En CNC-maskin till!
Jag har funderat på att börja tänka lite på konstruktionen av en liten fräs. En fråga som jag tänkt länge på är. Den satsen som lindqvist länkade till med stegmotorer o styrning, Belganet tror jag det hette. Om man vill använda deras sats för CNC maskiner ska man köpa 2st för 340 o 1st för 390, för 3 manualer behöver man ju inte. Eller kan man göra det smidigare? För man behöver la ett kort till varje motor?
Jag tror jag ska börja måla på en konstruktion nu, kan posta bilder här senare när jag börjat lite.
http://www.bde.se/bsart/bb002n.htm
Jag tror jag ska börja måla på en konstruktion nu, kan posta bilder här senare när jag börjat lite.
http://www.bde.se/bsart/bb002n.htm
du kan söka efter liknande "ballscrew", eller "acme lead":
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 22534&rd=1
acme är en liten enklare och billigare variant som passar perfekt om man inte behöver så extrem precition. Kallas för trappetsskruv och finns o köpa hos bl.a Wiberg i Solna.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 22534&rd=1
acme är en liten enklare och billigare variant som passar perfekt om man inte behöver så extrem precition. Kallas för trappetsskruv och finns o köpa hos bl.a Wiberg i Solna.
Jag hara bara en liten uppdatering att komma med. Det är en serie bilder från ett par veckor sedan som visar hur maskinen ser ut nu. Allt detaljarbete är i princip klart, det är bara lite smådetaljer kvar att fixa.
En närbild på Z-axeln och med ändläges- och homekontakter. Fick tillverka lite nya fästen för dom. Här ser man också att linjärlagret är i klenaste laget för att kunna köra i aluminium. Men det får bli ett framtida projekt att förstärka alla axlar.

En översiktsbild på undersidan. Över alla kopplingsplintar har jag satt ett lock som skall skydda det från spånor. Det är inte riktigt tätt, men det återstår och se hur mycket smuts som letar sig ner dit.

Framsidan med nödstopp och resetknapp. Resetknappen använder man för att starta och när en ändlägeskontakt har slagit ifrån maskinen. För att kunna köra ut den i säkert läge igen så måste den knappen hållas intryckt till man är där.

Z-axeln färdigmonterad.

Och så var det någon som efterlyste lite stökigare bilder! (arvidb?)

En närbild på Z-axeln och med ändläges- och homekontakter. Fick tillverka lite nya fästen för dom. Här ser man också att linjärlagret är i klenaste laget för att kunna köra i aluminium. Men det får bli ett framtida projekt att förstärka alla axlar.

En översiktsbild på undersidan. Över alla kopplingsplintar har jag satt ett lock som skall skydda det från spånor. Det är inte riktigt tätt, men det återstår och se hur mycket smuts som letar sig ner dit.

Framsidan med nödstopp och resetknapp. Resetknappen använder man för att starta och när en ändlägeskontakt har slagit ifrån maskinen. För att kunna köra ut den i säkert läge igen så måste den knappen hållas intryckt till man är där.

Z-axeln färdigmonterad.

Och så var det någon som efterlyste lite stökigare bilder! (arvidb?)

Kabelkedjan som sitter på maskinen är av fabrikat Igus, och modellen är den "billigaste" Easy Chain Cable. Kedjorna finns i en uppsjö av olika storlekar och modeller.
Jag har letat en hel del efter ställen som säljer sånt, för det saknas bitar på min fräs. Tyvärr är det dyrt.
RS Online och OEM Automatic är ett par som har det i sverige.
Hos OEM Automatik hittar du det under Energikedjor del1-5 i den högra spalten.
Hos RS Online finns det underAll Products | Electrical | Conduit/Trunking | Cable Chain.
Det är lite svårt att hitta på RS Online, men sök annars på Cable Chain så får du upp alternativ.
Jag har letat en hel del efter ställen som säljer sånt, för det saknas bitar på min fräs. Tyvärr är det dyrt.
RS Online och OEM Automatic är ett par som har det i sverige.
Hos OEM Automatik hittar du det under Energikedjor del1-5 i den högra spalten.
Hos RS Online finns det underAll Products | Electrical | Conduit/Trunking | Cable Chain.
Det är lite svårt att hitta på RS Online, men sök annars på Cable Chain så får du upp alternativ.