Raketmotorbygge

Berätta om dina pågående projekt.
archen

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av archen »

Fattar inte mycket hur det fungerar men så jäkla fränt projekt :) skall följas!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fantastiskt! jag blir alldeles mad-professor-tårögd framför datorn!

Det börjar bli dags att skaffa en fjärröppnad ventil tycker jag, går det inte med en linjärmotor direkt på hävarmen till kulventilen? Om du tror att det funkar ska jag se om jag har nån mindre som går på 24V DC eller så. Eller kräver den en hastig öppning?
malte93

Inlägg av malte93 »

Två solenoidventiler I rostfritt stål är beställda samt så har jag börjat med elektroniksystemet som kommer styra antändnings sekvensen. Den 22 alt. 27 december är det tid för nästa motortest och då ska jag ej behöva öppna några ventiler manuellt.

Har de senaste dagarna insätt det omöjliga med att få upp denna motor till en lyftkraft på 130kg vilket krävs för att kunna lyfta den tänkta raketen utan någon aktiv styrning. Så de skissas nu förfullt på en ny motor, men innan den byggs så ska jag få den nuvarande att fungera felfritt för att sedan montera den på ett markgående fordon.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Hehehe, "markgående fordon"... :) Raketteori är för mig ett totalt okänt kapitel, men min amatörhjärna tillverkar direkt bilder av ett fordon med en stor raket på ryggen, som varken blir särskilt markbundet, eller gående. Snarare halvflygande och väldigt, väldigt snabbt framåt. :D Det ska bli spännande att följa det här projektet.

Och var försiktig med fingrar och andra vitala extremiteter - om du nu inte är hälften sjöstjärna så växer de ju inte tillbaka igen, tyvärr. Eller som tur är...
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Som lite halvgalen umeåbo så ställer jag härmed mina tjänster till förfogande. Jag gillar raketer och teknik i allmänhet. Dessutom har jag inte så hög självbevarelsedrift och är helt övertygad om att "det växer ut igen". :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

malte93 skrev:Idag körde jag det andra testet med motorn.
Film --> http://www.youtube.com/watch?v=ChWU9YN07Ic
Det här är lätt en av de mest spännande trådarna på EF nu. Knallen hörs ordentligt. Det ser ut som om både bilen och du är ganska nära raketmotorn när det hela dras igång? Kanske vore bättre att starta det hela med ett ryck i ett snöre från lite längre håll? Eller kanske med ett radiostyrt servo eller nått för att få lite avstånd?
Tror det kan vara lite trevligt att tänka ännu mer på säkerheten, hellre att fega lite än att bli ledsen efteråt. Skulle jag göra det där så skulle jag åtminstonde ha skyddsglasögon, och gärna vara två (ifall nån blir skadad, fast det kanske står någon bakom kameran, det vet man inte).

När det gäller bränslet. Metanol har visserligen högre giftighet, men innehåller det inte mer energi per deciliter jämfört med etanol? Kanske vore något att testa i blandningen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej det är väl tvärtom, Metanol har väl Lägre energidensitet än Etanol?
malte93

Inlägg av malte93 »

Gizmo skrev:
malte93 skrev:Idag körde jag det andra testet med motorn.
Film --> http://www.youtube.com/watch?v=ChWU9YN07Ic
Det här är lätt en av de mest spännande trådarna på EF nu. Knallen hörs ordentligt. Det ser ut som om både bilen och du är ganska nära raketmotorn när det hela dras igång? Kanske vore bättre att starta det hela med ett ryck i ett snöre från lite längre håll? Eller kanske med ett radiostyrt servo eller nått för att få lite avstånd?
Tror det kan vara lite trevligt att tänka ännu mer på säkerheten, hellre att fega lite än att bli ledsen efteråt. Skulle jag göra det där så skulle jag åtminstonde ha skyddsglasögon, och gärna vara två (ifall nån blir skadad, fast det kanske står någon bakom kameran, det vet man inte).

När det gäller bränslet. Metanol har visserligen högre giftighet, men innehåller det inte mer energi per deciliter jämfört med etanol? Kanske vore något att testa i blandningen?

Jag sitter bakom en vägg så det är lugnt, motorn startades först genom att öppna den nedersta ventilen sedan tog jag skydd och tryckte på en knapp kopplat till ett bilbatteri för att antända etanolen därefter drar jag i ett snöre och tanken sätts under tryck. Men som jag skrev några inlägg ovanför detta så är två solenoidventiler på ingång så nästa test behöver jag ej öppna några ventiler manuellt.

