Kretskortstillverkning, inkjet direct to PCB (Epson S21)

rehnmaak

Re: Kretskortstillverkning, inkjet direct to PCB (Epson S21)

Inlägg av rehnmaak »

Goda nyheter, NU SKRIVER DEN IGEN!!! :mrgreen:

Dock inte med svart... men det kan bero på att den har stått så länge. Ska försöka få fart i den också.

Jag hade lyckats bränna ett säkringsmotstånd på datorkortet vilket jag insåg efter att ha studerat ett antal service-manualer att det borde finnas 42V ut till både skrivhuvud och patronkortet. Jag såg aldrig någon sådan spänning då jag undersökte vad som fanns på kontakterna till skrivhuvudet.

EDIT: Svart var ett enkelt fel... den är tom :o
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Mohahah va roligt :badgrin: Mycket bra jobbat!

Skoj med den svarta patronen också ;) haha
Så nu ska du alltså snart, kanske, kunna skriva ut direkt på PCB?

Eller är det mycket kvar? :humm:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nästa delprojekt är att få den att mata in laminatet utan en massa strul. Behövs nog något litet avr program för att lösa det.

Sedan slår den upp en gnäll-ruta om att jag kör med piratpatroner. Men det struntar jag i just nu.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Här är någon som gjort samma sak. Kan ju vara intressant att kolla och få lite tips från:

http://dsp-cg-fpga.blogspot.com/2010/05 ... endix.html
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Pappers-emulatorn klar. En AVR Mega328P inkopplad på stegmotorn räknar pulser och aktiverar papperssensorn 400 steg efter matningen har startat. Därefter väntar den 1.66 s och kopplar in stegmotorn med ett par reläer.

Oscilloskopbilden visar ena fasen till stegmotorn (A2), samt den samma digitaliserad (12) och pappersensorn (10) samt reläsignalen (11).

Här är en liten film:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Återstår bara att baka kortet och etsa..? ;)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

De piratpatronerna jag köpte är troligen "dye" (vad heter det på svenska?) och inte pigmentbaserade som originalpatronerna. Färgen åker av direkt om man stoppar kortet i vatten.

Jag får försöka få tag i en originalpatron imorgon.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Otroligt häftigt att se :D
Och visst "förstår" jag bilden från skåpet, härmar man bara den så kan man ju få skrivaren att göra saker på kommando
från ex. en AVR.. Piratkopiering med andra ord :D

MEN.. Det jag däremot inte förstår är.. Hur återskapar ni mönstret? Är det bara hög och låg ändring på pinnarna i
rätt tempo som gör att det blir, som exempelvis, som på skåp bilden?

I övrigt, tror du originalpatronerna klarar vatten bättre? Hur var det med det där vattenfasta bläcket, var det något alternativ?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Trådtips ifall du får ett infall att ta över styrningen helt.. ;) EF-wiki: Bläckpatron styrning
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>Hur återskapar ni mönstret?

Som jag skrev så räknar AVR:en pulserna till stegmotorn och aktiverar papperssensorn efter 400 steg (kanal 10 på bilden). Det är den enda signalen som går *till* skrivaren. Sedan så har jag ett relä som kopplar bort stegmotorn under själva pappersladdningsfasen. Det relät kopplar in stegmotorn igen då allt är klart (kanal 11).

Resten av kanalerna är bara testpinnar som jag har dragit ut för att se vad som pågår. Tex kanal 12 är en puls för varje steg som stegmotorn tar. Kanal 9 är en detektor som är hög så länge stegmotorn kör kontinuerligt.

>>>I övrigt, tror du originalpatronerna klarar vatten bättre?
De klarar vatten bra, efter bakning

>>>Hur var det med det där vattenfasta bläcket?
Jag kan inte hitta något om vattenfast bläck i tråden.... vilket menar du?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt jobbat!
Jag har funderat på att göra något liknande fast inte för kretskort...står som nummer 75 på att göra listan tyvärr men den flyttas kanske upp nu när man ser dina fina resultat!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Tja... jag har ju inte fått fram något kretskort än... :humm:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad återstår att göra ..?

(bläck?, kretskortslayout att test etsa?)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag var och hämtade en bläckpatron på Kjell & Co, den var lika dålig som de andra piraterna.

Jag fixade dessutom refillpatron till Pilot Super V Color Marker och fyllde en patron med. Det är ett alkoholbaserat bläck. Oturligt nog så sattes nosslarna igen ganska omgående. Däremot så sitter det som sjutton på laminatet.

Ännu mer otur var att jag lyckades glömma att sätta igen hålet på patronen så jag fick färg på hela skrivbordet :evil:
Lyckligtvis så fungerade aceton och etanol bra som lösningsmedel. Jag tror inte det går att se olyckan... får se i dagsljus imorgon hur det ser ut.

Just nu försöker jag lösa upp propparna i nosslarna med etanol. Jag har gjort ett litet fotbad åt skrivhuvudet :doubt:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror den sjunger på sista versen nu. Svart vägrar fullständigt. Kollade anslutningen till skrivhuvudet och kontakterna på bandkabeln börjar falla sönder. Det är den typen av bandkabel med folie som ansluter direkt mot kontakten på kretskortet. Jag ska försöka mäta om det är någon ledare som inte fungerar.

Gul verkar fungera hyffsat så om någon har ett förslag vad göra som sista test innan den går i skrotbingen. Man skulle kunna köpa en ny gul original, eller testa att köra pilot-bläcket i gul patron. Fördelen med pilotbläcket är att man inte behöver baka efteråt.
Skriv svar