Självgående skottkärra/ robot *Klar*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Självgående skottkärra/ robot

Inlägg av jesse »

den var ju smartare än min lösning :tumupp:

Det som kan hända är att kretsen inte gillar den negativa spänning som uppstår på ingången på första inverteraren. Så för att skona den lite kan du ju sätta en diod till jord. Detta påverkar kanske insignalen en del, så det blir lite andra förutsättningar.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

orvar-e skrev:Så länge det finns puls på IN så kommer UT vara låg, försvinner pulsen på IN så blir UT låg
Låter som en värdelös idé, skulle vara mycket enklare att se om det kommer puls om den var hög i ena fallet ;)

Men förutom det så är det ett mycket intressant projekt.

En sak jag inte förstår är hur ställdonet ska orka lyfta ett ton, det ser ju ut att ha en radien som är samma som bredden på tumstocken. Men jag har å andra sidan ingen jäkla aning hur det bör se ut.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

orvar-e:
En monostabil vippa fungerar ju så att så fort det kommer en spänning på ingången så kommer det en puls på utgången.
Längden på pulsen beror enbart på värdena på konding+motstånd i den monostabila vippan.

Låt säga att din signal är hög en halv sekund och låg en halv sekund, sedan hög igen osv..
Låter du den monostabila vippan förlänga pulsen med minst en halv sekund till så fyller den så att säga ut den halva sekunden som signalen är låg.
Alltså får du en 1a hela tiden så länge det finns en signal (+ en halv sekund pga förlängningen).

Vad är då tanken med lågpassfiltret?
Lång och säkert lite rörig förklaring:
Om utgången från monostabila vippan är hög och du skickar in en ny 1a på ingången så kommer vippan att trigga en ny puls. Det blir alltså ett avbrott i den förlängda pulsen. Detta händer även om den förlängda signalen råkar sluta samtidigt som det börjar en ny puls på ingången.
Kort förklaring: För att filtrera bort skräp. :)

Om du vill så kan jag göra ett schema, men det skulle se ut som vilken monostabil-vippa-uppkoppling som helst med ett lågpassfilter på utgång-pinnen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Äh .... behöver inte rita nått, jag är nöjd med funktionen. Jag har dessutom några lediga grindar kvar på de kretsar jag redan lött på.
Synd att min lödkolv är trasig annars hade jag kunnat fixat de sista komponenterna idag och testat. :(

Pajn.....> Diametern på kolven är ca 3 cm, men jag håller med dig hur ska den orka lyfta så mycket, är också lite skeptisk. Det ska bli riktigt spännande att testa när projektet kommit så långt. Tror det blir lite mer svetsning på onsdag och torsdag.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag fått ner komponeterna på kortet och det funkar perfa, kanske lite för bra för det löser ur stup i kvarten. Kanske 5-7 sekunder sen löser det ur. :(
Tror det beror på att pulsen som sänds inte är synkad med sändarkortet.
Användarvisningsbild
D-lux

Inlägg av D-lux »

Orvar-e... hur går det för dig med robotkärran... :vissla:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Mja ... :( .... jag är inte nöjd med radioenheten som jag har. Den är inte tillräckligt säker, jag vill att om jag trycker på stopp eller förlorar kontakten med radion så ska kärran stanna med en gång. Men så gör den tyvärr inte, så jag hoppas på att Swech ska få hem de radioenheter vi talat om i en annan tråd. Den enheten verkar mycket pålitligare.

Jag skulle dock kunna hålla på med det mekaniska då det inte har så mycket med radion att göra men det har inte blivit av då det finns en massa annat att göra hemma nu när det blivit vår.

O min kära sambo vill ha ett fett grönsaksland, helst igår också, hon låter mig förstå det titt som tätt. :(
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

orvar-e: Hör av dig om du vill ha en PIC programmerad med dom saknade funktionerna, jag skulle tro att vi inte bor så värst långt ifrån varandra :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Väldans hyggligt erbjudande från dig där. Ja vi bor ju bägge i dalarnas bästa stad så det kan inte vara långt emellan.
Jag vill gärna ha hjälp att få till radiostyrningen mot ekonomisk ersätting. :)
Måste bara köpa en radioenhet från Swech först, sedan hör jag av mig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag läste att du kör med 24V till motorn istället för 12V. Har du mätt hur mycket ström den förbrukar vid olika belastningar/obelastad?
Tycker du att den går bättre med 24V?

