Bilbana Digital!

Berätta om dina pågående projekt.
Erik M

Re: Bilbana Digital!

Inlägg av Erik M »

lgrfbs skrev:Fritt spånade, borde man inte kunna sända seriell data tillbaka när bilen passerar en kort bevakad den av skenan ?
SCX använder denna metod. Och med modelltåg kan det funka. Gör man det med rejsande modellbilar blir det värre. Åtminstone så som dom har löst det... För att läsa av en bils ID kör den över en magnet som, via tungelement i bilen, säger till bilen att skicka sin ID signal. Som plockas upp genom att all driftström till banan stängs av just det ögonblicket. Med en eller två bilar gör det inte så mycket. Men med sex rejsers som vet vad de sysslar med så märks det mer.

Hela lösningen känns väldigt bakvänd. Det borde räcka med att lyssna efter signalen. Det är ju bara den som är på magneten som skickar. Ok att det kan vara flera "samtidigt" (inom samma fraktionerade subsekund) men ändå...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra att tråden lever. Under tiden bygger jag en ny bana, har limmat massor idag och även ordnat några spår (slot) som det så vackert heter.
Har också pillat isär ett halvljusrelä för att testa kraften i spolen om den orkar dra en växel 3 mm! Ja det gör den, skall fundera på konstruktionen för en enkel och prisvärd växel.

Dessutom har jag postat 10 RFID taggar till Erik M! Var god att testa,
Kanske kommer det några bilder på mina testbilar. :humm:
Erik M

Inlägg av Erik M »

Det är klart den lever!

Speciellt som jag måste kolla de där RFID du skickade.

Jag hade en fundering oxå om att det gick trögt fånga dem för dig. Trögt som i att bilen måste köra förbi långsamt...

Vad händer om fångstarmen dras ut på längden? Dvs går den långsmal istället för fyrkantig.
En annan tanke som slog mig var, vad händer om man gör som ovan, dvs förlänger, och sedan vrider denna loop till en åtta?
Alternativt gör fångstarmen till en öppnande tratt?

Seriöst spånande. Men korsbefruktad logik hittar märkliga lösningar.

Nu ska jag fortsätta med mitt 10-kronors digitalsystem för bilbana. MCR-2b, dvs Multiple Cars Regulated Overtaking Two Bit... :vissla:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra jobbat Erik M

Jo det går bara att köra lagom fort dvs. långsamt för att RFID taggarna skall registreras,
jag har också funderat på utformningen av antennen,. Jag vet att man kan få bättre läsning om man "stör" id brickan med ytterligare en enhet!

Men just nu är jag långt från ditt ekonomiska system
Har fått en oXigen dongel, två bilsatser samt en växelläsningsenhet.

Har testat med en liten motor och det är snabbt nog för flippen!!

Men så håller jag ju på med min nästa bana ROC på asfalt, hälften klart och körbart, blir bra tror Lasp ;-)
Erik M

Inlägg av Erik M »

Nu blir det mycket bilbana...

Jag var inne på ROC (Race of Champions) och tre varv bana. Dvs lagom för en startsats SCXD. Tre bilar och inga växlar. Den vinner som först har kört ikapp någon.

Annars är ju MCR-2b perfekt som bara den för RoC. Ju!
Måste lägga till det borta på slotforum.
Tack för påminnelsen!

(Lite syrligt kan ju tilläggas att svenskarna missar hela partyt...)
Skriv svar