RGB LED bord

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Re: RGB LED bord

Inlägg av colliman »

Dessa finns för koppling med kontakt till kretskort.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19154
Du använder en flatkabel med 4 ledare och löder andra änden i LED kortet.

Flatkabeln stoppar du in i honkontakten och pressar med tång eller skruvstäd (mod mindre).

C-man
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

RGB-LED
Idag fick jag mina RGB-LED, tog bara 8 dagar från skickat till att jag hade dom hemma!

Bild
Har lött fast den på ett experimentkort, så ungefär kommer dom se ut i färdiga konstruktionen.

Här har jag stoppat in den i min prototyp låda:
Bild
Bild

Gissa vilken som är nya Super-Flux? Den vänstra... man ser tydlig skillnad, tyvärr så spred sig inte ljuset lika bra som med den högra (där har jag tre st RGB-led vanlig modell).
Får utveckla diffusern lite och se till att LEDen är centrerad.
Super-flux är så mycket bättre, den lyser mer, och den syns tydligare från sidan, rekommenderat dom varmt:)
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Självfallet finns det en video:

http://www.youtube.com/watch?v=WT4VyTTXgys

Här har ni kopplingschemat i eagle format och i Gerber filer:

Hittar alltid på något nytt med layouten så det här är version 0.4

Om någon kan titta på den en snabbis så skulle jag uppskatta det.

På "silktop" har jag streckat kanalerna som ligger på bottom layer, är det bra eller bara jobbigt?
Tänkte de var bra för mig att titta på från ovansidan...
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Funktioner

Touch-funktionen har jag fått till nu på ett OK vis.
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=nwKMs8daz98

De går ut på att jag har en fotoresistor som reagerar på om man lägger handen på eller ställer ett glas, i videons fall är det en mugg.
Jag kommer att ha en referens fotoresistor på ovansidan av bordet så jag har en referens mot bakgrundljuset så den fungerar i många olika bakgrundsljus.

Får inte till av och på funktionen på ett tillfredställa sätt, men det här får fungera som back-up.

Jag har lagt in så den fade:ar och sen håller sig tänd i 2.5sek, sen fade:ar den till släckt.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Någon som kan kommentera om min kretskortslayout är helt åt helvete fel eller om det är redo att skickas iväg till Iteadstudio?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Lägg upp det som bilder i tråden så kommer nog flera titta på det :)
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Jepp bilder på layouten så kan jag kommentera, såg du svaret med flatkabel kontakterna? :wink:

Kanske nån på forumet har såna till salu, kanske jag?

Såg läckert ut på videon, följer med intresse.

C-man
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Prototyp
Ännu en prototyp!! :)
Jag var tvungen att kolla lite grejer så jag gjorde en ny prototyp:
http://www.youtube.com/watch?v=ISl_8zcODwg
Den är väldigt nära min tilltänka idé, så de blir inga fler prototyper.
Den har 9x9cm cell, vilket jag kommer ha.
den har <6cm från lampa till plastskiva som jag oxå ska ha.
Den sista grejen är 2mm plast som mellan vägg, den var genomskinlig när jag köpte den men jag sprayade den svart, inga problem.

Så det är nog det tunnaste jag kan få, men det vart bra.

Jag har nu 98 st super-flux dioder kvar, några olyckor.
Sen hade jag problem med att löda tog typ 10 min för fyra pinnar (kanske därför den gick sönder :vissla: ), är ingen expert men jag upptäckte (och kanske kom ihåg nåt) att om man smälte lite lod på spetsen efter en stund så gick de mkt lättare, självklart värmde jag alla delar lite först. Men men bara ett tips för nybörjaren.
Kommer löda 77st till slut så de får gärna gå snabbt, tror de går på ca 4-5 min nu (4x77st = 308min = 5h, :tumner: )

