Gratis Logg mjukvara

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av Klas-Kenny »

Oj, häftigt! :)

Tyvärr har jag ingen trådlös anslutning på den utan det är meningen att den ska vara helt autonom. Men nu blir man ju sugen på att köpa en liten blåtandsmodul och montera på bara för att kunna leka! :D
Trevlig funktion i alla fall, helt klart :tumupp:
Borre

Inlägg av Borre »

Använder detta utmärkta program ibland och har lovat ett litet exempel på hur man använder det med Arduino, så här kommer det.

Ett liten kodsnutt som läser analog ingång 0 och 1 och skickar dessa till datorn seriellt som:
[data0]:[data1]
[data0]:[data1]
osv.. så som programmet vill ha det.

Kod: Markera allt

void setup() {
  Serial.begin(115200); // Öppnar serieport
}

void loop() {
  Serial.print(analogRead(0));   //Läser analog ingång 0 och skickar dess värde seriellt till datorn
  Serial.print(":");             //Skickar :
  Serial.println(analogRead(1)); //Läser analog ingång 1 och skickar dess värde seriellt till datorn, Serial.println för nya rad
  delay(1000);                   // 1000ms (1 sekund) fördröjning innan loopen börjar om igen
}
I programmet ser man till att rätt inställningar för serieporten används under tabben "Settings", samt väljer rätt port:
Baud Rate = 115200 (eller vad som används i sketchen)
Parity = None
Stop Bits = One
Data Bits = 8

Under fliken "Chart" klickar man sedan på "Input Settings" och bockar i rutan "Active" för datan man vill visa (data0 = Input 1 osv) samt väljer "RAW Value" i "dropdown"-listan. Vill man visa datan från de bägge analoga ingångarna i sketchen ovan ska alltså "Input 1" och "Input 2" vara aktiv.

För att starta ansluter man till serieporten antigen i fliken "Settings" med knappen "Connect" eller klickar i statusraden (längst ner i fönstret) där det står "Not Connected" så ansluter programmet till serieporten, därefter klickar man på "Begin"-knappen i "Chart"-fliken.

Det är det enda som behövs för att använda detta utmärkt program med Arduino.
Vill man sen prestera datan i annat format, motsvarande en spänning kanske är det bara räkna om lite som vanligt. Det viktiga är att datan skickas som exemplet ovan visar. Vill man skicka fler värden är det bara utöka, se bara till att skicka ett : mellan varje värde och gör sista "serial print" med radbyte (Serial.println).
Senast redigerad av Borre 1 februari 2013, 09:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Borre

Inlägg av Borre »

Här är ett litet exempel på vad man kan använda programmet till:
Ett urladdningstest av ett 7.4V 1050mAh LiPo-batteri, konstantströmsurladdning på 1A användes.
Bild
V1 och V2 är de två cellernas spänning, antal sekunder testet pågått i nederkant. Runt 3400s (~56min) börjar spänningen sjunka lite väl snabbt.

Batteriet var inte riktigt 100% laddat och den ena cellen något lägre laddningen än den andra, vilket syns i grafen.
Batterispänningen mättes med en Arduino Duemilanove och en 12-bitars ADC, MCP3208.

Utmärkt program! :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

:tumupp: Riktigt bra, kul att få se lite Arduino exempel, och att programmet blir använt :)
Borre

Inlägg av Borre »

Har stött på ett litet problem, eller begränsning av något slag. Loggade en längre tid, med ganska snabb samplingstid och märkte att de första värdena som loggades sakta men säkert försvann ju mer data som "fylldes" på, se bild:
signallogg.png
Här har värdena till vänster alltså försvunnit och grafen minskar i takt med att den fylls på till höger. Som det verkar är det 2000 värden innan det börjar försvinna.
Är det en begränsning eller något annat?
Det enda jag ser i inställningarna som kan ha med det att göra är "Sample lenght" som är satt till just 2000, men som inte går att ändra.

