Att linda om sekundären på en EI-trafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Jess, också OH-trafo! Jaha, det var fläktmatning det!

Nu har jag lindat av primären på "den mättade trafon" och den har inte brunnit, utan såg fin ut!
Att trafon var sparkopplad bör nu vara konstaterat!
Man skulle kunna ha lindat på varv på primären, men jag hade ingen tråd, utan gav upp och slängde skiten :)

Istället snor jag sekundärtråden och lindar på den på en av dessa nya trafos som inte var sparkopplade!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Har som sagt slängt denna 300VA stora sparkopplade trafo, men sparade sekundärlindnings-tråden.
Sekundären på denna sparkopplade trafo var ju på 34V.
Denna tråd kapade ju jag i hälften för att försöka uppnå 2x17V.

Nu provade jag att linda på denna tråd på en av de andra trafosarna som visades här sist i tråden.
Tror de är på 250VA.

Jag fick tyvärr bara ut 2x12V :tumner:
Mitt mål var ju någonstans runt 18VAC.

Tomgångsströmmen på primären är nu 230mA.
Den var 130mA innan jag plockade isär trafon :roll:

Vad lär man sig på detta?

En liten trafo kräver fler varv på sin sekundär för att nå en given spänning än motsvarande större trafo.
Är det sant? :idea:
bearing
Inlägg: 11669
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av bearing »

Ja, spänningen är proportionell mot kärnans tvärsnittsarea om allt övrigt är samma.

http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_ ... lfe_e.html
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35170
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av säter »

Om den nya sekundärlindningen vart lindad på större diameter, så kan ju antalet varv ha blivit mindre?
Räknade du varven på gammla/nya sekundärlindningen?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Den nya sekundären var tvärtom lindad på en mindre bobin eftersom kärnan också var mindre.
Detta ger ju fler varv givet en viss längd tråd. Fler varv ger i sin tur högre spänning.

Dock verkar ju bearings inlägg här visa på att en mindre area på kärnan ger mindre spänning ut.

Så kärnans mindre area tycks påverka långt mer än mina exta varv, om jag förstår rätt!
bearing
Inlägg: 11669
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av bearing »

Ja, även om en mindre kärna gör att tråden går att linda fler varv, kommer spänningen minska, eftersom att arean minskar snabbare än omkretsen.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Tack för bra svar! :)

Dock blev det en del lindande i onödan, men jag har iallfall lärt mig nu! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31311
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av MadModder »

Spelar inte förhållandet mellan antalet varv på primär och sekundär in alls?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av kimmen »

Det blir så att för ett gäng transformatorer, för samma frekvens, konstruerade för samma flödestäthet i kärnan kommer antalet volt per varv vara proportionellt mot kärnans genomskärningsyta. Därför blir det som sagt.

Det är inte något motsatsförhållande eller så med avseende på förhållandet mellan antalet varv på primär och sekundär, vilket förstås också gäller!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Jag kan berätta hur det hela slutade för eventuella transformatorintresserade som läser tråden.

Sekundärlindningen på dessa 250VA-trafos hade en mycket dålig lack/emalj på sig så den sprack när man böjde/lindade tråden.
Antar att de var gamla. Så sekundärtråden fick jag slänga.

Istället tog jag tog båda transformatorernas primär-bobiner och satte på en kärna som jag monterade ihop.
Det blev alltså en fulltrafo med uttag för 220V 230V 240V och 250V spänning vilket kanske kan vara bra att ha någon gång eventuellt.

Så tog jag min sista längre bit koppartråd jag hade och lindade på den på en toroidkärna istället. Blev mellan 2*19V olastad.
Men det var nog kanske inte värt jobbet riktigt nu när de finns att köpa, men eftersom självbedrägeri verkar vara en för mig medfödd egenskap så jag var tvungen 8)
vaxfan
Inlägg: 869
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av vaxfan »

Må så vara. Men du fick ju erfarenhet, och det är inte dumt. :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Precis! Lite teoretisk kunskap förankrad i praktiska experiment! :) Kan vara kul att ha gjort med!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Nu blev jag lite fundersam igen.

Läste en artikel från en förstärkartillverkare som heter Bryston. Man jämför toroider mot EI-transformatorer.
Författaren finner att toroider är bättre än EI på alla punkter, förutom den högre startströmmen, samt den sämre förmågan att hantera eventuellt förekommande DC på elnätet.
De tycker att toroider är klart överlägsna EI.

Det är en sak jag dock inte får att gå ihop.
Bryston skrev:Toroidal transformers have higher permeability, gapless cores with thinner laminations and better grain
geometry. This allows them to have fewer turns for a given voltage than EI transformers.
Fewer turns at a given gauge of wire means lower resistance and less heat. The thinner laminations on
a toroid mean much lower eddy current loss and under normal operation conditions, toroids do not
convert energy into core noise, like EIs. Less loss of all kinds adds up to greater efficiency for toroids.
Hittade nämligen en liten mätning på tre trafos på ett annat ställe:
Se tabell:
http://sound.westhost.com/xfmr2.htm#s12

En 200VA EI: 2 varv ger 1 volt.
En 300VA toroid: 3 varv ger 1 volt.

Detta trots att en större trafo ger fler volt/varv.

Jag får det inte att gå ihop. Dock kändes det som att jag lindade färre varv när jag lindade EI, än toroid så det kanske stämmer.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av kimmen »

Färre varv per volt vid en viss kärntvärsnittsyta skall det vara för att vara jämförbart. För en viss förlusteffektstäthet i kärnan kan man ha högre flödestäthet i en toroid jämfört med EI.

Eftersom kärnförlusterna är mycket lägre (nästan försumbara trots att man driver transformatorn nära mättning) går det då att få ut mer effekt. En EI är ofta begränsad till en lägre flödestäthet för att få vettig fördelning mellan kärn- och lindningsförluster.
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 323
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av T0ny »

Ett enkelt sätt att identifiera transformatortyp:

Fulltrafo har tvåkammarbobin (krav enligt reglemente).
Spartrafo har enkammarbobin (enklare tillverkning).

p.s.
Transformatorer i byggsats med färdiglindad primär finns hos www.svebry.se de lindar även upp på beställning.
Skriv svar