Bygga en MIDI-blockflöjt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wilhelm

Re: Bygga en MIDI-blockflöjt?

Inlägg av wilhelm »

soundbrigade: PTC & NTC? Jag googlade lite och de läser av temperatur?

--

Om någon är nyfiken på de oerhört snygga skarvningarna med maskeringstejp på MIDI-sladden så har de en naturlig förklaring.

Sladden (slaktad USB-kabel) hade flertrådiga ledare, men jag vill inte sticka ner sådana i expermentkortet. Så jag lödde på en liten bit entrådig ledare på slutet på varje tåt. Maskeringstejpen får tjäna som isolering tills vidare, och eltejp är uppfört på inköpslistan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av wilhelm 22 augusti 2010, 20:56:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänkte om man blåser på dem så kanske de reagerar. Hur är det med flödesgivare? De kan väl ha en slinga av motståndstråd som värms upp av lite ström och om det sedan fläktar kyls den av vilket något slags servo registerar.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Låter som ett intressant sätt att känna av hur man blåser. Kanske lite omständigt? Och efter ett tag borde väl värmen i utandningsluften ha värmt upp hela konstruktionen.

Just nu är jag rätt inställd på att köpa en trycksensor på ELFA, jag har till och med lyckats söka mig fram till en som är avsedd för lung-maskiner i vården. Den borde passa, och dessutom tåla lite väta. Det enda som får mig att tveka är prislappen och det lite omständigt utformade huset runt sensorn. De har billigare sensorer också, men de står det inget om väta och fuktspärrar i databladen.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

http://www.sensorwiki.org/doku.php/sensors/air_pressure visar att vuxna män som mest blåser med 2.1 PSI.

Då bör jag välja en sensor som inte går sönder för att man blåser så hårt. ELFA blandar enheter hejvilt i nätbutiken.
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... #toc=19623;

Men 2.1 PSI motsvarar 14.5 kPa och 0.15 Bar.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

lgrfbs skrev:Då kan du ju använda denna: 75-344-72 eller 75-405-03 , den först har jag använt och upplever den som mycket snabb.
Jag måste ändå skicka en ELFA-beställning, så jag tänkte ta med reflexdetektor också, bara för att kunna testa dem med.

Men de som tipsas om ovan är nog inte för mig, den första är på tok för liten, jag skulle bara förstöra den, och den andra är lite dyr.

Men de har en https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... &toc=20448 som är både billig och tillräckligt stor rent fysiskt för att jag skall kunna hantera den.

Men vad måste jag ha för kringelektronik för att kunna använda den?

Fyra pinnar, och av databladet förstår jag att två är för en lysdiod, och två är för en fototransistor. När man rör något framför så reflekteras ljuset från dioden tillbaka på transistorn.

Kan jag se transistorn som ett motstånd som jag gjorde med LDR:en tidigare? Koppla i serie med ett motstånd och mäta spänningsfallet över den för att få utslaget? Vad är en passande resistans isf?

Behöver jag något motstånd för att få ner spänningen över lysdioden?

Mitt arduinoprojekt går på 5V.

--

AHA! http://www.x-robotics.com/sensores_ing. ... vo%20CNY70 Ett exempel (på maskinöversatt spanska) Där har de 220Ohm för att sänka spänningen till lysdioden och 10kOhm till transistorn. Den senare bör vara justerbar för att kunna ställa in känsligheten på sensorn. Lurigt.

Jag lär inte få plats med tio stora vridpot:ar i flöjtprylen, och jag undrar om det ens blir så snyggt att ha dem i styrlådan. Får labba lite och se vad som händer. Att kunna ha en enda som justerar alla hade varit snyggt.

Men vad händer om jag har 5v -> vridpot -> en kratta av transistorer -> jord. Blir det någon mysko växelverkan då?

Samma princip hade ju varit trevlig för att lysa med dioderna,
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Oj fel ställe! :doh:
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 27 augusti 2010, 18:31:32, redigerad totalt 1 gång.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Jag vet inte riktigt hur jag skall få in korsett-komponenter i projektet, men jag är idel öra. :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fattar inte vart mitt "köpinlägg" tog vägen ..... :roll:
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

http://www.instructables.com/id/LEDs-fo ... -parallel/

Så att stoppa ett motstånd och sedan alla dioderna i en kratta verkar funka i teorin, men är en praktiskt sett dålig idé.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Blir ELFA lättare att hitta i om man har en papperskatalog?

