Läsa av elmätaren mha en PIC

Berätta om dina pågående projekt.
hatt

Re: Läsa av elmätaren mha en PIC

Inlägg av hatt »

Ursäkta att jag lånar din tråd lite mer...

Orkar du berätta hur du kopplade in din sensor?

typ kopplingsschema?
Har inte klart för mig riktigt hur pull-up/down fungerar...

Jag lär mig... Nu fungerar det, så inget svar behövs.
F.ö. så fungerar det med "orginal" 4,7kohm på motståndet.
Användarvisningsbild
Johel572

Inlägg av Johel572 »

Hej!
Med inspiration från ditt projekt v-g har jag byggt i hop en egen elmätare med fotodiod + pic. Riktigt kul faktiskt. Nu till saken jag har en elmätare med 1000imp/kWh. Jag mäter tiden mellan varje puls i ms (räcker bra för att täck in min förbrukning). Tänker jag rätt att tiden mellan två pulser är 1kWh/1000=>3,6Ws (wattsekund för SI enhet). Sen beräknar jag momentanförukningeni watt som ett snitt över tiden mellan två pulser med: 3,6Ws/'tid mellan två pulser' ? Jag tror det blir rätt.

Mvh,
Johan
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag minns tyvärr inte på rak arm hur jag löste det hela, sitter på annan dator just nu. Det jag vet är att min täljare är 900000 och sedan stoppar man in mina två bytes som nämnare i samma division. Minns inte vad min omslagstid för timern är tyvärr.

Kolla med en lampa eller liknande, tyvärr är det ju svårt att veta vad som är rätt, lampor drar inte exakt det som står på dem. :)

Jag tänkte kolla min när jag hittar någon med en elmätare som jag kunde kolla tex en värmefläkt med och sen kolla på "elmätaren" 8)

Man får nog också ta det hela med en nypa salt men det ger iaf en indikation på hur mycket man förbrukar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

v-g skrev:Frågan är vilken del du vill se? Själva koden för att läsa av elmätaren är enkel:

Vänta på en hög puls.
Vänta tills den blir låg

Starta tag tid.

Vänta på hög puls
Vänta på låg puls

stoppa tidtagning.

Sen tar jag detta tal på två BYTEs och använder det som kvot i en division. Uträkningen blir alltså som följer: 900 000 / de två tidsBYTEn därefter genom en Binary to decimal-fuktion och sen ut med talen på skärmen ett efter ett.
Det här är säkert den bästa metoden för att visa momentanvärde på en "lokal" display eller liknande, men för att få en mer exakt långtidsförbrukning så håller jag ändå stenhårt på att bara räkna antalet pulser och låta en dator (eller liknande) får reda på vad pulsräknaren står på. En variant är väl att helt enkelt bara "tjattra på" räknarställningen ut på en serieport. Glöm bara inte att kopiera räknarställningen i en icke-interruptbar kodsnutt, så att man inte skickar halva räkneställningen "nyss" och halva "nu" så att säga... (d.v.s. så att man inte råkar skicka 398, 398, 398, 399, 399, 399, 300, 400, 400, 401, 401 o.s.v.). Med en sån pulsräkning så borde de egna mätningarna stämma rätt väl med elräkningen. Som bonus så kan man jämföra sin egen räkning med elräkniningen och se om det verkar diffa på några få enstaka pulser...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag gör både och så jag klarar mig mycket bra ;) Om du tittar på bilden från min anläggning (länkat i tråden och min signatur) så ser du att det även är en del som egentligen ska stå synkront med elmätaren men istället nollar jag den och får på så sätt långtidsförbrukningen.

Momentan är dock perfekt när man ska gå och lägga sig då ser man direkt att allt är av :D
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Det här är ju egentligen en kanongrej. Egentligen borde man kombinera det med 27MHz sändar-mottagarpar för seriekommunikationen så man slipper ha en dator nära elskåpet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mitt elskåp sitter en 20 meter från huset har bara en tunn 2-ledare (tvinnad kabel) som går in till huset och min "panel".

Kabeln är säkert 35 meter lång och sen är det µc därefter säkert en 10-meter över RS232.

Något är dock skumt med min installation dels verkar värme påverka sensorn och något annat också så mätaren visar 0 i förbrukning (något som inte borde kunna ske). Men men när jag får mitt digitala oscilloskop ska jag kolla på signalens nivå, nu är det inte så lätt tyvärr.

