Jonas ROV NG

Berätta om dina pågående projekt.
Virror
Kontakt:

Re: Jonas ROV NG

Inlägg av Virror »

Många svåra problem att lösa : /
Jag tror att en "vanlig" cat5e kabel är stark nog att dra i, man får ju tänka på att ROVen är flytneutral så behövs ju inte jättemycket kraft att dra in den, även en tunn wire ger ju en hel del extravikt och styvhet.
Problemet är ju bara om den skulle bli fylld med vatten : p
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nya försök med att täta ROV:n!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Du måste förvärma objekten i tex ugn för att få bra resultat. Är det godset i aluminium så prata med en mekanisk verkstad om dom kan TIG-svetsa ihop dom åt dig.

/// Marcus
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Ja, jag får nog börja inse att jag inte fixar detta själv. Men det är kul att testa!

/Jonas
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Verkar som sagt som att du inte får det hela nog varmt, du har inte tillgång till någon större brännare?
Eller om du kan prova med dubbla brännare för att se om det räcker?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nä, jag har inte det. Jag behöver komma upp i ca 400 grader. Jag tror det kan bli svårt att nå utan en betydligt kraftigare brännare (och förvärmning som lond var inne på). Tanken var ju att löda fast gaveln i röret och gaveln har betydligt mer massa än handtaget. Jag är tveksamt om det räcker med två butanbrännare. Jula sålde även en cyklon-brännare som kom upp i 2100 grader men den kostade drygt 1300 kr och då känns det billigare att låta en verkstad svetsa istället för att chansa.

Edit: Mapgasbrännare hette den visst och kom upp i 2400 grader:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-218533/
iamsuperman
Kontakt:

Inlägg av iamsuperman »

Men någon form av epoxy borde klara det!? Jag tänker på alla dessa limmade bilrutor som åker omkring. Är det någon som känner till ett extra super kraftigt epoxylim?
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Limma fast handtaget med kemisk metall är bara att lägga ner, det kommer inte att hålla oavsett lim.
Att fästa fast gaveln på röret går att få fast med silikon eller lim om du slipar och tvättar med t-röd.
Men det kommer inte att hålla i längden.

Vet inte om du sett hur jag har gjort, testa att göra likadant med oringar eller få någon som kan svetsa ihop grejerna.

:-)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

iamsuperman: Eller alla flygplan som flyger omkring :)

xenonfire: Kemisk metall har jag inga större förväntningar på. Jag räknar med att handtaget kommer att lossna så småningom. Det är främst för att jag själv ska få en uppfattning om styrkan. Problemet med o-ringar (vilket är den packning jag använder till gavlarna idag är att det rör som jag använder som kropp inte är tillräckligt plant på insidan för att täta mot en o-ring. Jag behöver alltså få tag på någon som kan svarva till en jämnare yta inuti röret alt. svetsa fast gavlar på utsidan. Just nu lutar det åt det sistnämnda...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Har du en varmluftspistol kan du testa köra med den på full effekt på insidan av röret samtidigt du kör med gasolbrännaren på utsidan, bör kunna hjälpa en hel del.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Bra tips! Klart värt att testa.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Jag har byggt på en rov som del i en kurs på Linkpöpings Universitet.
Vad vi kom fram till med tätningar var att radiell tätning var att föredra och snåla inte när du köper oringar.
Nu är det kanske lite sent i processen att byta princip. Men det kan vara bra info för framtida byggen!

Det är också viktigare än vad man tror att tätningsytan har en väldigt fin ytfinhet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Detta är av egen uppfattning så kan inte garantera det stämmer men:

När du ändå är igång så tycker jag du kan testa att smörja o-ringen rejält med vaselin innan du gör ditt test i hinken.
Jag misstänker att du inte inte får tillräckligt tryck på o-ringen kontra de ytojämnheter du har i metallen. Klarar man av att tillfälligt lösa detta med vaselin så tror jag det finns stora chanser att det sluter tätt under större tryck.

I vilket fall som helst så kan det indikera att det är just ojämnheter i metallen som är problemet.

Kan för övrigt nämna att jag sett flertalet väldigt misshandlade o-ringssäten men lik förbannat sluter det tätt under höga tryck.

Vad det verkar falera på är om designen tillåter trycket att övervinna hållbarheten i o-ringens utsatta del, t.ex spelet mellan de två tätande ytor är för stor.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

LaRdA skrev:Har du en varmluftspistol kan du testa köra med den på full effekt på insidan av röret samtidigt du kör med gasolbrännaren på utsidan, bör kunna hjälpa en hel del.
Så gör man när man skall löda aluminiumbitar som är större , i detta fall skall man desutom linda in det i gullfiber och i en ända trycka in värme med varmluftspistolen.Alu sprider värmen annars från lödstället direkt.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Magnus_K skrev:Detta är av egen uppfattning så kan inte garantera det stämmer men:

När du ändå är igång så tycker jag du kan testa att smörja o-ringen rejält med vaselin innan du gör ditt test i hinken.
Jag misstänker att du inte inte får tillräckligt tryck på o-ringen kontra de ytojämnheter du har i metallen. Klarar man av att tillfälligt lösa detta med vaselin så tror jag det finns stora chanser att det sluter tätt under större tryck.

I vilket fall som helst så kan det indikera att det är just ojämnheter i metallen som är problemet.

Kan för övrigt nämna att jag sett flertalet väldigt misshandlade o-ringssäten men lik förbannat sluter det tätt under höga tryck.

Vad det verkar falera på är om designen tillåter trycket att övervinna hållbarheten i o-ringens utsatta del, t.ex spelet mellan de två tätande ytor är för stor.
Kan också rekommendera vaselin, vi körde även med lypsyl när vi tappat bort vår burk just innan provkörning.

Får ta tillbaka de med ytfinheten verkar det som, vi designade våra tätningar att komprimera o-ringen efter tillverkarens rekommendationer och då spelar ytan roll. Men det är klart om man trycker på mer så kan det kompensera för ojämna ytor.
Skriv svar