Okej, såhär kan man räkna ut hurt mycket basström vasen tar då förstärkaren är i vila (utgången =0V)
Vasen är i det här fallet (DC) bara en helt vanlig transistor med helt vanliga motstånd på kollektorn.
motstånden R9 och R10 är tillsammans på 6.6K och då vasen har c:a 0V på sin kollektor (Den spänning som sånär på 0.7V är på riktiga effekt utgången) går det 35V/6.6K= 5.3mA genom motstånden. I princip samma ström går genom kollektorn på vastransistorn. Detta resulterar i att basströmmen på vastransistorn måste vara 5.3mA/B = 53uA för B=100.
=======================================
Går detta ihop?
Det var det jag ville komma fram till. Vid perfekt balans i ingångssteget (samma ström genom bägge trissorna) så drar bägge sidorna 1.25mA var medan Vasen å andra sidan endast vill få 53uA vid perfekt balans (utgången =0)
Detta går inte ihop, vilket min sista retoriska fråga ville komma fram till

Hur man än vänder och vrider på det så är 53uA inte i närheten lika med 1.25mA.
==============================
Lösningen är motståndet.
Sätter man dit motståndet på 560Ohm så kommer det att gå 0.7/560=1.25mA igenom motståndet. Då går det ihop. Motståndet ger 1.25mA, vasen ger obetydliga 50uA och ingångssteget kan sänka de 1.25mA det vill sänka. Eftersom spänningen endast varierar försumbart över motståndet så kommer motståndet att ge en konstant ström och faktiskt vara en strömkälla! (med lite våld på sanningen då Vf ju faktiskt varierar en gnutta.)
Motståndet är alltså till för att balansera ingångssteget, inte för att ändra gainet (som det inte påverkar nämnvärt då det inte ger nåt AC bidrag pga att Vf="konstant").
Faktum är att jag tror att steget skulle kunna fungera utan motståndet, omän med rätt hög DC offset på utgången och förskräcklig distortion (ingångssteget skulle vara väldigt obalanserat med 53uA på ena sidan och 2.447mA på andra).
======================
Bättre metoder?
Det optimala värdet på R6 är nu beroende av tailströmmen/2 samt Vf på vasen. Tailströmmen/2 är i sin tur beroende på lysdiodens Vf samt r7 och Q3s Vf. Därför kan det vara svårt att få fram exakt rätt värde på R6. Det är ganska viktigt att man har god balans i i ingångssteget, bara någon procents fel försämrar distortionen markant.
Strömspegeln löser enkelt problemet då den uppnår perfekt balans oberoende av tailströmmen. Detta är en anledning att använda strömspegel istället för motstånd. Strömspegeln ger för övrigt dubbelt gain vilket är fint då man vill få hög Open-loop gain dvs. mycket negativ feedback.
Jag håller inte med designer av det där steget då han inte använder strömspegel