Batterys CNC-bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Battery

Inlägg av Battery »

Jag menade inte att dissa avgasklammer-metoden, vad jag menade var att mitt försök att göra det var värdelöst, ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt. Z-axeln hade inget med avgasklämmorna att göra och det har jag heller inte påstått, det var stängernas fastsättning som var problemet där.

Det är en ganska stor tugga att bygga en maskin i denna skala som första men samtidigt är det kul att "kasta sig huvudstupa" in i ett projekt, det är (tyvärr) så jag oftast gör :D

Naturligtvis vill jag ha din hjälp, tar gärna emot synpunkter/åsikter från kunniga personer, det är ju till stor del därför jag har denna projekttråd. :)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Vad jag kan se så behöver du en"kontramutter" på andra sidan, jag kommer inte ihåg hur Jojjes konstruktion ser ut men som sagt en "kontramutter" betydet att dom låser varandra med rätt åtrdagningsmomemt. Ok. Eventuellt på var sin sida om materialet.
Per
Battery

Inlägg av Battery »

Ok, skall pröva med en mutter på varje sida om materialet.
En fråga, hur gör ni för att hålla lagret på plats mitt på klämman? Eller hålls det där av sig själva när man spänner åt?
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

jojje verkar ha andvänt någon typ av slang, om det är den lille bågen med ett kullager på.
Battery

Inlägg av Battery »

Det verkar ju smidigt, får pröva lite nästa gång jag åker hem och bygger.
Har letat lite efter något som skulle fungera som fräsbord också, skulle vilja ha ett sånt där snyggt aluminiumbord som Meduza har på sin fräs :) men har inte hittat något intressant ännu...
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

t- spårs bord är det han har och det verkar vara jäkligt bra men också jäkligt dyrt :D

på bygget jag kommer att göra så blir det alu-T spår eller stålplatta. men vet inte om man kanske bara ska testa med lite mdf eller liknande först innan man lägger stora summor pengar på bordet.
Battery

Inlägg av Battery »

Jag kan tänka mig att det är dyrt, det ser dyrt ut iallafall :D

Jag har samma tankar om att börja med en mdf-skiva och sedan byta upp sig efter att man fått allt att funka, eventuellt göra en "ram" av fyrkantsrör som man shimsar och fixar så den är absolut rak, sedan kan man skruva fast vilket bord man vill i denna ram, utan att det kräver så mycket modifiering. Problemet är att ramen stjäl ju en del utrymme i höjdled så det kanske inte blir praktiskt att göra så.
Egentligen byter man väl inte bord så ofta så det kanske är onödigt, var bara en tanke :)

Nej nu är det läggdags, klockan är 3:15 här så gonatt på er.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Byta bord gör man nog inte så ofta men däremot byter man nog spill trä ganska ofta. får väll se hur du gör när ditt bygge förflyttar sig framåt, bara att vara tålamodig och vänta :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo billiga är t-spårs bord tyvvär inte, men det jag tycker det känns som att man vinner på att ha ett stabilt och plant bord från början.

http://www.worldofcnc.com/products.asp?recnumber=75

Det är 500mm långa varianten jag har.
Battery

Inlägg av Battery »

Pust, det var ganska dyrt.. men som du säger skulle det vara bra att få ett så plant och stabilt bord som möjligt i grunden.

EDIT: Det är alltså "bredden" på bilden som är 375mm och så finns det olika längder? Det optimala för min maskin skulle vara ca 550x500mm, men det kanske inte finns...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I alla fall har den butiken inte bredare än 375mm.

inte solectro heller för den delen... ser för övrigt ut som att solectro
har exakt samma profiler wom worldofcnc.com...

Det skulle gå att bygga ett bord av två 270mm breda, 500mm långa profiler,
http://www.worldofcnc.com/products.asp?recnumber=74
för att skapa ett bord som är 540mm*500mm

Nackdelen med 19mm profilen är att den har tunnare aluminium och bredare mellan t-spåren,
men den är nog fortfarande riktigt bra då den är planfräst och har nog stabilitet så det räcker till och blir över ändå!

Problemet blir ju dock hur man ska fästa ihop dom, men det borde gå med ett par bultar och lite stål eller aluprofiler... :)

Om du behöver aluprofiler så är www.alucon.se jättetrevliga att ha att göra med.
Battery

Inlägg av Battery »

Tack för tipset Meduza, blir väl till att beställa om jag inte hittar något intressant häromkring... men jag tror jag börjar med en temporär MDF-skiva som bord nu först tills jag har allt att fungera.

Dagens uppdatering då, inte så mycket gjort kanske men det är pågång iallafall.
Köpte lager till trapetsstängerna
Bild
Prövade med att svarva ner en stång, lagret passar på delen längst till höger, sedan skall jag dra en M8-gänga på den mittersta delen för att spänna fast lagret, och längst ut är det svarvat till samma dimension som motorns axel.
Tyvärr hade inte firman jag köpte lagren från mindre sådana lager än 10mm, därav är gängorna kvar längst till höger, men det borde gå bra iallafall.
Bild

Påbörjade en annan variant av bordet som jag tror blir ganska bra, fördelen är att man enkelt borde kunna shimsa bordet rakt, samt det går enkelt att stöda stängerna om det skulle behövas.
Bild
Bild
Här är en snabbskiss på hur det är tänkt.
Bild
Skriv gärna vad ni tror.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men fortfarande, vart har du justeringen?
Battery

Inlägg av Battery »

Justeringen av vad?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag fick nyss byta lager till dubbla vinkelkullager på min fräs då dessa, (jag hade samma typ av lager som Du visar på bilderna), inte höll för dom axiella krafterna på min plastfräs, och det är ju inga stora krafter där.

Hade Du tänkt att dom lagern på bilderna skulle ta dom axiella krafterna också :?: Jag tror inte dompallar så mycket.

Kan om Du vill visa bild på mina vinkelkullager med lagerhus.
Skriv svar