Verkligen svårt att lägga en order hos moody alltså, haha det där måste dom göra nåt åt annars kommer kunderna snart att lessna... en bättre lösning på webshop kanske dom behöver, men nu tror jag ordern kom in iaf så hoppas på grejer inom ett par dagar.
Inte helt oväntat.Q2 är helt bottnad.Prova med att byta R5 mot pot och justera tills Q2s kollektor blir ungefär 5V.Det går givetvis också att byta motståndsvärde tills man får värdet 5V.
I din koppling skall du finna följande spänningar om du mäter i förhållande till jord.
Q1 Kollektor bör vara 1,3V
Q2 Kollektor bör vara 3,2V
Q1 Bas bör vara 0,6V
Q2 Emitter bör vara 0,68V
Om du har dessa spänningar har du sannolikt kopplat rätt och använt rätt komponentvärden som står i schemat. Då återstår det att kontrollera kretsen signalmässigt. Detta gör du enklast med hjälp av ett oscilloskop.
Senast redigerad av labmaster 14 februari 2012, 18:44:31, redigerad totalt 2 gånger.
Tycker vi är inte på ganska avancerad felsökning nu.. haha, rätt så coolt, osannolikt att några komponenter skulle vara felande, men man vet ju aldrig, verkar ju som nåt är galet iaf.
Detta är inget avancerat alls, bara enkel DC-mätning. Jag har räknat på spänningarna i kretsen med hjälp av Kirchhoffs Lag och det kanske är detta du menar med avancerat Perkla. För mig är det dock inte så avancerat eftersom jag kan hantera matematiken.
Kan ingenting om kritskors lag.. eller vad det heter.. haha tänkte mer bara på att tusentals människor har byggt exakt denna pedal med lyckat resultat men nu är det inte lyckat, så det är nog kanske rätt så bra att felsöka lite för att se vad som är fel, kan dock garantera att det inte ligger nåt fel i vare sig schemat eller "receptet" då jag själv byggt denna pedal för många många år sen med lyckat resultat av exakt samma typ av schema som jag skickade till TS via post.
Kirchhoffs Lag heter den men jag har ju redan räknat på spänningarna så det enda TS behöver göra är att mäta.
Receptet har jag inte sett men schemat och konstruktionen verkar det inte vara något fel på så det är sannolikt fel i bygget. Genom att räkna ut vilka spänningar som skall finnas och sedan jämföra dessa genom att mäta får man en bra indikation på ifall det felar likspänningsmässigt.
Om spänningarna inte stämmer kan det bero på flera saker men det första man skall göra är att kolla så att komponentvärdena följer de som är specificerade i schemat.