Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT
Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT
När började du läsa de rekommenderade kapitlen i boken Klas-Kenny?
Det vill säga ingående effekt borde vara negativ. Oftast låter jag bara beräkningarna följa de lagar man lärt sig. Sedan kontrollerar man resultatet med erfarenhet och sunt förnuft samt självklart enhetsanalys. Med större problem blir detta fördelaktigt och det är viktigt att lära sig rätt från början. Men nu förstår jag varför det kan tänkas lustigt att vissa frågeställningar är som de är när mycket känns självklart.90kar08 skrev:Strömkällan använder ingen effekt i kretsen, den ger ju effekt.
Ytterligare gäller det inte att hänga upp sig på resultatet hos en uppgift. Det viktigare är att lära sig metoden som man precis gott igenom. Oftast kan saker beräknas på enklare sätt men det gäller att lära sig nytt också.
Jaja, hoppas jag inte inte skriver för mycket, vill bara komma med tips då jag själv studerat i några år nu.
Denna uppgift belyser skillnaden mellan ellära på gymnasiet och på högskola.
I gymnasiet försöker man hålla reda på vilket som är strömmars fysikaliska riktning, spänningars fysikaliska polaritet och effekters fysikaliska riktning.
På högskolekurser kan man själv välja vilka referensriktningar och referenspolariteter som helst och sedan räknar man med de "lagar" som finns med dessa referenser.
Är svaret negativt så tolkar man det bara som att den fysikaliska riktningen/polariteten är tvärtom mot den valda referensriktningen/polariteten.
I detta exempel så mottar (förbrukar) spänningskällan referensmässigt effekten P=V*Iv och eftersom Iv är negativ så blir effekten negativ.
Slutsats: Fysikaliskt avger spänningskällan effekt.
Ett annat klassiskt exempel är Ohms lag: Om strömmens referensriktning går ut vid + vid ett motstånd så lyder Ohms lag: U=-R*I !!
I gymnasiet försöker man hålla reda på vilket som är strömmars fysikaliska riktning, spänningars fysikaliska polaritet och effekters fysikaliska riktning.
På högskolekurser kan man själv välja vilka referensriktningar och referenspolariteter som helst och sedan räknar man med de "lagar" som finns med dessa referenser.
Är svaret negativt så tolkar man det bara som att den fysikaliska riktningen/polariteten är tvärtom mot den valda referensriktningen/polariteten.
I detta exempel så mottar (förbrukar) spänningskällan referensmässigt effekten P=V*Iv och eftersom Iv är negativ så blir effekten negativ.
Slutsats: Fysikaliskt avger spänningskällan effekt.
Ett annat klassiskt exempel är Ohms lag: Om strömmens referensriktning går ut vid + vid ett motstånd så lyder Ohms lag: U=-R*I !!
ghu, det är därför man som gymnasieelev inte skall hoppa över litteraturen även om man tror sig vara duktig på elleära
.
När jag i början av 80-talet gick första året på högskola så var det många gymnasister som gått 4-årig teknisk. De trodde sig behärska elläran och således kunde hoppa över litteraturen i de grundläggande kurserna. Nästan alla av dessa missade de första inlämningsuppgifterna.

När jag i början av 80-talet gick första året på högskola så var det många gymnasister som gått 4-årig teknisk. De trodde sig behärska elläran och således kunde hoppa över litteraturen i de grundläggande kurserna. Nästan alla av dessa missade de första inlämningsuppgifterna.
Denna var en fuling :/ trodde att anledningen att plus och minus på symbolen V2 är vända är just för att spänningen är -7.2V. Men icke sa nicke. Använd aldrig dubbla negationer.... -1.69V fick jag, men 6.2V är rätt svar och jag begrep varför. Man har nog vant sig lite vid att ha med praktik att göra, ingen skulle rita/skriva det sådär då. 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Säg inte det, ideala spänningskällor kan modellera många saker. Dessutom är det bra träning att hålla reda på sina beräkningar. Kom ihåg när jag läste mikroelektronik hur professorn som höll kursen använde klassiska triangeln från högstadiet till olika linjära modeller som farttriangeln och ohms modell. Saken är den att alldeles för många studenter räknar fel på enkla saker när det väl kommer till kritan.ingen skulle rita/skriva det sådär då
På förekommen anledning:
Ovanstående betyder att man inte skall ta hjälp av andra för att lösa hemuppgifter, laborationer eller tentor. På annat ställe uppmuntrar man dock till diskussion och samarbete mellan studenter avseende koncept och teorier då man löser övningsuppgifter.MITx Honor Code Pledge
By enrolling in an MITx course, I agree that I will:
Complete all mid-terms and final exams with my own work and only my own work. I will not submit the work of any other person.
Maintain only one user account and not let anyone else use my username and/or password.
Not engage in any activity that would dishonestly improve my results, or improve or hurt the results of others.
Not post answers to problems that are being used to assess student performance.
LAB0: Spara?
"Please do the following tasks. When you're done, remember to click SAVE to preserve your work and CHECK to verify your answers."
Hittar dock ingen "Save" ???
Edit: Flera verkar ha noterat samma sak. Den verkar dock spara ändå.
"Please do the following tasks. When you're done, remember to click SAVE to preserve your work and CHECK to verify your answers."
Hittar dock ingen "Save" ???
Edit: Flera verkar ha noterat samma sak. Den verkar dock spara ändå.
Den registrerar inlämning av laborationerna när man klickar på "Check". Det borde stå "Submit" men huvudsaken är ju att man vet vad som menas med "Check".
OK. Men det är litet ologiskt eftersom man kanske vill spara under arbetets gång.
psynoise: Nu när jag är med på hur de tänker är det inga problem och självklart är det bra träning. Men i arbetslivet krånglar man inte till scheman med flit(?) 
labmaster: Jag hoppas inte du syftar på mitt inlägg? Det var bara en övningsuppgift.

labmaster: Jag hoppas inte du syftar på mitt inlägg? Det var bara en övningsuppgift.
Är labmaster någon sorts kontrollant från MIT?
Om inte, vadan alla rättesnören?
Om inte, vadan alla rättesnören?
Nej, övningsuppgifterna tolkar jag som att man kan hjälpas åt med. Det är visserligen inte så bra att bara få hjälp med själva svaret. Även om det skulle ske så kan man ju få svaret bakom knappen så det tror jag inte omfattas av hederskoden.
Det framgår även explicit av materialet. Däremot skall man göra inlömningsuppgifter och tentor själv.Nej, övningsuppgifterna tolkar jag som att man kan hjälpas åt med.
Saxat från kursformuet, en del jobbar med ljusets hastighet
.
"I have completed weeks 1 and 2. When can we expect week 3 to become available?
Is there a schedule of release dates?"
Ett av svaren:
"Ok you have completed weeks 1 and 2? Have you watched all the tutorials? Completed all the end of chapter exercises in the course book. Made a contribution on the forum? Read the extra work linked to from the lectures and tutorials and lecture notes?
If so read the rest of the book or alternatively go somewhere quiet and put your feet up with a nice cup of tea!"

"I have completed weeks 1 and 2. When can we expect week 3 to become available?
Is there a schedule of release dates?"
Ett av svaren:
"Ok you have completed weeks 1 and 2? Have you watched all the tutorials? Completed all the end of chapter exercises in the course book. Made a contribution on the forum? Read the extra work linked to from the lectures and tutorials and lecture notes?
If so read the rest of the book or alternatively go somewhere quiet and put your feet up with a nice cup of tea!"