Etanol innehåller 21.1 MJ/L medan metanol innehåller 15.8 MJ/L så etanol innehåller betydligt mer energi/volym. Jag har dock sneglat på isopropanol som ett alternativ då den innehåller 23.9MJ/L och är väldigt vatten lösligt.
Senast redigerad av malte93 6 december 2012, 15:39:24, redigerad totalt 4 gånger.
malte93

Inlägg av malte93 »

MarcusUmeå skrev:Som lite halvgalen umeåbo så ställer jag härmed mina tjänster till förfogande. Jag gillar raketer och teknik i allmänhet. Dessutom har jag inte så hög självbevarelsedrift och är helt övertygad om att "det växer ut igen". :)
låter riktigt bra!
kan vara ganska besvärligt att göra allting själv och bolla idéer med folk som inte fattar vad man snackar om.
malte93

Inlägg av malte93 »

22 alternativt den 27 december var tanken att raketmotorn XS-M1 skulle testas igen med ett nytt topplock, större tank, högre tryck samt fler och större hål i insprutningen.
Men det blev inget utav detta test mest på grund av min stora tidsoptimist samt att det tog esska.se över 40 dagar att leverera några små men viktiga komponenter till testet.

Så på grund av den väldigt långa väntetiden från esska.se har projektet legat stilla och inga större framsteg har gjorts.
Men nu har jag alla komponenter som behövs och jobbar för fullt i garaget för att få till ett test den kommande vecka, skulle tro att det blir på onsdag, ett säkert datum kommer på måndag.

Sen ska Peter Földi, Lerdala Teknik ha ett stort tack som gjorde ett superb jobb med det nya topplocket
Bild

Beräknad dragkraft ligger på cirka 70kg så att sätta denna motor i en raket med passiv styrning blir nästan omöjligt då bränslemängden måste vara så löjligt liten som 2-3kg.

Läs mer --> bloggen
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tackar allra mjukast!! :tumupp:

En försöker bara göra vad kunden ber om..... :)
Bild
Kel

Inlägg av Kel »

kul att det går framåt! och fantastiskt fin arbete peter! :)
malte93

Inlägg av malte93 »

Körde ett tredje test för några dagar sedan och det mesta fungerade, var bara ett litet luftläckage i kopplingen till tanken så motorn började gå instabilt relativt fort då tanktrycket föll. Men vi fick endå en genomsnittlig dragkraft på 48Kg så 65-70Kg ska gå att nå utan några direkta problem.

Som ni kan se så håller jag mig fortfarande till PVC-rör som drivmedelstank då dessa är billiga och smidigt att arbeta med. Använder mig av trycklass PN16 så upp till 20bar ska inte vara några problem.

Nytt till detta test var:
  • Robustare topplock
  • Större drivmedelstank
  • Brandsläckare som tryckkärl
  • Magnetventiler ersätter kulventiler
  • Automatiserad uppstartssekvens, styrs av en PIC

Bild

Youtube | XS-M1 test 3

Katalysatorn fick sig lite stryk men klarade sig bättre än vad jag hade räknat med.
Bild
Bild

kanske inte så smart att ha bilen 10m bakom motorn...
Drygt 38% av katalysatorn blåstes ut under testet.
Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ajdå, jobbigt med bilen! Men ett bra test!
Vad består katalysatorn av nu igen, silvernät? Vilken våldsam reaktion!
svanted

Inlägg av svanted »

här kommer lite moraliserande....
om jag förstått det rätt har du självtryck med 8 bar på peroxid blandat med metanol från tanken???
har du ngn backventil på bränsleröret?, om inte sätt för guds skull dit en...om inte har du ett bygge som är livsfarligt. :shock:
pulseringen som syns på filmen består i att när trycket i kammaren överstiger trycket i tanken upphör bränsleflödet..
ännu värre blir det om heta förbränningsgaser trycks in bakvägen till tanken och orsakar en söderdelning av peroxiden där...

hoppas du har järnkoll på blandningarnas stabilitet, metanol blandat med peroxid kan jag tänka mig är i samma klass som TATP vad gäller spränkraft,

ang, motorn så tror jag man måste pumpa in bränslet med en pump vars tryck vida överstiger kammartrycket...
eller en luftflaska med typ 200bar och en regulator som är kompenserad med kammartrycket...
Skriv svar