Bildskärmsbekymmer..

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
limpan4all

Re: Bildskärmsbekymmer..

Inlägg av limpan4all »

Jag tvivlar på att den kommer att fungera...
Det kanske är dags att ta och mäta upp din signal nu innan du spenderar onödigt mycket pengar på sånt som inte kan lösa ditt problem...
Det finns ett flertal här på forumet som har vad som krävs och dessutom kan göra jobbet.
SEN är det dags att fundera på hur det skall lösas.
Mora Trådgnist AB

Inlägg av Mora Trådgnist AB »

Hej Limpan!

Din skärm är den enda som håller måttet här...men som du säger, är det nån som bor i närheten av Mora eller har vägarna förbi så är den naturligtvis välkommen att komma hit och mäta och fundera. Jag bjuder självklart på kaffe och skälig ersättning!
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Om det är rena TTL-signaler som skall mätas/loggas och oscilloskop saknas så är detta ett relativt billigt och mycket lättanvänt alternativ: http://www.saleae.com/logic/
Mora Trådgnist AB

"Goodbye frustration"...de fick mig på kroken redan där. Fast vid närmare eftertanke blir nog frustrationen fördubblad om jag ska försöka förstå mig på det där.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är synd att du ligger så långt bort, Mora är 4,5h bilväg enkel resa enligt mitt kartprogram, så bara faktureringen för restiden skulle bli rätt saftig...
Jag har definitivt all utrustning som skulle behövas för att mäta upp det hela, först därefter så är det dags att fundera på vad du behöver göra för att få något som fungerar.
Att det går är självklart, men att bara handla saker i blindo är en bombsäker metod att bli fattig.
Och att det inte är en renodlad men gammal PC-standard är nog tämligen glasklart vid det här laget.
Mora Trådgnist AB

Nä, standard och Agie (som maskintillverkaren heter) är inte två ord som man ofta hittar i samma mening. De gör oftast vad de kan för att man absolut inte ska kunna köpa reservdelar någon annanstans. Synd också att maskinen väger 4 ton och tar 12 kvadratmeter golvyta, annars hade jag tagit med den och kommit ner.
Vad gäller skärmen jag beställt så erbjuder de iallafall pengarna tillbaka om den inte går så det kommer kosta mig en tusing i frakt eller nåt isåfall. Det överlever jag men det försvinner tid förstås med alla misslyckade försök. Jag ska försöka tjata mer på brorsan också men han är egentligen bara intresserad av rörförstärkare...
Mora Trådgnist AB

Nu kom äntligen skärmen från Australien. TNT lovade leverans på 2-5 dagar men det höll de ju förstås inte...
Funkar den? Nä...
Limpan hade rätt förstås. Jag tror inte jag behöver förlora en massa pengar på den dock då den utan vidare ska fungera i lite nyare maskiner
och eftersom det finns gott om såna med dåliga skärmar så den är nog säljbar.

Skärmen säger "out of range" eller "no input", förutom ett par gånger då jag fått den att rita upp några streck.
Ska svälja förtreten nu och försöka lite mer efter lunch men det är nog ingen större idé. Brorsan har lovat komma med
oscilloskopet i morgon iallafall.

Förbannat också....
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Surt, hoppas att du meddelar australiensarna om detta då.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Men Australiensarna lovade väl aldrig att skärmen skulle fungera på en Agie?
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Testade du monitorn med något annat så du vet att den är OK?

Hur tusan kopplade du in den, i manualen verkar det ju bara finnas en tio pinnars strip för inkoppling av CGA/EGA, kanske bara är så att du inte pluggat i det rätt?

Orkar inte bläddra i tråden men hade vi inte kommit fram till att du har TTL signal från din maskin, denna skärmen tar bara analoga signaler vad jag kan se i manualen. Då får du nog använda det där kortet du hade emellan...

Hur kopplade du den där skärmen som någon skickade där du nästan fick OK bild på efter ett tag?
Mora Trådgnist AB

Jo, monitorn är ok. Jag kopplade för skojs skull in min converter mellan och när man flippade på menyerna på den så visades de på skärmen.
Och det är sant, de lovade inte 100% att den skulle funka så det var ju en chansning.
Manualen är lite tvetydig, det står "analog input" på kontakten men den ska klara EGA, vilket är digitalt. Dessutom står det att den skall klara
"Scan Frequency Horizontal: 15~47KHZ, Scan Frequency Vertical 48~75Hz", vilket låter som att den tar allt däremellan. På ett annat ställe finns en lista på vilka frekvenser den tar så det är alltså inte "steglöst".
Här är länken till manualen för den som vill läsa:http://www.converters.tv/manuals/12.1_i ... 38_455.pdf

Väldigt fin liten skärm annars som hade passat perfekt i maskinen.
Mora Trådgnist AB

Vad gäller den andra skärmen som jag fick bild i så pluggade jag bara in den på befintlig 9-polig kontakt. Det är 6 stift anslutna i den och jag är
ganska säker på vad som är vad, men helt säker är jag aldrig när det är el inblandat...
Jag tror att det är 3 färger, jord, h-synk och v-synk. Hoppas brorsan kan reda ut det med oscilloskopet i morgon.
Mora Trådgnist AB

Efter lite (mycket) luskande på nätet så har jag hittat numret på den verkliga originalmonitorn till dessa maskiner (den som pajade för mig nu var ju en utbytes), och den heter Panasonic (el. Matsushita) TX-1413 FHE.
Dessutom hittade jag AGIE's serviceinfo: http://wearparts.gfac.com/fileadmin/use ... -263ai.pdf
Tyvärr på Italienska men....

Vad jag kan se så vill en sån monitor ha TTL-signal på 19Khz / 50Hz, vilket betyder att det ligger rätt nära det vi misstänkte.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Isåfall är problemet synksignaler eller signalnivå (analog 0,7V vs TTL).
Mora Trådgnist AB

Nu har vi mätt med oscilloskopet och jag begrep ingenting förstås. Bror min fick fram några värden men inget han ville skriva under på direkt. Det verkar iallafall vara TTL rakt igenom med 4-5 volt på alla signaler. En tåt hade 55Hz i nån fyrkantig profil och resten låg på 20 Khz, allt med reservation för att oscilloskopet inte vart kalibrerat på länge tydligen. En av de jag tror är färgerna hade ingen signal alls förutom lite brus.
Nu ska vi dra på släktmiddag men jag återkommer med lite bilder o.s.v sen.
Skriv svar