Hej!
Trodde lördagar hade 48 timmar men tydligen inte, har precis kommit in från garaget, körde fast lite grann därför sittter jag här.
Lägger även ut lite bilder om vad som hänt idag!
Först gick jag genom Y-Axeln den var alldeles för glappig, fick nog bort det mesta glappet!
På den ena bilden kan man se muttern samt den ena justerskruven.

Fick även byta motorfäste bänkskivan kom i vägen
Har även monterat dit ändlägesbrytarna.
Behövs det något för det nedre läget på Z-Axeln? det jag satte dit är endast i funktion på det övre läget!

Tröttnade lite på Y-Axeln blev lite kass lösning får göra om sedan!
Sedan var det bara att bära ut dator och styrskåp, otroligt glad jag satte hjul på skåpet
Och koppla in allt!

Och vips så var det klart, har kommit på igen att min lilla fru är väldigt förstående
Har kommit så långt att jag provkört axlarna lite, samt hunnit med att krocka glömde kolla att ändlägesgivarna satt på rätt axel!
Skulle även testa att Homa Z den gick åt fel håll å där fanns ju som sagt ingen brytare!
NU kommer lite frågor, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!
Snöade totalt in mig på Kordinaterna samt poitiv samt negativ rörelse, brjade med att tänka hur bordet rör sig det riktiga måste väl vara att tänka på verktygets rörelse?
Men mitt stora problem är att jag kan inte skifta riktning på servoförstärkarna åtminstonne hittade jag inget, och dom verkar gå åt fel håll alla tre axlar.
Kan man ändra i Mach3 riktningspulsen? Det skulle vara det lättaste!
Ändrade två faser till motorn men som jag trodde den gillade inte det alls! måste nog skifta något i pulsgivarn också men det blir ju inget litet jobb!
Man skulle också kunna lägga in lite elektronik som inverterar signalen!
Finns det någon generell standard var man har nollpunkten?
Om man tittar på mach 3 så använder dom vänster hitåt eller hur man nu förklarar det.
Mvh Jeda007
P.S lite nere nu

trodde jag skulle fått fräst något idag!