Radiostyrd "Metanol-Elektrisk" Båt Uppdat: 071208

Berätta om dina pågående projekt.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Motorn var förstås utan växel? Den du hade en bild på? I så fall brukar varvtalet när man har den som motor ligga på 5000-10000rpm.

Spännande projekt det här och roliga grejer du hade beställt. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om du kopplar dem i serie så kan man ju inte styra varje motor induviduelt vilket kan vara en fördel ibland.

Om man kör motorn via PWM så borde man ju kunna reglera så att man inte bränner den även om spänningen är för hög? Eller så kan man ju bygga ihop en spänningsregulator, som antingen är PWM styrd eller linjär, men det är ju ganska stora strömmar.

Mvh.

Edit: Ett tipps om du vill testa generatorn vid högre varvtal innan du fixat metanol motorn är att ta en dremmel/dremmelkopia. Dem klarar ju av upp till ca. 30 000 RPM. Fast frågan är om den orkar med det med en sån starkt belastad generator :?:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

NU ska jag inte va sån här.

Men har du räknat på vad generatorn kommer att ge i förhållande till vad elmotorn till drivningen kommer att dra?

Hur stor var båten sa du och vad är det för drivmotor du ska ha?

Iom båtar är det inte ovanligt med strömmar på upp till 30A vid 9- 15 volt... med mellanstor motor.

http://butik.miniracingteknik.se/html/h ... .1606.html

Så har du för stor båt kommer den gå, men långsamt.

Men iofs, kanske inte splar så stor roll. Tufft blir det iaf!
eriikh

Inlägg av eriikh »

Jag skulle tänka mer på att kyla speed 600-motorerna än metanolmotorn.. (om du inte tänkt på det) Strömmen de förbrukar stiger "typ" exponentiellt med spänningen så lyckas du få för hög spänning kommer motorernas strömförbrukning kompensera ner det fort :)

Varför köra med 4taktsmotor? Visst låter den fint men där stannar fördelarna...

Riktigt intressant bygge, jag ska med glädje följa detta!
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

eriikh: Varför stannar fördelarna där? Tvärtom skulle jag vilja säga.
De låter häftigare, de drar mindre bränsle, de har högre vrid samt att de låter lägre. Så, jag håller inte med dig.
Jag får se hur varma motorerna blir, de är ju byggda för 9.2 volt, men jag kanske bara kommer köra på halvgas för det mesta, och då kanske de inte blir så varma. Men skulle de bli för varma, så har jag gott om alu-rör som jag kan linda runt motorna, och fixa vattenkylning. Testade att böja rören förut, och det gick rätt bra, krävs lite teknik bara för att inte knäcka röret.

Citizendildo: Jo jag vet, som sagt så har jag provkört elmotorerna och de drar ca 8A vid 6V, och den kraft som de gav bedömmer jag som tillräckligt.
Och båten ska som sagt inte vara av typ "racerbåt", utan mer en funktionsmodell, att puttra runt med och kanske dra nån pråm osv.

Motorn som du länkade till var ju lite mer extrem än de jag har, de borstlösa är betydligt starkare och drar sjukt mycket ström. jag har några stycken till mina modellflygplan.

Squizer: Jo jag har en dremelkopia, och har använt den för testerna med den lilla generatorn, med den stora är det svårare, eftersom axeln på den generatorn är 7mm i diameter, och dremeln klarar ju bara några få mm. Men som du säger så tror jag det blir svårt för dremeln att orka med.

Men snart så får jag nog axeln svarvad, och då får jag svar på alla frågor om hur det kommer fungera, om den kommer orka osv. Vi får se :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jo, den är lite kraftigare.

Jag har en vanlig borstmotor, för racing den med. Jag har mätt upp den via en shunt. MÄttre fram att den drog ca 30A.

Dessa motorer du har kan dra mer ström, beroende på lasten etc. VEt ej hur det kommer bli men det kan, kan bli mer än du räknar fram...

Men som du sa, inte nå racing. Då är det ju helt ok.

