Spännhylsor med olika kvalité.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Spännhylsor med olika kvalité.

Inlägg av Glenn »

Det är ju precis som andra också skrivit tyvärr en vanlig "taktik" att dra ut på det hela tills tiden är ute, dom få gångerna jag har blivit blåst på ebay har säljaren gjort just så..
Agwan

Inlägg av Agwan »

@ Meduza: Jo, fast det där funkar inte. Jag matar in item-numret, men ebay svarar att de inte hittar något sånt inköp.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Har du dubbelkollat att det är rätt nummer du matar in?

Om det är så, maila genast eBays kundtjänst och förklara din situation!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har köpet gått via EBAY och betalats med PayPal så ska ju det köpet finnas på dina Ebay sidor.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Köpet finns där och jag kopierar numret därifrån. Det gick att skicka en klagan på paypal, men de sa att en klagan inte var giltig i den här affären. Jag antar att om tiden har gått ut så är det kört.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tråkigt att du inte kan få ordning på affären, tyvärr är det väl bara att krypa till korset och köpa nåt annat.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Dremeln verkar inte vara någon jättebra idé ändå (som någon sa). Iaf inte med biltemas tillbehör, för de kastar som fan. Så mycket att jag funderar över om jag inte borde kasta hela setet. Dremel själva kanske har bättre kvalité.

Men det är mer formen på dremeln som gör den väldigt svår att spänna fast på ett bra sätt. Kanske kan jag göra en hållare för en axel som skruvas i bordet och har rätt vinkel för konan. Axeln sitter lagrad och så låter jag dremeln driva den. Men vad komplicerat...

Jag har ett gäng linjär-skenor med vagnar över som jag skulle kunna använda för att få en rät rörelse på det som skall slipa. Jag har även motoriserade linjärskenor med stegmotorer som jag skulle kunna använda. Men att få fast dremeln bra i en vagn är inte så enkelt.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Agwan skrev:Jag tror inte att dremelns stabilitet är något problem. Det skall inte bli någon kraft i bearbetningen. Det är liksom inte en svarvning som skall göras, utan dremeln skall matas sakta fram och tillbaka medan spindelmotorn roterar sakta. När det inte tar i längre matar man spindelmotorn i sidled några tusendelar eller vad som känns lagom. På slutet kan säkert en polering med slippasta passa.

Förhandlingarna med kinesen "Jack" har strandat helt nu. Han vill att jag betalar 3500:- för returfrakten, så skickar han en ny motor. Jo men tjena, en ny kostar 1 400:-. Vad jag är less på skit. Jag har egentligen helt slutat köpa skit, men det finns ingen bra mellanklass på spindelmotorer. Steget upp i pris är ju rätt stort. Jag tänkte att det här kanske kunde gå, men icke.
Det beror på vilka krav du har på bearbetningen, men det är inte så okänsligt som du tror med slipning om det ska bli bra. Vi har för närvarande 5st olika typer av rundslipmaskiner på jobbet där vi ser vad några gram obalans i en 300-600mm stor slipskiva gör med ytan eller hur man får ha 3-4st stödlager på en 80x2000 axel som ska slipas för att det ska fungera. Dom tar 0.01-0.005 per skär.

Jag satte en gång upp en bornnitrid skiva i arborrverket för att justera en härdad laxprisma. Bultad i en ISO 50 kona på en 130 spindel. Jag kunde passera 20ggr på samma hundradel innan det skurit rent.

Vi har en luftdriven slipspindel som sitter på en morse 3 kona där vi kan justera excentrisk som i ett ursvarvningverktyg. En sådan monterad i toppsliden på en svarv och spindelkonan uppriktad i chuck och stödlager hade nog funkat fint.

I såfall tror jag mera på att bygga om en handöverfräs.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag gjorde ett litet slipaggregat med några biltema-lager, motor från en skruvdragare och ett slipstift från en jigg-slipmaskin. Med den slipade jag in min morsekona i min hemmabyggda spindel. Med verktyg spänt i morsekonahylsan så ligger kastet på ~en hundradel. Det tog ungefär en kvart innan sista skäret hade skurit rent.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har fått lite ny kontakt med kineserna igen. Jag vette fasen vad de håller på med egentligen. De ville att jag skulle skicka över en film på felet. Så jag filmade och fotade lite och skickade över, inget svar sedan dess.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Tjuriga jä***a grabb. Kinesen har slutat att svara nu. Så ni som vill köpa en spindel som fungerar, köp inte av samma som jag, Jack. Har gett upp nu helt.

