Idér kring solfångare...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst finns det, men att skaffa en luft/vatten eller en vatten/vatten värmepump är dyrt, det får bli en billig luft/luft modell,
har ju ordentlig vedpanna och acctank, men vill slippa att elda på vår/sommar/höst,
och som jag bor så räcker det med lite bättre marginaler på värmepumpen så får man kanske en månad till per år som man slipper elda
Millox

Inlägg av Millox »

riki: Tja, du. Det står på alla ställen som handlar om solvärme att en glykol-vatten-blandning är känslig för temperatur och tryck och att det är därför man använder partiell förångning för att skydda värmebäraren. Känns orimligt att alla tillverkare av solfångare drabbats av masspsykos och att det egentligen inte är nödvändigt, men det kan ju handla om att glykolen har flackare kokpunkt-tryck-karakteristik så den därför blir utsatt för större påfrestningar än vattnet.

whynot: Fast nu var det heatpipes:en som vi diskuterade, inte vakuumrören. Att vakuumrören ger bättre effektivitet torde stå helt klart, men på samma sätt borde man också kunna använda dem med vanliga genomlöpna rör.

(Det här skrev jag vid 8, men blev ivägryckt så jag hann inte slutföra... om det skulle ha tillkommit något så att det blir irrelevant eller inaktuellt.)
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Så är det det där med verkningsgrad, en hemmabyggd panel (inte byggsats alltså) har oftast en sämre verkningsgrad än en färdig.
Detta löser man med mer kvadrat för att kompensera.

Har själv funderat på panel, men då måste jag ha större beredare.
Idag har jag 30 liter och det är ganska praktiskt när tonåringarna ska duscha, det bir inte så länge... :twisted: :twisted: :twisted:
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Vad ska man förvänta sig för effekt?

Vi har ett system som jag inte är ett dugg nöjd med... ca23kvm(3* 7,5kvm) traditionella solfångare monterade på ett tak med 45 grders lutning och i optimalt läge mot solen... en 500 + 4000 liters tank.. det är allt därefter som är skit...

Trots att solpanelerna var planerade från start så har vi en plattväxlare till solen, inga slinor i tanken alltså... det måste vara högsommar för att den ska trycka upp den lilla tanken i något som är värt att kalla värme och har det legat på ett par dagar så börjar den stor värmas, men nu, på vanliga dagar med sol, är inte värmeingången från den nämnvärd, trots att den slår på och visar mellan 70-89grader under flera timmar...

Till det så kan man ju undra över expansionskärlet, i sommras löste jordfelsbrytaren ut, den stog i ungefär en timme utan ström för att cirkulera det och när jag kom ner så hade den pressat ur sig 4 liter av mediat... hade ingen möjlighet att fylla på det själv så det stog still i 2 veckor innan hantverkaren behagade komma...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hmm... låter som ett konstruktionsfel av rang, ca en tredejedel av ytan borde lätt räcka även för att få upp den större tanken i åtminstone duchtemperatur, och litet till en varm sommardag, även utan heatpipes och andra moderna finesser.
(här fungerar det åtminstone, och det är vanliga paneler, visserligen med annorlunda montering, men vanliga koppar rör inpressade i aluplåt under issolerglas)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så länge vattnet är syrefritt (alltså inget överskott på syre) så börjar det väl inte heller rosta om det var det du menade?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske du kan förklara litet mer om hur värmeväxlarsystemet är kopplat, samt exakt typ av paneler (konstruktionmässigt altså), tror nämnligen detta skall gå att åtgärda.

Edit: Henry hann före

Edit2: Vet visserligen inte exakt hur det ser ut i just detta fall, men om expansionskärlet bubblade över låter det ju rätt mycket som att systemet har kokat pga cirkulations stoppet, wich means, själva panelerna tycks fungera?
Men fel finns i överförings systremet mellan paneler och acc tankar?

------------------
Edit3: Ang det Henry skrev, skulle vilja påstå att detta är fundamentalt viktigt att tänka på vid konstruktion av anläggningen, varw sig det gäller solfångare, eller andra typer av fasta vattenburna system om man vill undvika framtida problem, om det var detta som avsågs?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Det är ju köpta grejor hela rasket, installerades förra våren, vi gick på den vanliga paneler eftersom vi hade så stor yta att tillgå för ändamålet.
Jag trodde att vi med den stora ytan skulle kunna köra det en ganska stor del av året(okt tom feb borträknat) om än att man fick komplettera med vedeldning under vår och höst, men som det är nu så eldas det för fullt även om det är hela soldagar!

Allt beställdes för att få så lite hantering som möjligt, och för att slippa elda på försommar och in mot hösten... jag är så sur på det där så jag kan inte beskriva det i ord ;) jag tror inte att problemet ligger i panelerna utan skiten de har satt efter för att få över värmen i tanken, när jag klagade på att de var lite låg framledningtemp på det så ställde de bara ner pumparna till lägsta hastighet(60 liter i min - höjdtrycksfall) och strypte delen efter växlaren nästan helt, vilket gjorde inröret varmt till tanken men det kommer antagligen inte igenom något vatten att tala om...