Hittade filen "Standard.set" där det går att ändra, och ändringen syns i programmet, men resultatet verkar vara detsamma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Det finns en inbyggd begränsning som jag har problem med att göra dynamisk, fick massa problem när jag implementerade detta.
Jag ville ha så att programmet kan ligga och sampla i dagar utan att minnet tar slut, och man ska kunna sampla med hög hastighet så funkar det inte så bra med
för många samples vilket gör att att processor belastningen blir alldeles för hård.

Jag har gjort ett par nya program versioner/filer som har en annan samplings längd.

Om det är någon som vill testa dessa så hojta till.

standard är 2k
jag har gjort 20K, 200K, 1M , 10M

nere i vänstra hörnet så kan man se hur länge man kan sampla i sekunder ( som värdera finns kvar innan dom tas bort)

här är standard, 2000 sampels, och jag samplar med 1ms = total samplings tid 2sec
Bild
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

För de som har en hög sample rate vilket gör att processor belastningen blir hög så kan avhjälpas med att begränsa antal gånger som graph bilden ska uppdateras per sekund.

Detta görs i settings

Bild

Detta är speciellt lämpligt om man testar dom nya filerna då det blir enormt mycket data som ska visas på skärmen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Är det inte lämpligt att man gör en sammanfattande datafil som innehåller komprimerade data (dvs. med dataförlust) ... t.ex. om man för varje n samples skapar ett medelvärde för dessa (och kanske även ett max och ett min-värde) och använder denna för att skapa grafen med. Om n är en potens av 2 så betyder det att du kan halvera mängden data ibland vid behov och på så vis inte förlora upplösning i början då datamängden är låg. På så vis behöver man aldrig ha fler samples än t.ex. 2048 åt gången att hantera.

För zoomning mm så finns originaldata lagrat i en fil, men då får man räkna med att det tar lite tid, t.ex. med 10 miljoner samples och man vill zooma in mellan sample nr 7 000 000 och 7 100 000 så får man leta upp den positionen i filen och läsa in 100.000 samples för att rita upp en inzomning.

(Har ej testat programmet själv då jag ej har någon hårdvara som är kompatibel, men jag tänker mig att denna princip borde kunna användas oavsett hur programmet är uppbyggt)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Absolut, det finns som idee till Ver2 av programmet då detta kräver en ordentlig remake av hela graf funktionen.

dock så kommer det inte vara någon komprimerad data, detta skulle förstöra själva skälet varför man loggar.
Men vill verkligen se och få med allt.
dock så ritar man bara den delen som är intressant, dock finns all data kvar och kan beskådas genom att man stoppar att uppdatera för varje inkommande data (inkommande loggas fortfarande)

Jag har inte hunnit testa dom nya filerna med något än (har massa plugg att göra)
Så de som testar de nya filerna skulle jag vara tacksam om ni gav respons.

Skillnad eller ingen skillnad, går det mycket segare så lista gärna datorkapacitet samt samples/sekund och vilken sample längd som valdes.
andpe

Inlägg av andpe »

Hallo.
Skulle det vært mulig å få prøve programmet?
Skal logge turtallet, laddetrykket og mottrykket på en gammel toyota landcruiser.

Andreas
jah

Inlägg av jah »

Skulle gärna vilja prova programmet, om erbjudandet fortfarande gäller...

/J
Westlund

Inlägg av Westlund »

Ser rikigt bra ut det där. Jag skulle gärna prova programmet om det är möjligt?

Har ett litet miniprojekt med några seriella tempgivare där detta skulle underlätta en hel del.

/W
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Om möjlighet finns skulle jag också vara intresserad av att testa programmet.
jannyman

Inlägg av jannyman »

Här finns också intresse att prova programmet.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Tänkte bara nämna att jag har kört Lizerdboys loggermjukvara till ett litet bygge jag gjorde för att plotta acceleration med Polulus MMA7361L BOB kort. Se lite av resultatet här:

Fungerade väldigt smidigt och är väldigt snabbt med bra respons. :tumupp:
Var enkelt att ställa in bitarna och datan som ska samplas efter de PDF:er och exempel i denna tråd.

Inga fler som har några exempel att visa upp?! :D
Skriv svar