Där har du helt rätt halvorsen, jag är för ung i järnvägsbranchen ibland för att tänka på att det vi har nu inte alltid har funnits.
Men du verkar ha bättre koll på det här än mig så du kanske kan svara på en fråga jag alldrig har fått något riktigt svar på än, på SJ ABs äldsta personvagnar WL1 sitter en så kallad transduktorlikriktare(den väger 450 kg och är oljekyld) men jag har alldrig fått något riktigt svar på hur en sådan fungerar.
Men det kanske något här har svar på?
Transduktorer rent almänt bygger på att genom att förmagnetisera en järnkärna kan man styra hur lätt den sak släppa igenom växelström, har en ritning på en Avostatlikriktare för signal ändamål jag skulle kunna skanna. Men jag höjer ett varningens finger för att det kan vara lite marigt att förstå.
chille: Nej utagen vid sittplatsrna är 50Hz om du inte hittar något elutag i något skåp(du inte kommer in i) eller använder ett utag för rakapareter märkt 110volt då är det 16hz.
Jag läste schemat slarvigt. Jag trodde att batterierna kunde laddas från likriktarbryggan, minuspol via "burk 22 - lampregulator" och pluspol via kontaktor 25 och belysningsomkopplare 23.
Jag ser nu att när omkopplare 23 står i nedre läget så att B+ når M så att kontaktor 25 drar så kommer bland annat AC-matningen till likriktarbryggan att brytas.
Fast nåt är väl fel i schemat, med omkopplare 23 i övre läget (tågvärmebelysning) så blir anslutning V och W på transformator 15 kortlutna!
Jag har just läst boken "SJ personvagnar av 1960-talsmodell" och där pratar man om ett par resgodsvagnar som fick axelgenerator för att man återanvände gamla boggier där sådana redan fanns monterade, och då var det väl billigast att använda den för batteriladdning.
Vad gäller eluttag så sägs det ha förekommit 16Hz i rakapparatuttag på toaletterna förr, men nog har väl en del vagnar haft omvandlare från 24V DC till rakapparatuttagen?
Inte då, 23:an är belysningsomkopplaren, den har fyra lägen: 'L' då matas lamporna från batteriet, '0' då är det mörkt, 'W' Lamporna mats från tågvärmen (1000V) och läge 'V' lamporna mats från tågvärmen (800V). Rutorna vid kontakterna visar i vilket läge vilken kontakt sluter.
Näe V och W blir inte korstlutna du kan bara ha ett läga åt gången L V W och 0.
V och W användes förr som läge för nödbelysning beroende på om man hade 800 eller 1000 volt tågvärme, då matar du lamporna direkt från olika lindningar från trafon. Nu har vi bara 1000 volt och det används inte längre.
16Hz hittar du fortfarande inne på rakaparat utagen på endel toaletter.
Hur det har funntis förut vet jag inte, men nu mera så 230volt 50hz kommer från en omvandlare från 24volt DC.
Om det är något ni vill veta om SJ:s personvagnars el så är det bara att fråga mig, har jobbat sedan 1981 med detta och fram till 2009 då jag lämnade dessa till förmån för X60 som går i pendeltrafiken i Stockholm (vilket genererade ett rejält lönelyft... )