Jag köpte en likadan vinsch i helgen. På Jula's sajt står det 12V och 20A,
men när jag testade med 12V så gick den upp till strax över 6A precis när man
startade den. Sedan gick den ner till ca 3A vid tomgång och ökade till 4A vid lite mer belastning.
"20A" är nog när den får dra maxvikten. Pust. :)

Förresten, vet du ifall det går att polvända motorn och köra åt andra hållet?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hmmm .... vet inte vilken av de 3 motorer du syftar på. Men iaf körde 12 volt istället för 24 på styrningen, men den vart så långsam att det gick inte att köra. Men nu har jag kopplat till ett batteri och nu vart det riktigt lätt att svänga runt med kärran dock är ju radiomodulen fortfarande en begränsning.
Testade även ställdornet för tippen på 24 volt även det fungerar tillfredställande, får se hur det blir med last.

Jag har aldrig tagit strömmen på vinchen men den är ruggit stark. Jag polvänder motor för att få kärran att gå åt andra hållet så det är inge problem. Ärligt talat så vet jag inte vilket håll som är framåt eller bakåt på den.
Det första jag gjorde när jag köpte vinchen för längesedan var att ta bort den där mekaniska backspärren. Vet inte om du har en sådan?
Ska du ha vinchen till att dra upp bilen med eller nått annat kul?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

En revidering av schemat.

Bild

R1 anslut till +5 volt istället för jord, R1 nya värde 47k istället för 1M.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag läste lite klantigt. Det var ju inte vinschmotorn du först körde på 12V och sedan 24V. :oops:

"Det första jag gjorde när jag köpte vinchen för längesedan var att ta bort den där mekaniska backspärren. Vet inte om du har en sådan?"

Hm, det borde vara den som låter KLICK-KLICK-KLICK (betydligt högre än jag trodde). Isåfall har jag en sådan.

Jag tänkte använda vinschen till trädgårdstraktorn, för att bl.a dra (mindre) stockar.
Så på sätt och vis ska även min användas på ett fordon för att fixa bränsle till pannan. :)

"Jag har aldrig tagit strömmen på vinchen men den är ruggit stark."

Definitivt. Jag testade att lägga en stor träskiva på backen i högt gräs och ställde mig på den. Det gick fint, men sakta.
Så det kommer gå att köra mycket pellets på din maskin.

Såg att du hade fått beställning på ett grönsaksland... Bygg en plog så kan du använda den för att fixa landet också. :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu var det länge sedan jag postade lite bilder så här kommer det några.
Har svetsat lite idag och igår. Håller på att testa fram en tipp, och jag kom fram till att jag förlägger flaket lite högre upp än vad jag tänkt från början för då slipper jag tänka på hur vida framhjulen får fritt utrymme eller inte. Nackdelen är väl att högre tyngdpunkt gör den ostabilare men det ska nog inte göra nån större skillnad där den ska användas.
Efter som lyftkolven är så pass stor iförhållande till kärran så blir det nog lättas att den för jobba utifrån den positionen den sitter på nu, fast så klart i mitten av flaket och inte till vänster som nu.

Tror att flaket blir att se ut ungefär som på bilden längst ner i profil från sidan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Testade den här konstruktionen först, vart inte nöjd. Tror att det kan vara svårt att tippa när en vägg om lådan sitter uppe på ramen så där. Fördelen med konstruktionen var att den vart väldigt stark.
Bild

Gjorde annan konstruktion som inte är lika stark (tror jag) och snygg, men det går att tipp nära en vägg ner genom ett fönster.

Vad kan vikten på pelletsen bli när flaket är fullt ej rågat? måtten på flaket om den hade varit kubisk 120*80*86 (cm). Men efter som flaket är när närmast trekantig så blir volymen hälften.
Hur mycket väger pellets par kubikmeter ?

Bild

Bild

Nu är det bara lite tillsnyggning o målning kvar, radio problemet kan jag ta hand om senare.
Skriv svar