Retrofit Värnamo U-1NC
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Har du kollat vart tryckluftslangen tar vägen?
Kan det vara så att maskinen är plundrad på dragcylindern?
Kan det vara så att maskinen är plundrad på dragcylindern?
Både du och H.O måste ha bättre syn än mig.
Jag kan inte se några kulor i vertikalspindeln.
Skulle behållaren kunna vara en tryckförstärkare luft/olja?
Ser du någon oljeledning ut som kan tänkas gå till vertikalspindeln?
Jag kan inte se några kulor i vertikalspindeln.
Skulle behållaren kunna vara en tryckförstärkare luft/olja?
Ser du någon oljeledning ut som kan tänkas gå till vertikalspindeln?
Spindel.JPG[/attachment]Nej, jag ha fel men jag tycker det ser ut som nån form av gripper där inne, i alla fall ser det inte ut som en vanlig M16 dragstång:
[attachment=0]
[attachment=0]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tycker det ser ut som en stor och liten invändig sexkant.
Det kanske är någon form av bajonettlåsning, liknande som jag har på gammelfräsen.
Det varit intressant att släppa på muttern som sitter vid pinolsplinesen, då kanske hela härligheten trillar ur.
Det kanske är någon form av bajonettlåsning, liknande som jag har på gammelfräsen.
Det varit intressant att släppa på muttern som sitter vid pinolsplinesen, då kanske hela härligheten trillar ur.
Jag tycker det ser ut som att maskinen har haft hydraulisk verktygslossning, men att själva hydraulcylindern som ska sitta längst uppe på dragstången saknas.
Burken som tryckluftsslangen går in i gissar även jag på en tryckförstärkare, dvs en större tryckluftskolv som är i förbindelse med en mindre huydralkolv som i sin tur ska vara förbunden med cylindern som ska sitta på dragstången.
Ska försöka ta ett par bilder på hur det ser ut på en av dom manuella fräsarna på jobbet imorgon kväll.
Burken som tryckluftsslangen går in i gissar även jag på en tryckförstärkare, dvs en större tryckluftskolv som är i förbindelse med en mindre huydralkolv som i sin tur ska vara förbunden med cylindern som ska sitta på dragstången.
Ska försöka ta ett par bilder på hur det ser ut på en av dom manuella fräsarna på jobbet imorgon kväll.
Jag gick igenom det jag kommit fram till i går men som LaRda säger fattas det något uppepå.... Går ingen slang eller liknande från behållaren på sidan. finns ett pluggat hål längst upp på behållaren det är väl allt.... Nåja Får bli manuell låsning istället, alt bygga nå eget sen 

I går hjälpt Daniel mig som äger ryss fräsen att lyfta ner maskinen från pallen med en hjullastare med kranarm. Nu står den på egna tassar (Hockypucks tassar) Var det ända jag fick tag i för ett billigt pris så det får duga 

En bild på hur den står nu
Har lånat ett maskinpass så jag ska rikta upp den snart, hoppas hockey puckarna står pall....
Drivstegen är skickade från Kina i fredags och bör komma om ca 2 veckor så ja har lite tid på mig och fixa en PSU
http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=106 Räcker det med den tro?
Nästa steg är att tömma foten på allt kylvatten och göra rent sen ska jag slipa ner knät och måla svart, resten får bli grönt.
Vart kan man köpa liten stålomspunnen slang?

Har lånat ett maskinpass så jag ska rikta upp den snart, hoppas hockey puckarna står pall....
Drivstegen är skickade från Kina i fredags och bör komma om ca 2 veckor så ja har lite tid på mig och fixa en PSU

Nästa steg är att tömma foten på allt kylvatten och göra rent sen ska jag slipa ner knät och måla svart, resten får bli grönt.
Vart kan man köpa liten stålomspunnen slang?

Stålomspunnen slang: Blir bromsslang för liten/klen? Finns GDS för motorcykel på bla. http://www.touringbutiken.se
Sök på Venhill i nedre rutan till vänster får du upp slang och adaptrar.
Sök på Venhill i nedre rutan till vänster får du upp slang och adaptrar.
Du ska väl ha en grövre?
Ta en diskmaskinslang från återvinningen.
Ta en diskmaskinslang från återvinningen.
Är till smörjningen på bordet, är ca 3 mm diam....
Ska det väl på grövre sen eller vad det nu blir.... Original hänger kablarna löst till varje motor och det känns lite B-igt.... Alt om jag ska dra dom nyakablarna igenom en hydraulskang för det är ju rätt rediga el om man ska bygga om till kabelkedja....
Ska det väl på grövre sen eller vad det nu blir.... Original hänger kablarna löst till varje motor och det känns lite B-igt.... Alt om jag ska dra dom nyakablarna igenom en hydraulskang för det är ju rätt rediga el om man ska bygga om till kabelkedja....
Vart och mätt nu 4 mm utvändig och ca 2 mm invändig är själva plastslangen sen är den stålomspunnen 

Då är nog bromsslang vettigt.
Jag trodde du skulle ha till kylvätskereturen.
Jag trodde du skulle ha till kylvätskereturen.