Jag har kommenterat till dem ända från början att det är en lustig lösning med en plattväxlare när man vet att man ska ha det från början istället för att ha slingor i tanken... när jag ser hur andra har sina lösning på solvärmen så blir man bara deprimerad ;) de fixar ju skickning och allt! med denna lösaning så blandar de ju upp hela volymens vatten så att det inte blir någon temp på det ..
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag ska knalla ut och ta kort på det så får ni se hur eländet ser ut! har papper och så på allt hemma, det enda jag inte kan hitta är en lika stor anläggning med samma lösning som denna - har bara hittat denna lösning på små system..
Joe

Inlägg av Joe »

Plattvärmeväxlare är inte dåligt, däremot kan installationen vara det...
Hur är den ansluten mot ackumulatorn?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur funkar regleringen? Jag tycker att det låter som att problemet ligger där.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

den lilla tanken är seriekopplad med den stora, från plattväxlaren kommer det in i den lilla på toppen och pressas ner egenom den lilla över till toppen på den stora, plattväxlaren tar vattnet från botten av den stora in i växlaren *hoppas det inte är rörigt* så den cirkulerar allt vatten i systemet mao, i samma hastighet oavsett temp på det inkommande från solen.
Den mäter tanktemperaturen överst i den lilla tanken(vilket väl är ologiskt? dit kommer ju det varma vattnet först och lämnar systemet sist)

Automatiken mäter tempen i panelerna och på den översta nivån i den lilla tanken, den slår till när tempen i panelerna är 5 grader över tempen i den lilla tanken och slår ifrån när den är 2 grader under tempen i tanken.
Det sitter alltså en cirkultaionspump för solpanelsidan som är ställd på lägsta hastighet vilket ska vara 75liter/min - förslut för höjden och den sekundära sidan har en som är ställd på lägsta hastighet OCH en ventil som nästan är stängd eller med mycket liten genomströmmning.

Rent logiskt så borde det vara ett jäkla drag i detta, men det ger inte alls i närheten av vad jag trodde det skulle, och då hade jag inte höga förväntningar - därav de stora panelerna..

jag ska ta bilder som sagt, det är lättare att se hur det är uppbyggt då :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

För mig låter det inte alls om ett bra system. Du bör ju snarare mäta temeraturen i botten. Och köra pumpen om panelens temp är 5° högre. Men det kommer att resultera i att tempen från solångeran blir lägre. Så att föra in den värmen på toppen är kanske inte helt bra. Toppen på den stora tanken är kanske bättre.

Men jag är inte helt söker på hur det är. Va är det för volymer på tankarna. stor och liten är ju olika för olika personer. Det är väl radioator vatten i tankarna? Vad har du för varmvattenberedare? Vad har du för värmesystem?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ja det är nog inte gjort som det borde vara, jag har ifrågasatt mer än en sak kan jag säga..

den "lilla" tanken är på 500liter och ur den kommer varmvattnet, i den finns även 2st elvärmeslingor som inte används. kommer inte ihåg modell men det är en Nibe - ska kolla detta - den är i vart fall inte anpassad för solvärme.

Den "stora" tanken är på 4000liter och har inga andra anslutningar än en in på ovansidan och och en på nederdelen.

Givarens placering var det första jag frågade om, eftersom det verkade så urbota idiotiskt att ha den där, nu i efterhand så har jag förstått varför den sitter där den sitter - det finns inga andra uttag för givare kvar!!
Jag passade på att gå ner och prata med en av de killarna som inte jobbade på firman men som gjorde jobb åt dem i detta system om vad han tyckte om konstuktionen - han sa bla att man inte gör så här i ett nytt system utan det är en eftermonteringslösning i små villasystem och att den lilla tanken borde ha varit en tank för just solvärme..
Ifrågasatte detta till de som levererade helhetslösningen med panna, tankar och sol, men han kommenterade att den där inte visste vad han pratade om och att det bara ska trimmas in, han har trimmat det 7 gånger och det är kass ännu, nu bryr han sig inte om att dyka upp längre ...
Nu är inte detta en skuldfrågetråd utan jag vill utröna vad som behöver fixas för att det ska funka som det en gång var tänkt, hur stora ingrepp det än innebär...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var ju tämligen reäla tankar. Vad har du för varmvattenberedare? Är det en varmvatten tank i den lilla tanken? Har du testat att flytta givaren till botten. Och kanske ställa om regulatorn. Starta vid 10° och stoppa innan det är negativ skillnad. Risken är ju att skiktningen i tanken blir skit. Men det är en enkel lösning som borde ge resultat.
Skriv svar