Mitt lilla rörbygge, nya bilder 5/6
Provade jorda katoden på ef86 mha en 3,3uf.
Det som hände var att brummet var kvar. Istället lades ett brus till som lät när man har sin radio igång utan att ha ngn kanal inställd.
Har även märkt att om jag jordar aluplattan som rören är monterade på så minskar bruset från 150mVpp till ca 90mVpp på stegets utgång.
En sak till jag märkt är att om jag höjer ljudvolymen till 3/4 av max så blir det en ton med ca 40-50khz på utgången istället.
Om jag har metallplattan jordad så kan jag höja volymen till max utan att detta händer. signalen förblir ca 90mVpp och 50Hz
Det som hände var att brummet var kvar. Istället lades ett brus till som lät när man har sin radio igång utan att ha ngn kanal inställd.
Har även märkt att om jag jordar aluplattan som rören är monterade på så minskar bruset från 150mVpp till ca 90mVpp på stegets utgång.
En sak till jag märkt är att om jag höjer ljudvolymen till 3/4 av max så blir det en ton med ca 40-50khz på utgången istället.
Om jag har metallplattan jordad så kan jag höja volymen till max utan att detta händer. signalen förblir ca 90mVpp och 50Hz
Jag skulle skylla det på dålig layout och nätdelen.
Externa nätdelar är ofta inge bra, långa kablar och många jordpunkter skapar brum helt enkelt, En dålig layout på jord och signaldragningar skapar även det brum
En stabil och bra nätdel är 70% av en rörförstärkare typ, resterande 25% är utgångstrafons kvalitet och 5% är komponenterna
Har man en dålig nätdel och dålig utgångstrafo kommer resultatet aldrig att bli bra. Jag mätte upp 5mV brum på mitt 813 bygge innan jag la det på todo-hyllan
Bygg en ordentlig nätdel och återkom efter det typ
EDIT ändrar 80% till 70%
Externa nätdelar är ofta inge bra, långa kablar och många jordpunkter skapar brum helt enkelt, En dålig layout på jord och signaldragningar skapar även det brum
En stabil och bra nätdel är 70% av en rörförstärkare typ, resterande 25% är utgångstrafons kvalitet och 5% är komponenterna

Har man en dålig nätdel och dålig utgångstrafo kommer resultatet aldrig att bli bra. Jag mätte upp 5mV brum på mitt 813 bygge innan jag la det på todo-hyllan

Bygg en ordentlig nätdel och återkom efter det typ

EDIT ändrar 80% till 70%
Senast redigerad av Oblivion 17 juli 2008, 14:34:13, redigerad totalt 1 gång.
hmm. ok men är inte dessa labbagregat av relativ hög kvaitet? Och som sagt så höjde jag glättning kondingarna men det hjälpte inte ett dugg.
Har ju även provat en gammal högspännings generator och jag fick samma sorts brum på stegets utgång. Kan även tillägga att ripplet mellan labbaggregaten och högspänningsgeneratorn såg rätt olika ut.
Har ju även provat en gammal högspännings generator och jag fick samma sorts brum på stegets utgång. Kan även tillägga att ripplet mellan labbaggregaten och högspänningsgeneratorn såg rätt olika ut.
Re: Mitt lilla rörbygge, nya bilder 5/6
dags att väcka denna tråden till liv. Har inte haft motivation med detta steg men nu är det dags att knäcka gåtan. Som svar på föregående. Jag har kört glöden med DC från ett labbagg. Har även kört AC glöd men ingen skillnad märktes mellan båda.
Re: Mitt lilla rörbygge, nya bilder 5/6
Som det påpekats tidigare i tråden tror jag en stor del av dina problem har med layouten att göra. Det kan vara både dragning av ledningar och placering av kritiska komponenter, ex trafos. Är bilderna i första inlägget så som det ser ut under chassit idag? Om inte, kan du fixa en uppdaterad bild? Är det anodtrafosarna (visst var det 2st mottkoplade?) som sitter under chassit?
Vad har du använt för volympot? Värde? Frågar eftersom gallermotståndet på EF86 i schemat såg läskigt högt ut. 1Mohm hade väl räckt till en "vanlig" signalkälla.
Kör du fortfarande med extern matning av både anod och glöd?
GE INTE UPP!
/Oskar
Vad har du använt för volympot? Värde? Frågar eftersom gallermotståndet på EF86 i schemat såg läskigt högt ut. 1Mohm hade väl räckt till en "vanlig" signalkälla.
Kör du fortfarande med extern matning av både anod och glöd?
GE INTE UPP!

/Oskar