Mitt fusionsreaktor projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av Walle »

Nej, att destillera (eller elektrolysera, vilket är den vanliga metoden) tungt vatten ur vanligt vatten är inget som är gjort i en handvändning i garaget. Först och främst så är det HDO (halvtungt vatten, en väteatom och en deuteriumatom) som förekommer naturligt i vanligt vatten, inte D2O. Koncentrationen av HDO är 1 på 3200 molekyler, vilket ger ett deuteriuminnehåll på ca 156 ppm. Det blir många liter vatten att destillera eller elektrolysera för att få fram någon användbar mängd deuterium.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Sorry, tankevurpa av mig sent igårkväll, var nog detta som spökade i skallen tror jag... http://www.fusor.net/board/view.php?bn= ... 6279&st=25

Tänkte just fråga om mätarna hos er som kan svara hur det egentligen förhåller sig, men glömde det igår.
Skulle onekligen vara mycket intressant med litet mer detaljer om hur man bäst går till väga av någon som testat (eller besitter motsvarande kunskaper). Insåg igår att även jag kört fast med den sektorn (alltså när de (metoder) skall bytas av sas osv, var osäker på om man förstörde vissa typer av utrustning om man gör det i fel ordning (för högt tryck över längre tidsperiod tex) osv...).
xxargs

Inlägg av xxargs »

som tur vad så behöver man inte speciell många ml av D-gasen i fråga för att fylla en experimentkammare av den här typen. men problemet att hitta tungt vatten kvarstår...

---

Det jag kört med är vanlig manometer för atmosfärstryck (biltemas bränsletryckmätare, tämligen oexakt som dom flesta manometrar är och har lufttrycket som referens - barometerståndets växlingar under dagen och dagarana syns även på en så billig manometer som Biltemas), sedan pirani när man är under 50 mBar till ca 1e-3 mBar och under 1e-3 mBar först då kan slå på BA-mätaren som i mitt fall går till 1e-10 mBar eller så.

Och som sagt, kör inte dygnsvis med BA när man ligger i området 1e-3 till 1e-4 mBar då det sliter på tråden och alla skapade positiva joner från kvarvarande luften och vattenångan i stora mängder smäller hårt i väggarna omkring och mörkblånerar metallytorna (går inte att gnugga bort)... dom flesta BA-mätare slår av sig automagiskt när trycket blir högre än 1e-3 mBar. Degassing på BA (dvs. att man kör på så hårt med elektronström att gallret runt om kollektorn börja glöda för att driva ut absorberad luft i metallen) brukar man inte kunna starta förrän trycket är under 1e-6 mBar och lägre. 'nedskitningsgraden' och förslitningen minskar i samma takt som 10-potenserna man går ned i tryck. Det finns risk för mjuk röntgen med BA-mätare och är faktiskt det som sätter gränsen på hur djup vakum den kan mäta

nackdelen med hetkatod är att den varma tråden kan sönderdela komplexare molekyler som tex. lättare kolväten (som propan/butan), olja från diffusionspumpen till kolmonoxid och svårpumpad vätgas etc.

Vet inte hur tåliga kallkatod-mätarna är för högtryck - däremot kan de vara svåra att starta om det är redan väldigt hög vakum då de lever väldigt mycket på sekundärutslagning av nya elektroner av redan existerande flygande elektroner som smäller i ytorna och man hamnar lite i hönan och ägget-situation i starten...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Häpnas bara mer och mer av denna tråd. Finns det alltså folk som leker med vakum på 1e-10mBar som hobbyprojekt? Vad har ni för utrustning för att skapa ett sådant undertryck?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att mätare kan mäta ned till 1e-10 mBar betyder inte att jag kan nå den nivån med den utrusningen jag har - jag har KF-länsar med O-ringar i kammaren vilket innebär att jag får vara väldigt, väldigt glad om jag når 1e-7 mBar - dvs. en sämre nivå av radiorörsvakum... skall man ned till 1e-10 mBar och lägre så är det CF-flänsar med kopparpackningar som gäller...

för vakum ned till 1e-10 mBar så får man jobba hårt med månadlånga körningar med turbopumpar/diffusionspumpar, värma upp hela kammaren långt över 100 grader C för utgasning, getterpumpar, jonpumpar etc.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, då har vi då här således nedre praktiska lägesgräns för Pirani mätarna ungefär här?

