Minimig - Amiga 500 i en FPGA

Berätta om dina pågående projekt.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, jag tänkte nog det. Men det är ju ganska mycket jobb med det där, så det kan ju ta ett tag. Men det gör det att få ordning på avtalen för
Amiga och Hyperion också, så ni kanske hinner före i alla fall - även fast det har varit dags ett tag för den nya amigan att komma nu. :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Fick min Wisp idag och satte ihop den. Och det fungerade som det skulle - jag fick kontakt med PIC'en på Minimig-kortet. Den identifierades korrekt och jag kunde läsa ut fuse-datat. Så nu kommer nästa steg som är det mest komplicerade: att löda dit FPGA'n...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Soldering Tips! Grundtipset verkar vara ett bra flussmedel.

Följer projektet med spänning....
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Duktigt med flussmedel och fram med en fräsch lödfläta så ska det nog gå susen! :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

FPGA'n, CPU'n och minnena är nu på plats. Det var inte så svårt som det såg ut. Fluss, bra lödkolv, lödfläta och framförallt en lampa med förstoringsglas gjorde detta till en hyfsat enkel sak. Tyvärr så saknas T-röd och trassel på jobbet, så rengöringen får vänta tills jag kommer hem. Det blir ganska kladdigt av flusset...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Körde du inte med "No-Clean" fluss?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Provat tvättat med diskmedel och diskborste?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Illuwatar skrev:FPGA'n, CPU'n och minnena är nu på plats. Det var inte så svårt som det såg ut. Fluss, bra lödkolv, lödfläta och framförallt en lampa med förstoringsglas gjorde detta till en hyfsat enkel sak. Tyvärr så saknas T-röd och trassel på jobbet, så rengöringen får vänta tills jag kommer hem. Det blir ganska kladdigt av flusset...
Skulle du kunna ta en högupplöst bild på kortet (speciellt chips benen) innan du tvättar bort kladdet?

Vad slags lödkolv, och förstoringsglas använde du..? (inköpsställe?)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kortet rengjordes i går kväll, efter en firmafest, så några bilder på kladdet blev det inte. Dock kan man lätt föreställas sig det hela som matolja som ligger runt kretsarna och på deras ben.

Det jag använde är det jag hittade på jobbet. Flussmedled har nog sett sina bästa dagar då "bäst före" var satt till -97. Dock så verkar det inte ha påverkat funktionen nämnvärt. Även lödkloven ser ut att vara från det förra seklet. En gamma Weller utan några finesser. Själva förstorningslampan är en gammal klassiker som många här skulle känna igen. En stadig armatur i plåt, cirkelformat lysrör och en stor lins i mitten.

När det gäller rengöringen så fungerar T-röd riktigt bra. Det löser upp flusset och lämnar inga rester efter sig. Dessutom dunstar det bort snabbt. Bomullstrasslet eliminerar risken för statisk elektricitet (vilket är en risk om man använder syntetiska dukar/borstar) och lämnar marginellt med ludd efter sig. Diskmedel låter inte som ett vettigt alternativ då det måste sköljas bort på något sätt.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jo, det bör ju sköljas bort med vatten.
Anledningen var att jag såg en rengöra kort med just diskborste och diskmedel. Det låter ju klart relevant om ESD-faran med borsten, men jag tror det fungerade rätt bra och inga bortfall mig veteligen. Korten sköljdes sedan av i vanligt vatten och lades på tork på ett varmt element där vattnet snabbt dunstade bort.
Men T-röd är ju ingen dum idé...
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Är ju lite skillnad på fluss och fluss.

360 fluss går bra att skölja bort med vatten medan 800 skall man skölja med sprit.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kranvatten innehåller salter, kan vara obra.. :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag kör på T-dojan, det fungerar bra, kortet blir helt rent och jag kan rengöra vartefter jag löder på grejer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går bra att tvätta kort med diskborste och diskmedel så länge man gör det under rinnande vatten från kranen. Det blir ju jordat då. :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag fick nå vitt guck på ett kort när jag sköljde det i tröd.
Skriv svar