Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Berätta om dina pågående projekt.
malx

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av malx »

Yepp, jag kapade ovanför motstånden med en rakbladskniv och återanvände motstånden till att löda kablarna på.

Att ta enkelledare från en gammal PATA hårddiskkabel som tipsades nånstans fungerade väldigt bra sen när man skulle löda kabel.
malx

Inlägg av malx »

När det gäller den övriga frågan så är det relativt lätt att bli radioamatör i Sverige, då får man ju tillgång till 1.3Ghz-bandet för videolänk.
UndCon

Inlägg av UndCon »

Jag har nog gjort något fel. Verkar inte få igång Telemetrin och nu funkar det inte att flasha den igen. Programmeraren verkar inte få någon kontakt med radion.

blir att felsöka lite ikväll...

löda bort telemetrin (RS232->TTL) - testa

återställa kontakten vid de nedre pinnarna - testa
malx

Inlägg av malx »

Du kom ihåg resistorn på kabeln som krävs för att man ska kunna flasha och ha telemetrin kopplad samtidigt?
UndCon

Inlägg av UndCon »

Vilken av dem tänker du på?

Mellan PCB och RS232->TTL adaptern eller mellan adaptern och DIY modulen?

http://er9x.googlecode.com/svn/trunk/do ... emetry.pdf
malx

Inlägg av malx »

Mellan adaptern (TTL-RS232) och smartiepartskortet (mcun/programmeraren i ditt fall). Jag använde dock en 10 kOhms resistor från länken jag gav istället för 470 Ohm i "din" pdf. Har ingen aning om det kan göra skillnad.

Läser jag om texterna verkar det dock som att det är för att rädda frskymodulen. Inte för att det inte går att flasha turnigy radion utan resistorn.
UndCon

Inlägg av UndCon »

Så läste jag det också - om man har radion avstängd är det inga problem.

Jag kan löda dit den om det hjälper...

Nu tror jag dock inte att det är problemet här...jag kunde flasha radion - problemet uppstod efter reset dvs när nya programvaran initierats
UndCon

Inlägg av UndCon »

Ursäkta - men det var min EEPE som tappat sökvägen till AVRDUDE

När jag rättade till den kunde jag kommunicera med radion igen.
Nu återstår att kontrollera ex RSSI
malx

Inlägg av malx »

Skönt, hoppas det ordnar sig för dig.

Min telemetri sparade just ett batteri för mig. Jag satt och experimenterade och lämnade både kopter (inga motorer inkopplade) och radion på medan jag gick iväg och skulle göra några "snabba" saker. Sen hör jag hur radion inte är så glad längre eftersom spänningen har gått för lågt på mottagar/copterbatteriet så jag hann stänga av allt den innan den drog ur batteriet helt :).
UndCon

Inlägg av UndCon »

Jepp - jag fick in en fin RSSi-signal

http://www.undcon.com/2011/07/27/turnig ... completed/
malx

Inlägg av malx »

Härligt!

Om du vill ha batterispänningarna ovanför rssi så måste du ställa in dem för varje modell (er9x). Du ställer in maxspänningen, dvs det beror på vilken spänningsdelning du har på den analoga porten. Direkt du har lagt in det så kommer det upp spänning i den vanliga displayen. Alarm är valfritt, men jag måste erkänna att jag inte fått alarmen att fungera helt ok även om det nu fungerade vid tillfället ovan...

(Även utan sensor så bör du ju kunna få upp BEC-spänningen via analog in 1. Detta är jag dock lite osäker på när det gäller D8R-II eftersom den verkar ha båda analoga portarna externt)
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Du har väll inte dragit ner Rhino batteriet till 7.6v ?
vad har du satt din volt limit på i radion.

Läste runt på diverse ställen i natt o tycker mig att folk inte verkar vara 100% överens på
vilket värde verkligen är min för lipoly före den slutar att må bra.
Mitt nuvarande värde med Rhino batteriet är satt på 9,7v så nu e jag mycket osäker på vad
jag verkligen ska köra me.
UndCon

Inlägg av UndCon »

Hej!

Nej det är inte Rhino accen som sitter i - den har jag egentligen till min Spektrum DX7

På dessa bilder satt det en 900Mah 2S LIPO men jag kommer troligen köpa en Rhino till då den passar bra
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Undcom > Oja Rhino (http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7346)passar ju bättre än orginal
batteripacket i radion. kortade ner kablarna till ungefär hälften av orginal längden
tog kontakten från orginalet o en JST plugg för laddningen på den andra kabeln

in alles - like a glove
malx

Inlägg av malx »

Jag måste säga att jag fortfarande har absolut noll förståelse för att ni sätter in en LiPo i radion när det finns billigare och bättre LiFe alternativ. Varför betala mera och ta risken för brand bara för några få mAh mera i de delar som ändå inte är viktberoende? Det är inte så att 8 eller 12 timmar drift på radion gör någon större skillnad, du lär ha lessnat vid det laget hursomhelst...

Dessutom ligger ju LiFe bättre till spänningsmässigt.
Skriv svar