Har nu letat och vänt upp och ner på all lagringsmedia jag har hemma och till min stora lycka så tror jag att jag kan pussla ihop mycket av mina bilder
Musik program och sånt skiter jag i,sånt finns ju alltid att "återskapa" om man vill. Angående hårddisken så öppnade jag upp den idag och det var som jag misstänkte att spinndeln har tvärnypt,går inte att rubba. La på locket och skruvade ihop den igen. Hårddisken är av märket Iomega modell MDHD500-UE och i den sitter en Barracuda 7200.10 från Seagate (500Gb). Känns nu som det lugnat sig lite så jag får se vad jag gör med hårddisken framöver? Undrar hur svårt det är att ge sig på att byta diskarna till en identisk fungerande hårdisk. Skivorna måste ju vara lägesberoende till att börja med? Tänker då på att dom måste ligga i "linje" som ungefär som man har nolläget när man byte kamremmen om ni förstår hur jag menar.
gOry skrev:Bara 1 TB för 500-600?? då har man betalat överpris!
Dubbla utrymmet och du ligger mer rätt!
Nu pratar jag externa dylika. Har du något ställe med lägre pris än så?
Jag köpte en 2 TB WD extern(3.5") på El Giganten,Stinsen förra veckan för 649, de hade 500 Gb(2.5") för 249. (och en fynddisk på 250 Gb för 149...)
Jag var dock på El Giganten Uppsala några dagar senare, och där var priserna rejält mycket högre, de tog 1349 för en 3TB och typ 600 för 500 Gb(2.5") diskarna
Electricguy,
Å vilken skillnad skulle det vara menar du?
Det finns i princip bara tre tillverkare av hårddiskar numera, Samsung, Seagate och Western Digital. Skillnaden mellan deras diskar i detta prissegment är tämligen minimal.
Marshall Laboratories[1]
Matsushita[1]
Maxtor[1] - acquired by Seagate in 2006
Memorex[1] - acquired by Burroughs 1981 and then merged into Unisys 1986; HDD division shut down in 1988
Microcomputer Memories[1] - left the industry
Micropolis Corporation[1] - bankrupt in 1997
Microscience International[1] - bankrupt in 1992
MiniScribe[1] - bankrupt and then acquired by Maxtor in 1990
Ministor Peripherals[1] - first mobile 1.8" drive; bankrupt in 1998
Mitsubishi[1] - left industry
Skummade tråden men tror du inte fann någon perfekt lösning. Jag har en kompis i Timmele som jobbar
med att återskapa data. Ring till Jonny Technilab data http://www.technilab.se/