Jag har nu i två veckor försökt få kontakt med Mendel-parts både via mail och dagligen via telefon. Detta och att de inte bekräftat min inbetalning av 8500:- anser jag inte överhuvudtaget acceptabelt och har begärt att min order ska avbrytas och pengarna återbetalas. Om de inte gör detta så kommer jag givetvis att polisanmäla. (Jag har även kommit fram till att jag faktiskt känner några killar 10 mil från stället i Holland så det ska nog lösa sig). Tyvärr fick den engelska "torpeden" förhinder och kommer inte kunna åka närmsta veckan.
Till det roliga
Jag har nu iallafall beställt en eMaker Huxley som ska levereras innan Jul. http://www.indiegogo.com/RepRapPro-Huxl ... 771&i=addr
Jag tror att denna kommer att passa mina behov ganska bra. Jag hade gärna haft en lite mindre öppning på munstycket, den levereras med 0.5 och jag hade gärna haft 0.25-0.35 för att kunna skriva lite tunnare lager. Men detta ska komma att gå köpa till och byta ut enligt tillverkarna. (Här har jag kontrollerat att kontakt går att få )
Trist att de inte skötte sig :/ Själv väntar jag också fortfarande men jag ligger fortfarande inom spannet det "ska" ta så jag får väl hålla mig lite till
Däremot fick jag hem 5kg PLA idag så det är på plats i alla fall. Handlade här. Betalade på Fredag kväll, fick ett mail 6 minuter senare där han meddelade att han skulle packa och posta under Lördagen så att jag skulle få det så fort som möjligt. Det kan man inte klaga på
Och bara för att vara lite nyfiken, vad är det du tänkt skriva ut som du behöver så tunna väggar till? Eller är det bara för att få så hög upplösning som möjligt i största allmänhet?
Frågan är vad spannet är när det fortfarande står "pending" på ordern mer än två veckor efter betalning. Jag hade mycket väl gått med på att man verifierat betalningen och sedan tagit 4-5 veckor på sig att leverera precis som de skriver. Även om förskottsbetalning 1 månad innan igentligen är ruggigt dåligt affärshanterande, normalt beteende är ju givetvis att ta betalt just innan leverans när man tillverkar först på beställning. (Man kan möjligtvis ha en del som förskott för säkerhet).
Men framförallt så måste man ju kunna lita på att man kan få såväl kontakt som någon som helst support. Nu verkar samtliga jag sett på nätet väntat åtminstonde 1 månad längre än angivet och dessutom fått felaktiga detaljer. (Flera verkar ha skaffat kompletterande hårdvara från annat håll till slut)
Ber om ursäkt, jag är lite upprörd. Jag hoppas det går bra för dig.
Kul att de har fått in 1.7mm på supply3dpla, de hade slut på det tidigare. Jag måste nog beställa jag också.
Senast redigerad av malx 23 november 2011, 10:12:46, redigerad totalt 1 gång.
Min Ultimaker-beställning har haft "pending"-status i över en månad nu hehe. Men, det visste jag ju om när jag gick in i det hela så det får jag ta. Och jag har inte hört någon som haft problem med leverans från dem (även om jag inte letat så hårt) så det borde gå bra. Skulle ju dock inte skada om man kunde få någon indikering på hur lång tid som är kvar när man betalat så pass många slantar (ska nog maila och fråga).
Inget att be om ursäkt för, det är bra att sådant här kommer ut så att andra kan undvika eller åtminstone vara medvetna om problemen innan de beställer.
Om du har haft "pending" i över en månad så borde du vara väldigt upprörd. "pending" betyder normalt sett att ordern ej är accepterad än/betalning ej mottagen. "Processing"/"Verified" eller något liknande är vad du borde ha.
(Nu är båda bolagen i Holland så engelskan kan ju vara si och så, men åtminstonde mendel-parts vet jag kör/(har kört ) med "processing")
Jag har ju sett hur vissa 3D-skrivare gör jobbet på mässa, jag vet en del tack vara att jag har letat en del då jag tycker att det verkar kul och användbart till vissa saker men en sak har jag aldrig riktigt fattat: Hur styr man utskriften?
Jag fattar ju att man ska styra motorer osv. men det jag menar är att utskriften består ju av en massa tvärsnitt som fylls på eftersom, de avancerade enheter har 2 olika material där det ena kan tas bort på något vis men vilket program styr själva snitt-utskriften? Alltså ger ut data för varje snitt som ska "kletas"?
Är det CAD-programmet som gör det och resultatet matas till MAC3 (eller liknande) eller hur?
