DennisD7's CPLD-PacMan
En annan sak
Tänk på att emitterspänningen på transistorn säkert kommer att ligga på 0,1-0,2 V...som du bara "tappar" (som du måste räkna bort).
Detta har ju betydelse då du skall räkna fram värdet på "R"
"Max supply voltage"... bara 4Volt....hur hög spänningsmattning skall du använda?
Tänk på att emitterspänningen på transistorn säkert kommer att ligga på 0,1-0,2 V...som du bara "tappar" (som du måste räkna bort).
Detta har ju betydelse då du skall räkna fram värdet på "R"
"Max supply voltage"... bara 4Volt....hur hög spänningsmattning skall du använda?
Senast redigerad av evert2 8 februari 2005, 13:31:11, redigerad totalt 1 gång.
Utgången på CPLDn kommer också att tappa i spänning när du tar ut mycket ström. De där 100mA får man nog inte ut annat än genom total kortslutning.
Om det blir för lite spänning över vid 3.3V (som denna CPLD verkar vara för?), så kan du kanske designa så att du låter CPLDn dra ner till jord och transistorer dra upp till 5V. (Om det nu inte redan var så du skulle koppla, har inte läst tråden så noga).
Om det blir för lite spänning över vid 3.3V (som denna CPLD verkar vara för?), så kan du kanske designa så att du låter CPLDn dra ner till jord och transistorer dra upp till 5V. (Om det nu inte redan var så du skulle koppla, har inte läst tråden så noga).
Spänning: jag tänkte använda 2 st 1,5V-batterier (AAA), så vad blir det? 3,3V kanske stämmer. Jag ska bygga prototypen klar och se hur det hela ser ut, göra lite mätningar etc. Jag har en vag känsla av att allt kommer att bli toppen
men vem vet?
Well... som det är nu så blir det ju aldrig mer än 30mA/ben ändå så det behöver jag nog inte fundera på.

Well... som det är nu så blir det ju aldrig mer än 30mA/ben ändå så det behöver jag nog inte fundera på.
Nej jag trodde väl det. Min metod kanske är lite brutal, men jag testade helt enkelt och kände efter om något började bli varmt. Och det blev det inte
Men den slutgiltiga versionen ska naturligtvis vara ordentligt tweakad för bästa batteritid osv.
EDIT: som tidigare framkommit är jag ganska lat, så jag har hela ritningen i huvudet istället för att skriva ner den.

Men den slutgiltiga versionen ska naturligtvis vara ordentligt tweakad för bästa batteritid osv.
EDIT: som tidigare framkommit är jag ganska lat, så jag har hela ritningen i huvudet istället för att skriva ner den.

Senast redigerad av DennisD7 8 februari 2005, 14:03:44, redigerad totalt 1 gång.