Lizerd´s Pic and Place Projekt (Solenoid fråga)
Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Vision System testas)
jo de vet jag att det är bäst med ytfolierad spegel , men har inte hittat någon lämplig, eller rättare sagt vart man kan få tag på dessa.
skulle vilja hitta en avlång bit till laser aligment enheten med !!
någon som vet
söker efter en 50x10mm typ
skulle vilja hitta en avlång bit till laser aligment enheten med !!
någon som vet
söker efter en 50x10mm typ
Brukar finnas på eBay, sök på "first surface mirror" så lär du hitta ett gäng...
grymt: hittade
http://www.ebay.com/itm/First-Front-Sur ... 4157950130
Men kan man dela biten på något sätt, är den helt gjord av glas eller hur är den uppbyggd ??
http://www.ebay.com/itm/First-Front-Sur ... 4157950130
Men kan man dela biten på något sätt, är den helt gjord av glas eller hur är den uppbyggd ??
Jag har nog ytspeglar hemma (har för mig att jag köpte 20 st a ca 30x30 mm). Är det av intresse kan jag rota lite i mina lådor.
Jag har en på 18mm X 220mm om det är av intresse.
Spelar det någon roll om du får en förskjutning av bilden med en vinklad glasskiva? Du måste ju ändå kalibrera upp positionen eftersom kamerans infästning knappast kan bli exakt där du tänkt dig. Det blir en linjär förskjutning i glasskivan, även om den är lite lite olika beroende på färg.
Andax: Hur mycket skulle du vilja ha för en spegel ? trevligt att kunna testa för "macro" kameran.
Den till lasern väntar jag med då jag kanske får in lasern så att jag inte behöver vinkla strålen som jag tänkte innan.
Men de e bit kvar innan jag vet säkert hur jag ska göra med laser designen.
Agwan: Jo jag vet att man måste kalibrera in det efteråt och att det hur som helst inte går att få så pass precis så att det inte behöver
kalibrering/position transformering med bara kameran.
Jag försöker dock minimera olinjäriteten/Distortion så pass mycket som jag kan i konstruktionen så är risken mindre att det behövs avancerade kalibrerings funktioner för att få en bra bild position avläsning från kameran.
Den till lasern väntar jag med då jag kanske får in lasern så att jag inte behöver vinkla strålen som jag tänkte innan.
Men de e bit kvar innan jag vet säkert hur jag ska göra med laser designen.
Agwan: Jo jag vet att man måste kalibrera in det efteråt och att det hur som helst inte går att få så pass precis så att det inte behöver
kalibrering/position transformering med bara kameran.
Jag försöker dock minimera olinjäriteten/Distortion så pass mycket som jag kan i konstruktionen så är risken mindre att det behövs avancerade kalibrerings funktioner för att få en bra bild position avläsning från kameran.
Om jag bara hittar dem (det är nog 1-1.5 år sedan jag såg dem sist) så kan du få en. Jag ska leta i helgen. Men som sagt jag vet inte säkert om jag hittar dem så jag kan inte lova något.
Andax: väldigt tacksamt, hoppas du hittar dom 

Jag har en annan fundering, Ang vakuum eller rättare sagt undertryck då jag är helt novis inom området.
Jag köpte på mig en Jula vakuum pump tidigare när den var på rea Denna.
i manualen står det att den klarar 10Pa , men det tar jag med en näve salt "ist för en nypa salt"
Jag har köpt på mig två sensorer som jag fick hem i går för att testa med
MPX5010DP Datblad 0 to 10 kPa (0 to 1.45 psi)
Och
MPX5100DP Datablad 0 to 100 kPa (0 to 14.5 psi)
Vad jag har förstått så är pumpens absolut tryck angivet 10Pa
medan givarna anger relativ tryck -100 KPa
Hur ska jag tänka, normalt tryck är 101.3 kPa vilket borde göra så att jag kan gå ner till 1.3KPa i absolut tryck ?
eller har jag tänkt galet ??
om jag nu skaffar en sensor på 0-200KPa skulle jag då kunna avläsa hela vägen till 10Pa " eller vad nu pumpen klarar" ??
Har klurat och försökt läsa mig till detta utan att känna mig säker på hur det funkar
Jag köpte på mig en Jula vakuum pump tidigare när den var på rea Denna.
i manualen står det att den klarar 10Pa , men det tar jag med en näve salt "ist för en nypa salt"

Jag har köpt på mig två sensorer som jag fick hem i går för att testa med
MPX5010DP Datblad 0 to 10 kPa (0 to 1.45 psi)
Och
MPX5100DP Datablad 0 to 100 kPa (0 to 14.5 psi)
Vad jag har förstått så är pumpens absolut tryck angivet 10Pa
medan givarna anger relativ tryck -100 KPa
Hur ska jag tänka, normalt tryck är 101.3 kPa vilket borde göra så att jag kan gå ner till 1.3KPa i absolut tryck ?
eller har jag tänkt galet ??
om jag nu skaffar en sensor på 0-200KPa skulle jag då kunna avläsa hela vägen till 10Pa " eller vad nu pumpen klarar" ??
Har klurat och försökt läsa mig till detta utan att känna mig säker på hur det funkar
Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Vakuum???)
Det finns fina ytspeglande speglar i alla faxar, kopieringsmaskiner och scanners, bara att plocka ur och dela med glasskärare!
tänkte att det var ett tag sedan man visade vad man håller på med.
Har mestadels suttit med att försöka göra en struktur skiss för programmet, väldigt viktig när man ska göra ett större program som detta
senaste dagarna så har det mest blivit o cadda lite,
Senaste ideen på boomen

den är 630mm bred och Z rälsen är 120mm hög " Z kommer jag nog kapa till 100mm, men jag fortsätter så här så får jag se
Har mestadels suttit med att försöka göra en struktur skiss för programmet, väldigt viktig när man ska göra ett större program som detta

senaste dagarna så har det mest blivit o cadda lite,
Senaste ideen på boomen

den är 630mm bred och Z rälsen är 120mm hög " Z kommer jag nog kapa till 100mm, men jag fortsätter så här så får jag se

Läckert! Gör den så lätt och styv du bara kan! Min är garanterat tyngre men antagligen inte styvare - det är ett problem vid acceleration, jag fixar 0.35G men det är som att dänga till maskinen med en slägga. Våra Z-konstruktioner är rätt lika med två skenor, två motorer för "direktdrift" av munstyckena.... Själv har jag grejjat en del med själva munstyckena den här veckan, mycket pill. Jag "lånade" Madells koncept med magnet på motoraxeln, kan nog fungera bra.
Japp, jag måste starta en tråd snart...
Japp, jag måste starta en tråd snart...
Hehe de e klart du ska göra det, vill se magnet lösningen !!
Skulle du kunna förklara magnet lösningen lite bättre ?? är inte helt med hur du menar

Skulle du kunna förklara magnet lösningen lite bättre ?? är inte helt med hur du menar
du får gärna förklara om det är snabbheten som gör att det är precis som att dänga till den med en slägga, eller om det bara låter såjag fixar 0.35G men det är som att dänga till maskinen med en slägga

Senast redigerad av lizerdboy 4 oktober 2012, 22:56:37, redigerad totalt 1 gång.