Tänkte mer säga det så du inte blir besviken sen att den kanske inte går riktigt så bra som du hoppades.
Bara för din skull jag ville säga det:)

Men så länge du är nöjd så är det bra!!!
FredrikNestor

Jo då:) det löser sig. Den dragkraft som jag fick med ett drivpaket vid 6V 8A räcker gott och väl, och generatorn och metanolmotorn borde orka ge mer än så, men jag räknar med att generatorn ska ge minst 6V 16A, vilket ju blir 96Watt. Metanolmotorn ger ca 350Watt, och då borde väll åtminstone generatorn ge 200W, eller ja, jag vet inte vad verkningsgraden blir på en generator.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jaja men dåså :)
Det låter bra. Bara undra för jag vet att de drar rätt mycket hehe. :oops: , hmmmm
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Ska du använda generatorn som startmotor också? Har sett en sån båt på blocket för ett tag sen. Du hade väll en kanal över? Då skulle du kunna ha den som startsignal. Fixa en liten nyckelströmbrytare till sändaren så ser det lite roligare ut också. Fast man måste ju ändå hålla i båten tills den verkligen går igång. Det är inget kul om den flyter iväg. :wink:
FredrikNestor

Precis, jag tror att generatorn kan användas som startmotor, det borde den orka.
Men att kunna starta trådlöst är ingen mening. Varför skulle jag vilja det :)? Om man åker iväg från bryggan och sedan iväg en bit, varför skulle man vilja stänga av den där ute, mitt på sjön :) ?

Nu har jag beställt aluminium av en schysst kompis till farsan. Istället för 1200kr, som Norrköpings Handelsstål skulle ha, så får jag bara betala 300kr! Det kan ju inte vara så dyrt, för 1.5mm 1000x2000mm.

Det jag funderar på nu, är hur propelleraxlarna ska komma ut ur skrovet. Normalt sitter ju propellern under båten, men det går ju inte eftersom jag har en plan botten, då kommer propelleraxeln att luta för mycket (eftersom motorn måste ju ligga i båten, och inte vara tejpad under :) )

Eller så kan man montera det som den här:
http://www.youtube.com/watch?v=N420NhHx ... re=related
Det borde gå tycker jag, blir kanske inte lika effektivt, speciellt inte om man backar antar jag. Men enkelt är det. Jag kan ju montera det så att axeln sticker ut en bit till, jag tycker att hans propeller sitter lite väl nära skrovet.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Att starta den trådlöst är bara en kul grej. Sätt ner den i vattnet och vrid om nyckeln istället för att trycka på en knapp i båten (om man nu har generatorn som startmotor). Att du skulle stänga av den mitt på sjön har jag inte sagt. Med nyckelbrytaren menar jag att den sänder en signal som sluter kontakterna på ett relä till startmotorn när man vrider om nyckeln, och när motorn startat blir det en generator. Jag menar inte att relät sen stänger av ALL ström när nyckeln är i off läget. :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Men hur fungerar det på en metanol motor, där måste man ju sätta i glödstiften när man startar och sen plocka ut det igen, så då måste man ändå va vid båden för att kunna starta :)

Mvh
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

[borttaget]
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 augusti 2010, 10:20:41, redigerad totalt 1 gång.
FredrikNestor

Jag ser ingen svårighet i att starta motorn trådlöst.
En metanolmotor har ett glödstift (istället för tändstift som bensinmotorer har). Glödstiftet har en spiral som glöder när man kopplar på 1.5V. Det är det som gör att motorn tänder. Men när väl motorn är igång, behövs inte 1.5V, utan spiralen håller glöden själv. Men vid tomgång är det bra med s.k. ombordsglöd, dvs en liten krets och ett batteri, som ser till att när motorn är på tomgång så kopplas spänningen på till stiftet igen, vilket gör att motorn inte stannar lika lätt.
Min båt kommer ha ombordglöd, så det är inga problem. Jag får se, kanske blir så att jag startar den trådlöst, lite häftigt är det trots allt :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Aha, okej :). Jag trodde att man var tvungen att ta ut glödstiftet sen för att den inte höll för att va i hela tiden när motorn är igång. Men i så fall är det ju inga problem.

EEpromDanne: På bensin motorer har man ett vanligt tändstift så där är det inga problem. Men på metanolmotorer kör man på ett annat vis :)

Mvh
Skriv svar