Så jag körde förbi Jula och köpte en tryckluftsdriven slip och slipstift. Jag spände fast slipen i maskinen och provkörde lite. Men jag hade för stort stift och Julas crap kastar som fasen (stiftet alltså). Fick nog en mm kast i konan efter det. Aj aj, så med en gnutta panik i ögonen drog jag förbi Täby Tools och köpte en liten med högre kvalité.

Tillbaka hem, upplinjera ordentligt, räkna som fasen på att vinkeln skulle bli exakt. 20mm på höjden behövde jag köra för att få till hela ytan som spännhylsan ligger mot. Så det blev 2.8108 mm på Y-axeln.

Lite körande fram och tillbaka längs den linjen med matning i Y på 5 hundradelar mellan varje och sprutandes små gnistor så fick jag fram en yta som såg ut att vara rätt så linjär. Såg ganska mysigt ut med de små gnistorna, som ett tomtebloss, vågade dock inte filma eftersom koncentrationen behövde vara på topp. Matade 20mm/min, så det tog en min för varje körning, och en hel tank med luft.

I med spännhylsa och verktyg i konan och upp med mätklocka. Mina 2-3 tiondelar i kast har blivit 4,5 hundradelar. Bra mycket bättre, frågan är dock hur bra man kan få det och hur bra det behöver vara. Ju bättre desto bättre liksom... Men vad har andra som har motsvarande spindlar? 15 av de 45 µm kan ju komma från spännhylsan. Så 30 kvar som skulle kunna fixas. Det känns inte som att det skulle vara så enkelt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#I med spännhylsa och verktyg i konan och upp med mätklocka.#
Det är nog inte den bästa mätmetoden till en början.
Jag skulle börja med klocka kastet direkt i själva konan.
Du har ju tidigare fått bevis på hur en felaktig vinkel på konan kan orsaka kast på verktyget.

#med matning i Y på 5 hundradelar mellan varje#
Menar du att du matade in 0.05mm per pass?
Det tycker jag låter väldigt mycket med dessa veka grejer.

#räkna som fasen på att vinkeln skulle bli exakt.#
Det hjälper inte att räkna, mer är grovt.
Det minsta spindeln sitter snett i förhållande till Z-axeln, så får du ett vinkelfel.
Man måste även vara noga med att slipspindeln ligger exakt i centrum på frässpindeln.
Annars genereras en annan form på konan än den tänkta.

Jag tror du måste skaffa något att tolka den slipade konan med.
En spännhylsa med en pinnfräs isatt borde duga.
Sedan testa med märkfärg.

Det kan vara en god idé att att riva slipstiftet med en diamant före slipning.
Jag misstänker att det kastar en hel del, om man bara monterar det och slipar.
Då har du även chans att få rätt fason på slipstiftet.
Jag skulle rekomendera att ha en kanska smal kant på stiftet i ingrepp.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Du måste se till att ha nollat in slipspindeln i andra axeln, annars får du vinkelfel. Sedan bör du ha något att kolla anliggningen med, helst en kontolk men en spännhylsa på skaft får nog funka i brist på annat så du kan finjustera konvinkeln exakt. För om axlarna inte är vinkelräta och spindeln lutar lite så kommer du att få vinkelfel.

Vi slipar och svarvar en del konor med ganska tajta vinkelkrav. De åker skytteltrafik fram o tillbaka mellan maskin och mätmaskin, det är helt omöjligt att garantera exakt vinkel från början utan det blir mycket justerande innan vi är på banan.

Till sist så ta inte mer än 0.005 i skär och kör några passeringar på samma värde när du avslutar. Om du har ett kast på 0.05 så kommer det vid ett genomsnittligt skär på 0.05 att variera mellan 0 till 0.1mm och det klarar inte slipverktygen utan flexa så kastet "lyser igenom".

Och precis som Säter säger så bör du riva av slipstiftet med diamant så det blir kastfritt och skär lätt. Med ett vobblande slipverktyg så är det stört omöjligt att få bra yta och resultat.
Skriv svar