Vad använder ni för elektronik CAD-program?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Vad använder ni för elektronik CAD-program?

Inlägg av Walle »

Exakt samma problem står jag inför. Ringde och kollade pris på ELPROCAD idag, och tänkte "det var ju inte allt för blodigt", eftersom jag uppfattade priset som 2390:- (eftersom han sa "två trettionio" istället för "tjugotre och nio"), när jag insåg att det handlade om över 20 loppor var det inte lika intressant längre.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Designspark är billigare...
http://www.designspark.com/home
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Men Designspark verkar ju inte vara alls samma sak som ElProCad? Vad jag har sett nu när jag har kikat på det verkar det vara ämnat för PCB-design, vilket alltså inte är vad jag är ute efter (har redan), utan jag behöver göra hyffsat enkla skåpscheman.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"Interkonekto" is a program which helps on drawing interconnection diagrams. These are a human-readable form of how electrical cables are interconnecting two or more equipments. It's a technical problem which demands much attention to avoid errors when putting it into the graphical form. That makes it a hard task to be accomplished by human beings. So, a robot is more appropriate to quickly draw this type of diagrams, with all the necessary accuracy.
http://interkonekto.sourceforge.net/en/index.html
H.O

Inlägg av H.O »

PCSchematic har en begränsad gratisversion, 10 blad, 40 symboler, 200 anslutningar. Det kanske kan funka om det är små "grejer" du ska rita. Vill man ha mer så drar priset iväg. Jag har ingen personlig erfarenhet av PCSchematic.

Det finns ju även ett elektro library i EAGLE men jag har inte tittat närmre på hur det fungerar. Jag gissar att det bara ett gäng "dumma" symboler och jag vet inte hur korsreferenser etc fungerar eller om man kan få ut exempelvis plint- och förbindningstabeller etc. Kan finnas ULP's etc. Enbart schema-editorn för upp till 99 blad kostar $249.

EPLAN är riktigt nice men det kostar... de har dock lite olika versioner så det kan vara värt att kolla upp - det är ett RIKTIGT el-CAD-system, byggt från grunden för att dokumentera elektriska system och inte ett symbolbibliotek ovanpå mek-CAD.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har laddat ner gratisversionen av PCSchematic, samt en databas med över 35000 artiklar. Lite tungrott, men verkar ändå lovande! Den begränsade versionen ska nog duga gott till det jag sysslar med nu, men beroende på priset blir det ett köp senare. Problemet är ju som sagt att om det är för dyrt så äter det upp hela vinsten för projektet, och då ritar man hellre i mspaint ;) en anledning att inte köpa är att vi inte gör många projekt där ett sådant program behövs, i grunden är vi ju en mekanisk verkstad.
H.O

Inlägg av H.O »

Om gratisversionen av PCSchematic fungerar och tillåter användande kommersiellt så är det ju perfekt, då finns det ingen anledning att köpa nått. Men man kanske kan avsätta en del av projektets/projektens vinst till en framtida investering så att pengar finns när det där stora projektet som inte går att köra i gratisversionen kommer - då behöver du inte tacka nej till det pga av att du inte har ett E-CAD-system.

Men jag håller med om att det inte är vettigt att punga ut flera tio-tusentals kronor plus service- och supportavtal (EPLAN, ELPROCAD etc) om man kör ett litet projekt per år.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, helt klart. Dock måste jag kolla upp licensen, så att det verkligen är ok att köra gratisversionen kommersiellt. Det stod inget direkt om att kommersiellt användande inte är tillåtet när jag laddade ner det, men jag ska som sagt kolla licencen lite mer noggrant.

Men visst är det skillnad i att betala hiskeliga summor för ett program som tex solidworks, som man har använding för varje dag året om, än att betala stora summor för mjukvara som man i bästa fall behöver några dagar om året. Det hade varit trevligt om det funnits en licensmodell som var betydligt billigare men som bara medgav t.ex. tre projekt om året. Eller att man helt enkelt betalar en fast summa per projekt.

Har ju redan Multisim och Ultiboard också, och det är bra på alla sätt och vis, men inte för att göra skåpscheman. Öht känns det extremt omständigt att använda PCB-CAD för såna scheman.
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

UltiCap för schema och UltiBoard för pcb,
samt en ny trevlig bekantskap: "VeeCad" för prototypkort gjorda på veroboard, kan verkligen rekomenderas!!

http://veecad.com/index.html

//Chrille//
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag använder mest EAGLE och DesignSpark och ibland WinBoard/WinDraft.

Såg att New Wave Concepts har pcb-program i hobbyskiktet som säkert
kan attrahera en del.

http://www.new-wave-concepts.com/products.html
http://www.abra-electronics.com/brands/ ... cepts.html
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Litet företag med ett ganska kraftfullt program och mkt bra suport.

http://www.pkdata.se/ kika på easyel, räcker länge det om ma vill rita
lite kretsschemor vanlig "husel" mm. :) Ta hem en demo och testa, demon har endast
begränsningen att du inte kan skriva ut.

/ Tompa
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Peter_1974 skrev:Vad använder ni för elektronik CAD-program?
Körde Eagle något år, sen fick jag nog av fanskapet och bytte till Isis / Proteus VSM.
Skriv svar