Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
boris

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av boris »

Du kan ladda ner stl-filen här:
http://www.thingiverse.com/thing:18379
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är nog inte så lätt att skriva ut utan att ha en heatbed. Jag får iaf inte bitarna att sitta fast utan de viker upp sig i ytterkanterna lite lite lite för varje lager som läggs på. Till slut lossnar den. Eller finns det några andra teoriker eller kunskaper runt den problematiken?

Surt bara att det drar en sån jäkla effekt. 120W typ. Det får nog bli en helt extern lösning tror jag. En plugg in i väggen och så adapter till 12V och kabel till heatbed:en.
boris

Inlägg av boris »

Jag var på besök hos en kille. Han jobbar bara med PLA och utan heatbed. Som synes på andra och tredje bilden.
Vad kan det vara för material? Plexiglas kanske? Kan det vara något annat som är problem?
Du nämnde någonstans i tråden att det är kallt i din verkstad, kan det vara orsak? Eller temperaturen på din hotend? Är Z-axeln på rätt avstånd?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja plexi är säkert bra som fästyta. Jag hade trott att kapton också var det. Men det kan ju vara fel. Sedan kan det säkert vara så att ett lägenhetsrum på 22 grader duger perfekt, men ett garage på 14-16 inte gör det.

Jag tror inte att heatbed:en behöver vara sådär jättevarm, bara så att det blir lite bättre grundförutsättningar. 60 kanske? Jag har lite plexi hemma faktiskt, skall ta och prova skriva ut på det.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Gör ett test med en hårtork? Kupevärmare kanske är bättre.. Bara lägga bredvid lagom långt ifrån, funkar det så fixa uppvärmd platta..
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nä, inte nöjd!
bild.JPG
Den håller på och tappar steg också, men det beror på att den slår sig. Eftersom biten viker upp sig så blir det liksom 0mm mellan föregående varv och nuvarande, och till slut när det är några lager som vikt sig och det blir lite mothåll så orkar inte extrudern trycka ut plasten. Då kloggar den igen och säger bomp, bomp. :evil: Som tur är går det rätt bra att rycka ur tråden, klippa av och trycka tillbaka. Det gör inte jättemycket att det saknas ett kvarts lager eller så eftersom nästa lager bara blir lite porösare/tjockare. Gör inte så mycket i den kvalité jag skriver ut nu iaf.

zealotry: Inte så dum idé. Jag hade tänkt varmluftspistolen och dutta lite, men såg det som att det lätt kunde bli för varmt av den. Så en hårtork är ju bättre. Hårtork och plexiglas...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nu har jag avlusat kortet. Det går att köra STEP och DIR via optokopplarna och jag har lött på RS-485-chipet och kontrollerat att jag kan läsa tillbaka temperaturinformationen från hotend. Allt är installerat och klart på fräsdatorn.

Jag kan dock inte skriva in värden till kortet från PC:n samtidigt eftersom RS-485 är simplex. Läste på precis om hur chippet fungerar, och jag behöver ställa om det till att lyssna när jag inte sänder för att det skall fungera. Så jag behöver lägga till det i programvaran och sedan se till att datat inte krockar. Kanske fungerar bra att så fort jag mottagit en databyte så låser jag sändning tills ett helt meddelande kommit in eller tills dess jag får timeout.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Körde ett litet test med hårtork nu som zealotry tipsade om. Körde på lägsta fart och värme. Och det verkar fungera mycket bättre. Nu skevar den inte alls till sig på samma sätt och biten sitter rätt bra fast på plattformen när den är klar.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Körde ett test igår kväll utan hårtork men på plexiglas istället. Jag läste att kapton är rätt kass att skriva ut på.

Resultatet är att det sitter som sasiken på plexiglas. Knappt det går att bända loss biten när den är klar. Och ingen skevhet blir det heller.

Men det finns mer att göra, jag tycker inte att indragningen av tråd medan maskinen går mellan positioner fungerar som den skall. När jag kände på tråden kändes det som att den drar tillbaka och flyttar i en rörelse, istället för att den först drar in, sedan flyttar. Så det blir lite fula knoppar och småtrådar av det.

Det är inte någon som har sjyssta inställningar till Slic3r som kan dela med sig av dem? Kanske bäst om det är för en MakerBot eller iaf en Stepstruder mk6.
boris

Inlägg av boris »

Jag skickar två sidor där det finns 'xml' och 'ini' konfigurationsfiler till Mach3 och Slic3r .
Man kan studera hur andra har gjort.
http://cnc2printer3d.wordpress.com/users/
http://forum.seemecnc.com/viewtopic.php?f=22&t=616

Förresten; på den första länken nämns namnet 'Dan Mauch' som ibland säljer gecko g540 på Ebay.
Han säljer även till exempelvis lådor till g540 på hans webbsida.
Agwan

Inlägg av Agwan »

När jag konfigurerade Mach3 nu när jag installerade om så gjorde jag inga specialinställningar alls förutom att jag lade till fjärde axeln. Det behövs inga plugin eller så, bara att mata in g-koderna från Slic3r och köra.

Vad var din tanke med infon om gecko? Jag kör Granite Devices på min maskin. Men du kanske menade mer generell info.

Skall titta över infon på de där länkarna när jag skall köra nästa tester av utskrift.
boris

Inlägg av boris »

Det var bara lite OT-info. Annars var Dan Mauch en av de första som använt sin fräs som 3d-skrivare med hjälp av Mach3 och gecko g540.
Här är en liten beskrivning på CNCZONE:
http://www.cnczone.com/forums/gecko_dri ... nting.html
Agwan

Inlägg av Agwan »

Sådär, nu lade jag till semaforering för halv duplex (data en riktning i taget) så som RS485 är. Nu går det att köra programmet som sätter temperatur-mål, läser temperatur och ställer in alla parameterar på kortet så som stegmotorfasström, PID-regulator mm, samtidigt som Mach3 kör utskrift.

Nu skulle det gå att göra ett plugin till Mach3 som styr den helt och hållet.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Ett tips som kan vara värt att försöka är att blanda PVA (vitt trälim) med vatten och stryka ut på bädden. Ska tydligen fästa otroligt bra i det. (Kan vara lite jobbigt att vänta på att det ska torka om man inte har värmebädd)
Jag har dock inte testat då min nuvarande PLA fäster så hårt på min uppvärmda kaptontejp att jag har problem att få loss bitarna :)

Sök på PVA lite längre ner på följande blogginlägg:
http://richrap.blogspot.com.au/2012/06/ ... elmax.html

/Malx från korkens dator väntande på att han ska montera ihop och testa en modifikation av QU-BD extrudern.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det fäster jäkligt bra direkt på plexiglas också. Större inte så höga grejer är svåra att få loss.
Skriv svar