Hur långt tror du(någon) det är möjligt att komma ned med butterflys vs bälgventiler btw?
(de senare är så klart bättre, men svårare att få tag på för detta sammanhang i vettiga dimensioner)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Allt mellan 1e-6 till som bäst 1e-9 mbar med bra och ordentligt bakade grejer och det gäller allt från vanliga bälg vakuumventiler till stora gate och butterflyventiler.

1e-10mBar som nämndes hade varit mer om man skulle gjort tex radiorör men man vill då nosa på 1e-12mbar men det ordnar getter i röret när det är förslutet. Projektet jag håller på med nöjer jag mig om jag kan komma ner till 1e-6 - 1e-7 mbar eller så men lägre är för min del onödigt.

Vet inte hur tåliga kallkatod-mätarna är för högtryck

Högtryck är inga problem men vad gäller att starta vid kraftigt vakuum så var de förr inte så värst bra på detta och vissa gick inte igång alls men numera är det inga problem med detta och man kan köra igång de vid kraftigt vakuum på runt som max 1e-9 mbar men kan ta några sekunder innan de startar vid sådant vakuum.

Har en Varian kallkatod-mätare som går ner till 1e-7 mbar som enligt papperet klarar av att även starta i max vakuum som den klarar av att visa och den klarar även normalt lufttryck utan att gå sönder på något vis. Det rekommenderas dock att om man måste göra det så vid som mest 1e-2 mbar för det kan annars i längden sputtra material som visserligen inte förstör den på något vis men skitar ner ytor i den vilket i längden sänker känsligheten efter en tid. Men om så sker så enligt manualen går det dock att med lätthet slipa bort sådant med ett fint sandpapper utan att på något vis förändra några egenskaper och det är även lätt att komma åt då den är tillverkad för att vara enkel att ta isär.

Dessa av inverterad magnetron som de kallas har en kraftig cylindrisk rörmagnet där elektronerna går i spiralbanor inne i den vilket kraftigt ökar sannolikheten för att de skall träffa på en atom och jonisera denna istället för att gå rakt som jag har för mig att det gjorde med tidigare typer.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Som rudis på det här området måste jag få ställa en fråga.

Alla ni som håller på med högvakuum, vad är målet med allt detta arbete?
I Henrys fall förstår vad det ska användas till, men ni övriga?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

W o w.

Jag saknar ord :bravo:
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Kul att se någon som gör ett ordentligt projektarbete!
Hög ambitionsnivå måste jag säga
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

HEj!
Vackert projekt!

Har du inte hittat en bra transformator än så...

Om jag inte har fel så ligger en tjock TV:s h-transformator ungefär från 18kv till 28kv men jag kan inte svara på vad strömmen ligger på.
Det kan vara tillräckligt.

/Ted
xxargs

Inlägg av xxargs »

Mizzarrogh skrev:Aha, då har vi då här således nedre praktiska lägesgräns för Pirani mätarna ungefär här?
Pirani brukar ha en övre gräns där det kraftigt komprimerar till stillastående nivå i området 15-50 mBar- (hembyggd dito baserad på glödlampa närmast tvärnitar över 5 mBar) Dock finns det en del som med hjälp av konvektionsrörelser (och därmed lägeskänsligt) utökar området lite extra uppåt, nedre gräns är för det mesta 0.001 mBar där skalan också mer eller mindre komprimerar kraftigt till stillastående - för att ge en ide så kan man kika på den här lågkvalitets mobiltelefon-bilden:

Bild

Just den här mätaren har områdesomkopplare och faktiskt satt ett skalstreck för 1e-4 mBar och när grön lysdiod lyser (den närmast vita fläcken i nedre högra hörnet på bilden) innebär att grön (här närmast svart) skala som gäller. Den här mätaren har också DC-spänning ut för att styra yttre grejor och då får man gå på den nedre skalan.

