"EL-leksaker"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Sådär! :)

Nu har jag kopplat det så som du sa, och om jag mäter med en multimeter får jag ut ca. -110v mellan GND och spolens "nedre" kontakt. Vilket betyder att eftersom det är pulsande så är det nog mycket högre än vad multimetern visar (?)

Men jag tycker att det är konstigt at det blir en negativ spänning mellan GND och utgången..

En korkad fråga, behöver man hålla i GND också, eller räcker det att hålla i spännings utgången??

Nu återstår bara problemet att jag inte vågar testa ta i den :P Kan man börja med att koppla ett motstånd mellan fingert och spänningsutgången för att få en mildare stöt? Hur stort i så fall?

Mvh.. Daniel Andersson

Edit: Jag tror det är detta relät, men det är en äldre blåmodell som kjell inte har längre :/ - 36107 (på kjell)

Mvh. Daniel Andersson
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Jag fick en gång för mig att jag skulle bygga en zapper.........med en sånhär..........jättebra ide.......NOT!!! :doh:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 185704.htm

Kopplade när jag bodde hemma upp denna mot 2st 9V batterier och gjorde en liten enkel pulskoppling till ett relä som slog av och på "11 V (blå-blå)"-lindningen.........Jepp.......här skulle det bli blixtar tänkte jag.
Slog igång alltihop och hörde lite konstiga ljud inne i trafon........hmmm.....suck felkopplat tänkte jag och började dra i några kablar för att se om det var glapp någonstans
PANG!!!!!!
lät det bara när mina dumma fingrar kom åt anodlindningen......sen kommer jag inte ihåg så mycket........och i nästa stund stod mina kära mor i mitt rum och skakade på huvudet och frågade vad jag ställt till med denna gång.
Jag hade tydligen krampat så mycket och snabbt att jag dragit upp knäna med full kraft rakt i skrivbordets undersida och gjort något halvkonstigt ljud som mamma hörde ner till nedervåningen i huset.

Kontentan...........ta det lugnt när ni leker med högspänning

Projektet lades ner efter detta lilla missöde :lol:

/Markus
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. Inget jag vill vara med om :)

Men någon som vet om man kan börja med att koppla ett motstånd mellan fingert och spänningsutgången för att få en mildare stöt så att jag slipper sluta på samma sätt :)

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det borde funka men du får nog ta ett med hög impedans. en potentiometer är nog bra och effekten är inga problem för det finns ju nästan inga ampere :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såklart det blir negativ spänning. När du aktiverar reläet tillför du spänning åt ett hål. När sen reläet släpper går ju strömmen åt andra hållet, och eftersom den spänningen är mycket högre, hamnar den under jordpotentialen då andra änden är fast kopplad till +5V.

Om du mäter rakt över spolen, och inte relativt gnd, får du 5V mer. ;)
Sätt alltså dina plattor på varsin sida om spolen.

Sen behöver du ingen transistor till detta. Eller rättare sagt, du bör nog inte det.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Men, om jag inte bör använda en transistor, hur ska jag då styra den?? Jag vill ju bara dela ut elshocker ibland :)

Och förövrigt så undrar jag hur länge relät håller :P Av tonen att dömma klickar den i över 1000hz vilket betyder att ett mekaniskt relä inte borde hålla så länge?? :)

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej ett relä kopplat på detta vis brukar inte hålla så värst och speciellt om det gnistra en hel del mellan kontakterna. Relän brukar vara speccade till någon till några miljoner tillslag men om det klapprar i 1000Hz så kommer man ganska så snabbt snabbt upp i dessa antal. Det kan förstås även lägga av tidigare än så då den maximala induktiva lasten den får hantera kanske vida överskrids.
Skriv svar