Bara att bygga nu ;)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Ursäkta en trött nybörjare. Jag köpte fototransistor idag på ELFA, den i tråden rekommenderade modellen, och jag har tittat på kopplingsschemat från TechTrade. Själv vill jag inte använda RS232 utan koppla direkt till digital ingång på en AVR. Visst skulle jag antagligen kunna återuppfinna hjulet genom lite "trial and horror", labba med att mäta på en blinkande diod med liknande våglängd som min mätare (tydligt röd LED), men som jag förstår det är det flera här som redan har löst det.

Nu har jag läst igenom ett halvdussin trådar om fototransistorer och optisk avläsning av elmätare, men ingenstans hittar jag andra kopplingsscheman än TechTrades, och ingen entydig anvisning om hur man kopplar. Jag är inte helt korkad, men jag köpte alltså mina livs första fototransistorer idag, och jag vore oerhört tacksam om någon kunde göra en skiss eller enkelt berätta vilken tråd från TT-schemat som skall till +5V, GND och digital input, eller om det finns bättre sätt att koppla. Jag har läst att någon kopplade in en kondensator för att filtrera bort brus (?), men den tråden saknar helt bilder. Jag har läst på flera ställen att motståndet antagligen bör vara någon tiopotens mindre än i TT-schemat.

Kan någon tänka sig att göra livet lättare för mig?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har gjort den koppling du vill ha, nu är jag ju mjukis egentligen, men jag kan försöka komma ihåg hur jag gjorde..

Lägg fotodioden mellan 5V och Basen, Lägg ett motstånd mellan 5V och kollektorn, anslut kollektorn till din µC pinne, anslut emitter till gnd. Motståndet kan nog vara lite vad som, 10kOhm kanske?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har inte elfa något datablad till fototransistorn? Det ihop med databladet för AVRen så bör man kunna klura ut hur det ska kopplas.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är extremt viktigt att dioden sitter rakt mot dioden på mätaren och att det inte kan komma in dagsljus. I övrigt tippar jag att du fått svar på din fråga.

Egentligen är det väldigt enkelt att testa det är bara att koppla fotodioden ett motstånd och en LED så har du allt som behövs.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

jadler, Fototransistor -> Mikrokontroller -> Opencollector eller EIA-485 signal via lång Cat.5 till PC etc..?

AndLi's förslag låter vettigt för övrigt.

Sen gäller det bara att våglängderna passar.... Kanske man kan skippa dagsljusblockeringen om man använder filter på fototransistorn?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag kör med svart eltejp över min diod, funkar så länge den inte glider iväg..

Ett dagljusfileter över dioden lär väll inte funka så bra mtp att det är en röd diod, inte IR...
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

AndLi: Vilken bas? Koppling liknande detta? (Sitter på jobbet, har inte Eagle, kladdat lite i Dia istället.) Då blir signalen aktiv låg om jag inte tar helt fel. Pullup-resistor som håller pinnen hög, ljus får transistorn att leda och pinnen kopplas då till jord. Korrekt?
Bild

mrFrenzy: Datablad finns, men utan kopplingsexempel, och det är som sagt första gången jag har en fototransistor i handen. :-)

v-g: Min preliminära plan är att sätta avläsarkretsen i en svart plastlåda med två hål i väggen (Förlåt! Kunde inte låta bli...) för de två fototransistorerna (till LED för kWh och kvarh), och göra än ännu ljustätare övergång mot mätaren genom att limma på korta bitar svart gummislang kring de två hålen. Sedan sitter mätaren i ett plåtskåp som skuggar bra, hoppas det räcker.

blueint: Första stegen stämmer, men jag tror jag testar med Xbee in till PC. Om plåtskåpet mätaren sitter i skärmar för mycket kanske det får bli sladd istället, och då har jag förstått att 485 vore ett bra val.

Hur har ni andra fäst avläsaren mot mätaren? Jag vill inte riktigt limma fast saker på den och jag vet inte om jag kan lite på fästkuddar, men den kan inte gärna bara hänga löst heller.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Magneter och skruvförband kanske är lämpliga metoder för att fästa på ett icke destruktivt sätt?
Skriv svar