Jag letade efter en analog mux så jag kan mäta 10 ljussensorer med bara en ingång på Arduinon. Under multiplexrar hittade jag en massa dyra alternativ, men begravt i den uppenbara kategorin 4000-logik hittade jag "Logikkrets 16-Ch Analog MUX/DMUX DIL-24, CD4067BE" som är en 16 portars mux som bara kostar en tiondel av de jag hittade under multiplexrar.

Nå, nu är den hittad iaf.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =73-474-38;
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Brev från ELFA kom idag, med de ack så kritiska blåssensorerna. jag behöver iofs bara en, men jag tog en extra för säkerhets skull. Tråkigt nog var de dåligt packade så benen på IC:na spretar som på ihjälstampade myror. Är det bara att bända dem rätt igen? Några tips? Andra kretsar har levererats instuckna i skum, men inte de här.

Dessutom kom reflexdetektorerna.

1302 - 527 = 765 kr kvar i budgeten
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Länken till MUXen funkar inte. När du ska länka till produkter på elfa, klistra bara in produktnummret så fixar forumet resten.

Edit: Såg nu att du gjort både också :) Produktnumret är dock det enda viktiga som sagt :)
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Walle: Gott, får göra det i fortsättningen. Listigt forum. :-)

Det är rena julafton idag, ett paket från ElectroKit damp ner hos Schenkerombudet.

I det finns ett stativ med förstorningsglas som nog kommer att göra lödarbeten bra mycket enklare i fortsättningen, samt lite lösa kringkomponenter som jag tänkte kan vara bra att ha någon gång.

Jag har en plan att använda potentiometrar som någon sorts väljare mellan flera alternativ; dela in utrymmet mellan max och min-värde i något lämpligt antal delar och sedan göra en skala. Inte lika flashigt som de väljare jag har på en del befintlig musikutrustning, där den snäpper till när vredet är vid ett giltigt val, men bra mycket billigare, och med muxarna så spar det ingångar på microkontrollern också.

Budgetvarning. Jag hade siktat på ett multiverktyg att klyva rör/flöjt med, och en limpistol för att fästa komponenter på rörets insida. Ingen katastrof iofs, jag har komponenter för två hela flöjter som det är nu. Men jag är så ruskigt dålig på att löda så jag vill ha reserver tillgängliga.

765 - 462 = 303kr kvar i budgeten.
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Fick mail från ELFA, de skickar nya blåssensorer. Guld! :tumupp:
wilhelm

Inlägg av wilhelm »

Kraset som ekade över landet tidigare idag var budgeten som sprack.

Dock, jag har skaffat multiverktyg, kapskiva, ett avloppsrör som jag skall bygga första prototypen av, limpistol, en meter silikonslang och en batterieleminator.

Efter att ha suttit och surfat på arduino-forumet insåg jag att man inte kan driva hur mycket som hellst med den inbyggda USB-strömmen. Så jag skaffade en 5V batterieleminator, skall klura ut hur jag skall koppla den för att strömförsörja arduinon och alla IC-kretsar som jag behöver i bygget.

Jag har funderat mycket på hur jag skall göra själva instrumentet. Planen ser numera ut som följer. Jag klyver avloppsröret i hela sin längd (eller så lång som följten nu skall bli. Borrar hålen för fingrarna och sedan limmar jag komponenterna på insidan av rörhalvorna.
Munstycket blir en bit silikonslang som får sticka ut i ena kortänden,

Det blir stiligt värre. Sedan fäster jag ihop röret igen med buntband eller silvertejp.

Jag har räknat till totalt 8 ledare jag behöver ha mellan arduinon och flöjten:
5V
0V
Enable till Mux
Ut från Mux
4 st kanalväljare till Mux

Undrar vad som finns i gömmorna i kabelväg, Kanske en TP-kabel? Sådana har jag massor. Annars blir det två USB-kablar till som får stryka på foten.
Skriv svar