H-brygga, är den helt galen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hum hum... darlington är ju inte så himla lätt när man inte har nån bas på ena trissan... Nåja. Nu ser det helt ok ut. Glöm dock inte bakvända dioder tvärs över reläspolarna för att skydda transistorn.
peter555

Inlägg av peter555 »

Förutom att optokopplaren inte orkar dra PWM-trissan vid 5 A motorströ. Det kommer också att bli slött då du inte har något baurladdningsmotstånd.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Håller med Peter. Sen så var det ju det där med Vce(sat) Lösning: Använd logiknivåstyrd mosfet förutsatt att du har 5V signaler från styrkretsen och kan skippa optokopplarna. Det behövs en fångstdiod över reläspolarna och en frihjulsdiod för motorn också. (anod till transistorkollektor och katod till plusmatningen) Snabb ska dioden vara och den ska klara hela motorströmmen. Till reläet kan du använda 1n4148 eller 1n4004, är inte kritiskt.
nojan

Inlägg av nojan »

Nu har jag lagt till skyddsdioder som ni sa :)

Det enda som är frågan är nu hur jag ska driva PWM-trissan. Att göra som kimmen sa går inte då jag måste använda optokopplare.
Skulle det funka att sätta en till npn-transistor innan som nåt slags drivsteg?

Nytt schema
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Hur hög är VCC? Hur fort ska du switcha? Finns någon annan spänning på motorsidan av optokopplarna. Det krävs åtminstone urladdningsmotstånd för alla transistorerna och något motstånd för att sätta en lagom basström för PWM-transistorn när den är till. Det räcker nog så om du inte PWM-ar i så hög frekvens.
nojan

Inlägg av nojan »

VCC ligger på 3,6 volt, och det är den enda spänningen tillgänglig.
Angående hastigheten vet jag inte riktigt, vi tar PWM pulserna ifrån ett Vellerman VM110 experiment kort och jag vet inte hur snabbt den switchar.

Förstår inte vad du menar med urladdningsmotstånd till transistorerna riktigt. Menar du ett motstånd kopplat från emitter till jord?

Motståndet på PWM-transistorn ska det sitta mellan emittern på T3 och basen på T1?

Många frågor på samma gång :wink:
Men är väldigt tacksam för svaren jag får :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

"Förstår inte vad du menar med urladdningsmotstånd till transistorerna riktigt. Menar du ett motstånd kopplat från emitter till jord? "

Mellan bas - emitter på alla transistorer. Snabbar upp avstängningen och gör att transistorerna inte tjuvleder lite pga läckströmmen från föregående steg.

"Motståndet på PWM-transistorn ska det sitta mellan emittern på T3 och basen på T1? "

Ja.

Någon som vet om man kan hitta mosfets med låg resistans som klarar sig med 3,6v på styret? Skulle ju vara mycket enkelt att använda i det här fallet. Annars kanske någon enkel laddningspump skulle kunna dubbla spänningen.
nojan

Inlägg av nojan »

Tackar för den bra förklaring Kimmen :)

Nu har jag lagt in alla de ändringarna så här får ni ett nytt schema att sätta tänderna i.

Schema
Skriv svar