktor.![]()
Hoppsan... Hade totalt missat den andra tråden
Läser igenom den och tar eventuella framtida frågor där.
Nu ska jag cadda lysdiodstejpshållare alá Klas-Kenny så jag får belysning på bädden.
Har också beställt den smarta adaptern till minneskortet och skall så snart jag får hem svart PLA skriva ut det snygga skalet till elektroniken. Tack för dom Klas-Kenny

Läser igenom den och tar eventuella framtida frågor där.
Nu ska jag cadda lysdiodstejpshållare alá Klas-Kenny så jag får belysning på bädden.
Har också beställt den smarta adaptern till minneskortet och skall så snart jag får hem svart PLA skriva ut det snygga skalet till elektroniken. Tack för dom Klas-Kenny

Tack för tipsen! Gjorde som du sa och nu glider dem bra! Dock får man nog vara lite försiktig, lätt att ha sönder plastbitarna misstänker jagdawa skrev:@onaka:
Hej, jag reflekterade över detta när jag byggde min. Ja, man ska nog anstränga sig att få friktionen att inte överstiga den som lagren har utan att de sitter i hållaren. Man får studera hållaren och de små friheter man har att fösrskjuta lagret däri på olika sätt. Det sitter små "åsar" på tvären i den urgröpning där lagren sitter, som skall vara stopp för lagrens ändar. det är viktigt att man får lagren innanför dem, annars sitter de snett. Ett sätt att rucka på lagren i sina hållare är att ha stången genom ett lager, hålla stången med ena handen och hållaren med andra handen. Sedan försiktigt bända lagret till rätt läge i hållaren. Svårt att beskriva sånt här med ord, men det går att justera så att båda lagren är i linje med stången, och då skall friktionen bli samma som utan hållare.
Om lagret har hamnat snett i hållaren så att ena änden ligger över en sån "ås" jag beskrev ovan, så kan man (utan stång i) trycka ner lagret snett framåt mde tummarna, typ, så klickar det till, och lagret hoppar på plats.
hoppas det löser sig!
/David