RFID-passersystem.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Och det finns ju 512 B eeprom färdigt i kretsen så det kan man ju köra som logg...

Och rejält med IO-portar fanns det också

Ska nog köra med 2 st 2 färgs dioder, som kan ge 16 olika signaler. (släckt, röd, gul, grön)

Finns det några nackdelar med ATMega 88?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Det är nog bättre (läs: användarvänligare) att använda separata LEDar för att indikera, Tänk på oss färgblinda :)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Bara 8k minne... men det beror ju precis på hur stort ditt program blir.

Ett tips bara. Du måste lagra dina inlärda kort-nr ngn stanns oxå.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag skulle rekomendera en Mega48/88 för programkoden och så ett extern ROM-minne för att lagra data på. Prisskillnaden mellan 48an och 88an är väl minimal så man kan lika gärna köra 88an med en gång.

När det gäller LCD så är det som Macce säger. Kör 4bit mode så tjänar du några I/O. Förstår inte varför folk envisas med att köra 8bit när det funkar minst lika bra i 4bit.

Sen passar jag väl på att hålla med alla andra. Skrota ditt basic och skriv i något riktigt språk, typ c eller asm. c är väl enklast om man inte håller så bra koll på hur en processor fungerar.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

sebastiannielsen: här finns ett rfid kit: LÄNK

/Johan
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Allmän fråga: Är det RFID-teknik som används i de trådlösa busskorten? De som man bara visar upp för en läsare.. Isåfall borde det väl inte vara svårt att skriva in lite fler resor? :)

(Inget jag tänkt göra i praktiken utan är bara nyfiken)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jo dom lär va RFID. av något slag. Samma sak med liftkort.
Frågan är bara om det är deras "databas" som lagrar info om giltighet mm. eller om kortet är inblandat där?

Bussarna lär ju tex. inte va uppkopplade mot ngn huvudserver.
Det kan ju däremot liftautomaterna vara.
sebastiannielsen
Kontakt:

Tror inte det kommer lagras PÅ korten, utan att det är ett kortnummer, och sen ligger allt centralt.
Det innebär att lyckas man ändra kortnumret, så dras det på "någon annans" resor.

övervakningskamerona (hur böjer man kamera?) är ju uppkopplade centralt. Då kan man nog använda samma länk för att föra över kortdata och "svar" som för bilddata.

Men den länken du skickade med RFID-kitet från Phidgets, det var någon konstig valuta som heter CDN. Inte ens http://www.xe.com/ucc/full.shtml (XE's utökade lista) "känner" igen den valutan. Har plöjt igenom hela listan... Hittar inget som säger CDN.
Senast redigerad av sebastiannielsen 14 juni 2005, 13:51:11, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tror att informationen om bussresorna lagras på korten, precis som markeringarna på gamla telefonkort lagras i ett seriellt minne på telefonkortet. Minnet i busskorten kan ju t.ex. vara av "add-only"-typ, så att de inte går att manipulera.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jag tvivlar mycket starkt på att alla bussar är kopplade till någon slags central databas.. Känns inte rimligt helt enkelt. Någon får gärna säga emot mig.

Vad jag vet så har vi ganska få övervakningskameror på bussarna häromkring.

Edit: Snegelwewewewfern: Det där låter däremot rimligt..

Edit2: Eller vänta lite.. Busskorten kan ju fyllas på med nya resor samma ställe..
sebastiannielsen
Kontakt:

Då tar ju korten "slut" ganska snabbt eftersom add-only innebär att data inte kan raderas. Ungefär som CD-R. För meningen är att man ska kunna "fylla på" dom genom att betala pengar.

Västtrafik har inte infört sitt RFID-system än men de är på full gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ok, jag visste inte att de var påfyllningsbara. Hursomhelst så tror jag att själva korten innhåller informationen om hur många resor man förbrukat.
sebastiannielsen
Kontakt:

Men hur går det till. Jag vet att man ska aldrig lagra någon information som kan påverka säkerheten avsevärd hos en opålitlig part (kunden).
Lagrar man i en central databas så tillkommer inga gratisresor, ungefär som att man inte får något gratis bara för att man snor någons kreditkortnummer. Man snor helt enkelt resor/pengar från andra om man är "inne å ändrar" i korten.

Men lagrar man på kortet, så innebär det ju att man får något gratis om man ändrar i kortet. Lika osäkert som i ett HTML-system för webbshop att skriva tex:

<input type=HIDDEN name=price value=200><input type=HIDDEN name=currency value=SEK><input type=HIDDEN name=productID value=4238765823><input type=submit value="KÖP!">

Det är ju bara att skapa egna köpformulär och skriva 0 i rutan så får man grejer gratis.

Mitt liftkort kan jag fylla på nätet med kreditkortsnummer. Sedan anger jag ett jättelångt "key-ID". Sedan är det bara å åka till pisten och använda kortet. Kräver ingen "aktivering" hos kassörskan eller något. Så informationen lagras ju centralt för informationen kan ju inte åka in i kortet utan att det är i närheten av en RFID läsare...
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Men hur skulle det vara praktiskt möjligt med ett nätverk mellan samtliga bussar utspridda över (tex) ett helt län? Inte alls säger jag.

Och nog kan man få gratis saker om man får tag i folks kreditkortsnummer.
sebastiannielsen
Kontakt:

Nej, du får ju inte sakerna gratis... Du stjäl ju pengar från den som äger kortet. Altså betalar du med någon annans pengar.

Men om ett kortläsare förlitar sig på data som finns på kortet och du lägger till saker, så får du ju grejerna gratis (ingen som betalar för dom)
Skriv svar