Grejen är att jag kunde tänka mig att bygga en 3D-skrivare men jag ville gärna kunde välja storleken själv. Det kunde vara kul att bygga en liten för att få allt till att fungera och när jag har koll kanske expandera den lite i storlek, jag har redan en del idéer på hur mekaniken ska se ut och den bit löser sig men mjukvaran är jag ung. nollad på.
Så ni gurus som kan och vet: Pleeeaase (sagt som Roger Rabbit): enlighten me!
Nu kan jag definitivt inte ta åt mig av ordet "guru" då jag långtifrån har någon hemma än men jag har tittat runt en hel del senaste veckorna.
Programvara (Dyrare kommersiella maskiner har egen programvara) : Du använder valfritt CAD-program för att skapa ett 3D-objekt i formatet STL. Sen finns det fri programvara i form av pythonskript som delar upp stlobjektet i lager till GCode som elektroniken på 3d-skrivaren kan tolka. Så all programvara finns fri/gratis men är inte lika enkel eller problemfri som vissa kommersiella lösningar. Tyvärr finns det inte så många kommersiella program som fungerar till egna skrivare heller (motsvarande mach3 till CNC). Men netfabb verkar på väg att skapa det (finns iallafall som alternativ till ultimaker, vet ej om den fungerar till övriga än).
Den borde vara mycket enkel att upgradera och bygga ut allt eftersom. Jag är dock ändå lite fundersam varför de inte väljer en lösning som ultimaker när de bygger med extrusions där både X,Y-axeln är rörlig däruppe. t.ex som den här killen gjort: http://dankimble7.blogspot.com/
CamBam har tydligen en funktion för att bygga upp istället för att ta bort så att säga, såg det nämnas i manualen någonstans. Det programmet är ju ett ganska lättanvänt CAM-prg som kostar runt 1000:-, det går att testa gratis med full funktionalitet 40 gånger om man vill.
Har man inte två material så kan man ju göra stödstrukturer inuti som du sedan skär bort, ungefär som med "holding tabs" när man fräser.
Då kommer lite följdfrågan: Att smälta ihop materialen är enkelt att förstå men nog lite svårare i verkligheten till man får koll på alla parameter. Den 3D-skrivare jag så på en mässa hade 2 ämnen, det ena var gräddvitt (svag gul ton) och den andra var transparent brun. Den bruna kunde lösas med kaustisk soda-lösning och var alltså stödämne.
Jag har sett att man kan köpa denna tråd som kan smältas och extruderas(heter det så?) olika ställer, det finns olika plastmaterial osv. men finns det även detta stödämne att köpa på det vis? Så att man kan ha 2 huvuden på 3D-skrivaren och då kleta på rätt ämne på rätt ställe, det ville ju ge bäst resultat i mångt och mycket.
Till vanlig hobbyverksamhet kan det ju kvitta mer eller mindre, det är bara en fördyrande del men jag gillar att göra det lite extremt. Jag säger inte att jag någonsin faktisk kommer till att bygga en 3D-skrivare men jag gillar att räkna på hur jag skulle göra det och någon dag kanske... Stödämnet ville vara viktigt vid ställen där man inte kunde skära loss stöd.
Senast redigerad av Icecap 28 november 2011, 10:21:14, redigerad totalt 1 gång.
Öh, du läser inte tråden innan du postar?
eMaker Huxley = RepRapPro Huxley vilket är vad denna tråd har som rubrik numera...
(Och länken är postad sedan "länge" i första inlägget på denna tråd)
Edit: Dock så har de postat de fina imponerande utskrifterna först för någon dag sedan. Det är viktigt att inse att sådanna utskrifter får man inte av att bara köpa rätt maskin. Samtliga olika typer av RepRap borde klara ungefär samma precision. Resultaten är snarare ett uttryck hur skicklig personen som hanterar den är, precision som på bilden är svårt! (Sen är det givetvis lite olika svårt beroende på kvalitetén på byggsatserna och hur mycket hjälp man kan få med mjukvara och hårdvara under byggnationen och inställningarna. Främst det sista borde dock vara väldigt bra på emaker/reprappro då så många likadana/identiska maskiner redan byggts, 300+)
Ville bara rapportera att min Ultimaker kom fram för ett par dagar sedan och jag har nu byggt ihop den. Första utskriften lämnar väl dock en del att önska På bilden håller jag den upp o ner, det trassliga är det som maskinen la närmast utskriftsbädden. Nu väntar en helg full av läsning av guider/forum och justeringar *pust*
Hoppas att du får din maskin snart
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.