Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
AndreasL

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av AndreasL »

:tumupp: :bravo:

Läste denna tråd för nga månader sedan elelr så när drömmen om en egen retrofit eller liknande började gro i skallen på mig... :roll:

Då tyckte jag enbart att allt såg snyggt och metodiskt ut, men av tugget fattade jag inte mkt och experter som trådskaparen slängde sig med värsta vokabulären om el och annat ruggigt. :wink:

Efter mer nätsurfande och plågande av främst H-O och ännu en genomläsning inser jag hur mkt jag själv iaf lärt mig av grunderna och att alla de frågor du hade i början är de jag själv har men genom denna tråden fått mkt bra hjälp att besvara eller hajja viktiga saker om. :tumupp:

Sen känns det extra bra att man inte är ensam mekanist här som sov på reglertekniken och finner datorkort och el lite skrämmande, även om din nivå är bra mkt högre än min.

Tusen tack för en kanonguide! Nu kanske jag fått tillbaka modet en del och fortsätter funderandet kring detta ämne i lagom takt. Just plug 'n play-lösningarna med så mkt som möjligt kvar av ursprungsmaskinen är helt rätt melodi.

Riktigt snyggt jobbat! :bravo:
Jag hoppas en dag kunna göra ngt liknande...eller har detta varit en lika omfattande konvertering som H-O:s men att du lyckats maskera den väl? :wink:
Man ser här tydligt skillnaden i att utgå från en NC-maskin kontra en manuell. Stoooooor skillnad i jobb och pengar känns det som.
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

H.O. och Jaras:
CPU är på 1,6 GHz men minnet sviker mig angående minnet...
Datorn används endast och enbart till Mach3, och texteditor för att skriva/editera program.
Problemen har oftast visat sig vid start av själva datorn, och har förmodligen inte med mach3 att göra. Mach3 versionen är "R2.63" . Det hela har faktiskt fungerat så bra på sistone att det inte känns som något problem längre.

Att borrcykeln G83 "ställer om" till G64 från G61 var oväntat, men inget problem när man vet om det.

Bilder och filmer på aluminiumbearbeting ska jag bjuda på, men ni får allt vänta ett tag.

mvh,
Magnus
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

AndreasL:

Tackar! :)
Jag har själv lärt mig mycket genom byggets gång, och det är roligt att samtidigt kunna inspirera och kanske i någon mån vägleda andra!

Min ombyggnation är, precis som du anar, på en mer "basic" nivå än H.O's och andras "Top of the line"-byggen. Jag har prioriterat att få maskinen körklar, och valt bort finesser jag klarar mig utan. Jag styr t.ex inte spindelmotorn via mach3 utan endast manuellt via start och stoppknapp. Det är till viss del en säkerhetsgrej, då jag inte har chargepump, och till viss del bara enklare.
Att maskinen är i drift nu innebär dock inte att allt är klart. Jag har t.ex. fortfarande inte kopplat fram varnings- och felsignaler från servokorten, saknar min gamla "handratt", och har börjat fundera på den fjärde axeln som man ju måste ha... :humm:

Att utgå från en maskin som redan har kulskruvar, servomotorer och encodrar gör det hela mycket enklare än att bygga om en manuell maskin! Det rekommenderas, om man nu inte ser själva konverteringen som en rolig del i ett hobbyprojekt.

mvh,
Magnus
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Det var så lite så, vi mekanister måste hålla ihop mot alla farliga ohm och amper. :D

Att utgå från en befintlig maskin har jag, tillslut, insett är vida överlägset.
Hittar man rätt maskin kanske man inte ens behöver bygga om den för att den ska göra det man vill?
För som du säger, det är maskinen och det man gör med den som är det viktiga, även om konvertering och annat är skitkul det oxå. Det är dock inte huvudspåret för "alla den fritid man har".

Jag resonerar nog lite som dig att till en början skulle det funka väldigt bra att köra tex spindel manuellt.

Sen visst, har man kommit till ditt läge så brjar ju skallen snurra och axlarna blir säkert fler...man måste ju ha lite leksaker.

Som jag brukar säga: Mopeder och verktyg, det är som smågodis. Det kan man aldrig få för mkt av! :wink:
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Nu finns en hopklippt fräsfilm at ladda ner för intresserade. (.wmv format)
Den blev tyvärr rätt stor utan att vara speciellt bra, filmad med en liten pocketkamera.
(edit: bytt till mindre smidigare format)

Aluminiumfräsning

Här är ett par bilder på det hela:
Bild
Bild

mvh,
Magnus
Senast redigerad av maghen 16 mars 2009, 21:22:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Vad är det du fräser?

Är det någon form av trappväxel för kilrem?
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Nej, det är förbränningsrums-insatser till ett topplock på 2taktsmotor. För snöskoter! :)

/Magnus
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

AHA! Att jag inte såg det direkt. :-D Hehe..
Inte så insatt i tvåtakare, än mindre snöskotrar. ;-)

Snygg finish du fick till.
Zed

Inlägg av Zed »

Riktigt snyggt!
En styrd svarv hade nog iofs varit smidigare till detta jobb :D

För många år sedan tillverkade en kompis till mig egna topplock till vattenskotrar med
utbytbara förbränningsrum. Två delade topplock med oringar imellan.
Liknade dom här: http://www2.tikka.se/visabild.asp?Bildid=216

/Alex
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Mark, Zed:
Tackar!
En styrd svarv hade förståss passat bättre till just denna operation, och med nyvunna kunskaper känns det inte otänkbart att någon gång satsa på en konvertering av någon liten svarv.
Det är samma konstruktion på topparna jag gör. Fick ni till någon effektökning med de nya förbränningsrummen?

/Magnus
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

En fråga "till auditoriet":

Tidigare i tråden kan man läsa om min förvåning och besvikelse, då den fina Bosch "handratten" jag planerade att koppla till styrsystemet visade sig vara en potentiometer och inte en pulsgivare...
Vad behövs för en enkel installation av handratt till mach3?

a) Om lediga ingångar finns på breakoutkortet, behövs det då något annat än en pulsgivare? (en ingång för "ratten" och en per axel för axelväljaren?)

b) Skiljer sig pulsgivare för handratt på något sätt från en vanlig inkrementell encoder? (Jag har sett att färdiga "handrattar" och pendanter finns på t.ex cnc4pc, men tycker att de är lite dyra...)

/Magnus
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du behöver två ingångar för A och B kanalen från 'handratten' finns enkla billiga på Elfa till de som jag tycker inte är så dyra från nätet men allt hänger ju på vad man vill göra och är villig att betala. Du kan ju använda en liten stegmotor som encoder också, finns beskrivningar på nätet.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad har hänt med bygget? Liten uppdatering kanske.
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Det har inte hänt så mycket sedan i våras. Varken någon handratt eller fjärde axeln som jag påbörjade har blivit gjorda.
Jag har däremot kört en del med maskinen och inte haft några som helst problem! Jag är mycket nöjd med konverteringen! :D

Det kanske är dags att börja pyssla lite igen snart...

/Magnus
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur går det med maskinen Magnus?
Skriv svar