colliman
Tack för tipset men det blir nog för dyrt. Jag kör nog med plintar och sen stift på dom. Kommer bli en hel del lödande men det får man väl dela upp på några dagar:) Du får gärna kika på pcbn! Tack på förhand
Senast redigerad av kenntoft 9 november 2011, 00:05:12, redigerad totalt 2 gånger.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Kopplingsschema - final?????
Hoppas verkligen det är det sista kopplingsschemat jag gör :)
Men självklart uppskattar jag om ni hittar något allvarligt.
Har några frågor.
1. Gör det nåt att man drar traces under ICn? EDIT: C-Man säger att det är OK :tumupp:
2. Sen har jag streckat TOP-traces på bottom silkscreen och streckat BOTTOM-traces på top silkscreen, är det konstigt? :) jag tyckte de kunde vara användbart...
3. Avkopplingskondensatorerna Klas-Kenny pratade om, sitter dom rätt?
4. Jag har 16 VIA, är det ok?

Något mer som är fiffigt att ha på PCBn?

PCB: version 0.4
Bild

Schematics: version 0.4

Bild

Det är samma version som finns i Gerber fil i ett tidigare inlägg.
Senast redigerad av kenntoft 9 november 2011, 08:32:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

När du ändå har plats och koppar så öka bredden på 5V som går till LED'arna.

Ingen fara med banorna under IC.

Paddarna på IC #2 övre höger skulle jag snyggat till, men det fungerar som det är nu.

Alla IC paddar (löd öar) skulle se bättre ut om du drog banorna från spetsen på padden.
Inte hålet som det är nu.

Sen kan man hålla på hur länge som hellst, men du är väll sugen på att se det funka?

Tufft att börja med en sådan avancerad lödövning, om du inte har gjort det förut.

Lycka till jag ska hålla ett, nä två ögon. :shock:

C-man
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Colliman:
Det var Eagle som auto-snappade in banorna till mitten av lödöarna, fanns inte så många alternativ.
Eller menar du att jag ska "raka till" banorna, typ banan till första padden uppe till vänster på IC#2 ?
Så att jag inte "diagonaliserar" in dom på padden?

Det är sant, kan fixa till dom lite till uppe till vänster på IC#2, får göra det sen.
Tack för input!
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Eftersom det röda ledningslagret verkar ganska tomt kan det nog vara trevligt att lägga in ett jordplan där. Du får googla lite på hur man gör i EagleCAD.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Argtomte:
Eller så gör jag ett jordplan på BOTTOM?
Kan ju dra +5V på TOP?

men jag vet inte vad det skulle tjäna till, kommer ju ändå få dra något annat än GND på BOTTOM eller TOP hur jag nu än gör.
Omöjligt att få ett renodlat GND plan, tror jag.

Utveckla gärna va du menade med ett jordplan, menar du ett plan med BARA jord eller?

Ursprungligen ville jag lägga GND och +5V på bottom, och bara dom, men det gick inte så bra när jag skulle få ihop det andra så det är lite mixat.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Njä, jag menade inte ett helt plan, utan att man låter programmet täcka all oanvänd yta på ena lagret med koppar, som är kopplat till jord. Även om det inte blir ett renodlat plan så tjänar man på det, mindre störningskänsligt, bättre jordledare till alla komponenter (du kan dra upp jord från jordplanet direkt till varje komponent, så du undviker långa smala ledare), etc. Eftersom det röda lagret verkar ha minst ledare är det nog bäst att lägga det där för att få så lite sönderskuret plan som möjligt. Det är nog inte lika viktigt att göra ett plan för +5V, utan gör som någon sa ovan och förstora ledarna lite bara, de som ska leda större strömmar. Signalledare etc kan få fortsätta vara små.

Programmet fixar det där med att fylla i oanvänd yta automatiskt, om du hittar rätt funktion.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Argtomte:
Är de det här du menar:
http://www.muzique.com/schem/eagle.htm

Jag förstår vad du menar nu när jag läser den där.

Men då lägger jag ett jord plan på hela ovansidan alltså?
Och tydligen kommer Eagle att akta sig för andra banor som inte tillhör GND familjen.
Och man anpassar avståndet med "Width value" och "Isolate value".

Men då behöver jag ju inga GND banor egentligen? För då ligger ju hela planet där och ansluter alla GND paddar
Skriv svar