att löda ytmonterat i liten ugn... (reflow)

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: att löda ytmonterat i liten ugn... (reflow)

Inlägg av JimmyAndersson »

Jesse:
Mycket intressant tråd. :tumupp:

Har du möjlighet att visa hur du isolerade ugnen?

"pressad glasfiberisolering"

Sökte först på google, men hittade mest den här tråden.
Så jag antar att det inte är någon färdig produkt, utan att det är du som pressat den? :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är en färdig produkt, men jag vet inte vad den kallas. Tror egentligen det är till för innertak eller likannde. Det är 20-25 mm tjocka skivor som är vitmålade på ena sidan. (Byggmax.se har dem inte i alla fall :mrgreen: ). Skivan är stel på så vis att den håller formen, men är mjuk nog att skäras med kökskniv. Det var inte något specialmaterial mot just värme.

söker vidare...

isover.se: det finns en produkt som heter "takboard 33" SOM ÄR 20 MM TJOCK. Den fungerar säkert, men jag tror att min är något annat.

"Isover ULTIMATE Fireboard 34" - "för värme- och brandisolering, Tjocklek 25 mm" - kanske vore något!
"Skiva Isover FireProtect® 150" - "Stenull för brandskydd av bärande stålkonstruktioner. Tjocklek 20 mm "

Men som sagt - jag märkte egentligen igen större prestandaförbättring med isoleringen. Att det tar tid att värma upp ugnen beror mest på att all metall inne i ugnen ska bli varm, förlusterna är inte så stor del i det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Byggmax.se har dem inte i alla fall :mrgreen:"

Vilken tur! :lol:

Din beskrivning av skivorna låter bekant. Tror jag vet vilken sort det är.
"Isover ULTIMATE Fireboard 34" vore nog perfekt!

Om jag inte förstår fel så har du satt skivorna på insidan av ugnens (yttre) plåtskal?

Jag har inte modifierat min än, men skulle gärna ha isolering för att ugnens ytterhölje inte ska bli så varmt.
Sedan någon form av kanal med ventil och fläkt på baksidan. Då kan man lättare kontrollera vart värmen tar vägen.
Jag har en metallhylla 10cm ovanför min ugn och den är ganska varm och trevlig när ugnen är igång.
Synd bara att man oftast redan har etsat alla kort när man använder ugnen, annars kunde man enkelt hålla etsvätskan varm genom hyllan...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Om jag inte förstår fel så har du satt skivorna på insidan av ugnens (yttre) plåtskal?

exakt. Det var precis samma utrymme som skivans tjocklek.

>annars kunde man enkelt hålla etsvätskan varm genom hyllan...

haha :lol:
Skriv svar