Modernare digitala versioner som visar siffror har liknande karaktär på själva sensorn men har tabell för att översätta till siffror - mao. precisionen behöver inte vara alls högre bara för att det är digitalt - själv föredrar jag de analoga visarna då de visar tendenser åt vilket håll det går åt innan digitala dito ens börja fladdra med decimalen...

det är i regel heller ingen ide att hålla på med diffusionspumpar eller turbopumpar om man arbetar i området 0.001 - 15 mBar då diffusionspumpar eller turbopumpar vill ha nivåer nedåt 0.001 mBar innan de ens kommer igång och börja pumpa ordentligt, det skall helst vara i full molekylär flöde på gasen för att de skall arbeta - mao. en bra vakumpump som orkar ned till runt 0.001 mBar är nog viktigast som första steg i dom här experimenten - och bara det kan vara en utmaning i sig om man 'ärver' begagnade prylar...

Skall man hålla på med plasma och gasurladdning så räcker det förmodligen med en sådan piranimätare då det roliga med glödande och lysande gaser är i stort sett borta när man går under 0.001 mBar då gasen helt helt är för tunt och sannolikhet för att molekyler och elektroner skall krocka med varandra har reducerats så kraftigt och med fel (för höga) hastigheter att om det strålar så är det svagt och för det mesta utom visibel frekvens.
xxargs

Inlägg av xxargs »

säter skrev:Som rudis på det här området måste jag få ställa en fråga.

Alla ni som håller på med högvakuum, vad är målet med allt detta arbete?
I Henrys fall förstår vad det ska användas till, men ni övriga?

en svår fråga, ekonomiskt är det vart fall inte då detta är en enorm förlustaffär ;-)

skulle nog säga.... - Nyfikenhet !! och att skapa högvakum är jäklar med inte lätt då man stöter på fysiologiska saker som sker hela tiden men inte syns i normala fall. som det här med fukt och hur svårt att hålla saker fuktfria, att det penetrerar rakt igenom slangar etc. ta bara en sådan sak som tex motorolja - det finns ca 17 volymprocent luft löst i själva oljan när du häller ur oljekannan och i vakum som i pumprummet gör som kolsyran i en läsk en varm dag när den öppnas - det bubblar och gasar.

en vakumpump kan behöva köra åtskilliga timmar innan oljan gasats av från luft så pass att man når pumpens konstruktiva vakumnivå - är det vatten i oljan, lösningsmedel som sprit, isopropanol mm. efter man sugit torrt någon flaska/rör som tvättas med tex. isopropanol så måste det vädras ur oljan innan man når någon högre vakum etc.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant, men dessa övre spektra borde man väl nästan kunna ta med en bättre traditionell mekanisk mätare? Sedan bara köra h/K eller liknande sista biten, tycker man?
men för andra tillämpningar verkar nog 1e-7 mbar i allafall som en rimlig gräns, -10 kan man nog glömma med rimliga medel misstänker jag, det får man nog lösa tex med getter eller liknande som sagt (det var i allafall min spontana tanke). :humm: Värme vore dock trevligt, även om det nog inte är nödvändigt i sådanahär sammanhang om man bara är noggran. :humm: Edit, 6-7 ang värme, men har brottats en del med utförandet... :humm:
Senast redigerad av Mizzarrogh 27 februari 2011, 22:38:50, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Inte vanlig manometer då dess visare varierar med rådande lufttrycket för dagen. däremot fins det ett antal sensorer som jobbar mot absolut vakum som referens - en del billigare sådana används tom. i bilar men proffsmodellerna typ Baratron kör med kapacitiv givare mot absolutvakum som refrens och fins i olika trycklasser inklusive från full atmosfärstryck och sådana brukar täcka 4-4.5 dekader ned i tryck.

---
skall man nå 1e-10 mBar så är nog värmen nödvändig för att skynda på nedsugningen - annars får man pumpa åratal då det hela har en obehaglig likhet med en exponentiella kurvan som tex urladdningskurva från en RC-krets - man når aldrig noll riktigt hur länge man än väntar.

Att hetta upp systemet kan minska nedpumpningstiden till en viss nivå vakum från månader och år till dagar och veckor.

den stora kammaren som jag såg gick med till 1e-12 mBar kunde liknas som en slarvigt lindad mumie när det gäller värmebandage...

hysterisk renhet på insidan är också en nyckelfaktor då en flugskit eller ett fingeravtryck där kan stinka gaser i åratal...

ärligt sagt så vet jag inte hur man får till denna renhet... i äldre beskrivningar så använde man tri, R11 mm. freoner som tvätt, totalförbjudet idag...
Skriv svar