En cyklist som presterar 454 W - det är några få av pro-cyklisterna som gör det under en längre period (inte ens alla kan göra det i en minut). Jag är aktiv cyklist och ligger definitivt under 400, herr Armstrong presterade cirka 500 och då ligger han på dryga 60 km/h på ett tempolopp. Så en cyklist drar mindre än så.mikebike skrev:Hur tungt och stort är fordonet och hur fort skall det gå?
Som en jämförelse:
Cyklist; 95 kg, 42 km/tim, 454 W
Moped (svensk klass II); 160 kg, 30 km/tim, 735 W
Bil; 1800 kg, 250 km/tim, 190 kW

Sen beror det ju på vad gossen vill åstadkomma. En speedster eller något som rör sig?
Jag har letat information så ögonen blöder (pratat med elingenjörer både här i Svedala och i England) om att bygga en eldriven bil med regenerering. Till exempel, killen som driver http://www.metricmind.com/index1.htm har bytt ut sin 200 hk-motor mot en 30 kW elmotor. På http://www.austinev.org/evalbum/ finns mängder med intressanta fordon - en del med direktdrift, andra med växellåda.
Jag har en offert liggandes hemma för att göra en direktdriven konvertering (ingen växellåda, ingen diff) och då räknar vi med att ersätta en 120 hk-motor med två 7,5 kW-motorer. Varför så lite effekt? För att elmotorer är specade med konternuerlig effekt medans förbränningsmotorer är specade med toppeffekt. Det finns inte många bensinmotorer som levererar så mycket effekt på låga varvtal som en elmotor gör från stillastående, och då är det elmotorns toppeffekt som levererar. Där de faktiskt behövs som mest.
Kom igen nu, kör så det ryker. Och funkar det inte - testa igen!