Insektsdödare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Överslaget kan nog bli vid gallret och där vill man inte ha någon epoxy eftersom det liksom förstör själva funktionen på ett myggracket :lol:

/PeterH
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Nerre skrev:Ja jag menade ju alltså med en modifierad myggdödare, för att få klumpningar i blodet och sånt så krävs det rätt höga strömmar (och låg strömtäthet, d.v.s. stor kontaktyta). Med hög strömtäthet (liten kontaktyta) blir det ju kontaktpunkten som blir varmast (jämför med en svets).

Silverwulf, jag menar att det blir överslag så urladdningen sker nån annanstans än där du vill.
Ok, men en urladdning av en kondensator på 600-1000V utan någon vidare kapacitans är ingen större risk för klumpningar om man skulle använda två tunna elektroder, tex avskalade kablar på 0,75mm i tjocklek?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det handlar ju om vad strömmen går igenom.

Stoppar du in två nålar genom huden blir det betydligt farligare än om det är två trådar du petar på med fingrarna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fick en smäll av en sån grön klots som sitter mellan flybacktrafon och bildröret i en teve. Det luktade bränt fläsk...
En annan gång fick jag en smäll av en blixtkonding. Det blev ett hål i huden.
Jag lever än. :lol:
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

när ja var liten , stack ja in två metall vispar in i vägguttaget, trodde väl att dom skulle snurra... men det var nog ja som snurrade..
men ja lever än, dock är man som man är :shock: :D
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Har köpt en sådan där el-racket (är det den spanska benämingen på tennis racket eller), jäklar vad klen den är, flugorna skrattar ju åt mig, ingen har dött hit tills iaf. Läste om någon som micklat ner ett 9 volts batteri i sin, så får det bli det verkar vettigt, efter det lite kondingar. :D
Senast redigerad av orvar-e 29 juli 2008, 16:44:32, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du måste ha hittat en dålig modell, de jag testat säger det "pang" och så finns det ingen mygga längre.

Det är ju viktigt att man håller inne knappen några sekunder innan man låter insekterna närma sig, annars kommer ju inte kondingarna hinna laddas upp.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Hm, provade lite med någon billig kopia jag hade hemma, kondensatorn är märkt med 600V, men med multimetern mäter jag 1400V på nätet. Någon som kan förklara hur detta kommer sig? Verkar väl vara ganska i överkant för en 600Volts kondensator? :P
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det blir ju inte överslag direkt bara för att det är över märkspänningen. T.ex. en Y1-kondensator för avstörning har oftast en märkspänning på 250 V, men ska ska (enligt standarden) klara nåt i stil med 5000 V utan överslag.

Såna där körs ju så korta stunder och spänningen innehåller ju inga transienter så det fungerar med lägre märkspänning på kondingen (möjligen är det lite större risk att den går sönder).
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag kopplade mitt till en trafo från en mikrovågsugn :P det sa FFFFRRRRRZZZZSSSRRZTTT! sen var galleret avbränt :cry: men flugan var borta :twisted: :wink:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

hur lät det sa du ? :lol: ....... näädå. :)

Nerre ...... Köpte den på Coop, den var tveksamt billig, 20 spänn. Hur kan man tjäna pengar på att sälja en den för 20 :- satt jag och funderade på vägen hem.
Sen var det dax, hitta en intet ont anande blomfluga som flög lite klumpit hit och dit i lufthavet. Skulle zappa den, den var dödsdömd fel kök att flyga i dude ........ jo tjena, den jäkla flugan satte sig på gallret och vilade, allt medan jag tryckte tummen blå på zappa-knappen. Den satte sig mellan gallren ändå så flög den vidare, helt obekymrat.
Då tappade jag tron för grymhet en smula. :(

Enligt multimetern så ger den ca 1000 volt vilket tydligen inte räcker för att göra processen kort för vissa flugor
Nerre

Inlägg av Nerre »

Blomflugor är för små tror jag, 1 kV "hoppar" ju inte mer än 1 mm (om ens det). Det måste vara insekter som är så pass stora att de kortsluter med sin egen kropp.

Myggor, flugor, getingar och sånt funkar utmärkt.

Eller så är den paj, funkar ju att testa genom att ta en liten bit hushållspapper och tugga på (så det blir blött av saliv) och sen släppa på gallret. Det ska blixtra och spraka.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Brorsans blå racket gick av. Precis utanför handtaget. Skitgrejer...
Funderade på om man skulle kunna ta en riktig racket i kolfiber och stränga om den med någon lämplig tråd åt bara ett håll. Hehe...
Sen får man kanske använda sig av två tändkablar som går till ett högspänningsaggregat man har på ryggen. :lol:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Är inte kolfiber elektriskt ledande?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nej, det borde inte vara det.
Skriv svar