Papa bygger dator! * ännu mycket mer bilder*
eäuu... Att disken spinner upp och att fläkten snurrar är tyvärr inget tecken på att allt annat är "OK". Det du vill ha är ett tecken på att datorn "jobbar" med något eller "pip" i systemhögtalaren (det ska vara ett kort pip för "OK").
Om du har en diskettstation ansluten (vänd kabeln rätt) så är det även "ok" om det datorn efter en stund försöker läsa från en diskett.
Innan den kommer dit ska den har räknat minnet och det kan ta ett ... upp till 1 minut.
Klart bäst är att försöka hitta ett gammal grafikkort för vanlig PCI att testa med.
Om du har en diskettstation ansluten (vänd kabeln rätt) så är det även "ok" om det datorn efter en stund försöker läsa från en diskett.
Innan den kommer dit ska den har räknat minnet och det kan ta ett ... upp till 1 minut.
Klart bäst är att försöka hitta ett gammal grafikkort för vanlig PCI att testa med.
den lilla vita fyrkantiga 4pin kontakten på moderkortet är väl ändå till för att ge processorn extra kräm. grafikkortet har ju en egen kontakt för strömförsörjning.
Har du kollat så du inte har lite för mycket värmeavledningsgegga (långt ord) mellan processor och kylfläns? har provat det fenomenet och då va datorn inte glad. Men gick fint när ja torkade bort lite.
Har du kollat så du inte har lite för mycket värmeavledningsgegga (långt ord) mellan processor och kylfläns? har provat det fenomenet och då va datorn inte glad. Men gick fint när ja torkade bort lite.
Nästan slutet!
Pratade med komplett idag, och det verkar som att jag kan få lämna tillbaka grafikkortet och köpa ett annat. De återkommer om 2-3 dagar...
Ville ändå göra klart allt så jag kan smacka in kortet sen.
Lödde lite dioder idag, var egentligen det enda jag gjorde.
Har kvar plasten på plexit tills jag vet att skiten fungerar.

Sidoblick.

Innanmätet.

Märkte här att mina dioder är lite väl starka. Ska jag bara slänga på lite mer motstånd eller ska man sätta nåt papper för eller?

Eftersom allt är svar så ser det inte så pjåkigt ut med plåtarna.

Lite perspektiv kryddar alltid.

Man glimtar en Ibanez prestige i bakgrunden. Används till mina onda metal projekt.

Ser ut som en postorder grunka med plasten.

Trångt och härligt!

Så slutfrågan är väl dioderna. Finns det nåt bra sätta att få spridning i lådan, typ folie eller nåt, eller är det mer dioder som gäller?
Frontlyset. Mer motstånd? Skulle räcka med svagt lysande faktiskt.
Vill återigen tacka för all hjälp och input!
Behövs det hjälp med plåt någon gång så kanske jag kan fixa nåt.
edit: Läste att man kan "frosta" plexit genom att sandpappra. Funderar på om det ger jämnare spridning på lyset i lådan sett utåt?
Ville ändå göra klart allt så jag kan smacka in kortet sen.
Lödde lite dioder idag, var egentligen det enda jag gjorde.

Har kvar plasten på plexit tills jag vet att skiten fungerar.

Sidoblick.

Innanmätet.

Märkte här att mina dioder är lite väl starka. Ska jag bara slänga på lite mer motstånd eller ska man sätta nåt papper för eller?

Eftersom allt är svar så ser det inte så pjåkigt ut med plåtarna.

Lite perspektiv kryddar alltid.

Man glimtar en Ibanez prestige i bakgrunden. Används till mina onda metal projekt.

Ser ut som en postorder grunka med plasten.

Trångt och härligt!

Så slutfrågan är väl dioderna. Finns det nåt bra sätta att få spridning i lådan, typ folie eller nåt, eller är det mer dioder som gäller?
Frontlyset. Mer motstånd? Skulle räcka med svagt lysande faktiskt.
Vill återigen tacka för all hjälp och input!
Behövs det hjälp med plåt någon gång så kanske jag kan fixa nåt.
edit: Läste att man kan "frosta" plexit genom att sandpappra. Funderar på om det ger jämnare spridning på lyset i lådan sett utåt?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hm, har inte sett något medföljande kort till moderkortet ?
Får fan hoppas det funkar, idag har jag fått grafikkortet och det ska installeras Window$ och massa smått och gott.
@Tekko:
Ska ta en slutbild sen när burken står under TV:n, men trror inte röda och gröna skulle bli lika snygg i lägenheten som den ser ut nu faktiskt.
Men kanske passar lagom till jul.. .
Får fan hoppas det funkar, idag har jag fått grafikkortet och det ska installeras Window$ och massa smått och gott.

@Tekko:
Ska ta en slutbild sen när burken står under TV:n, men trror inte röda och gröna skulle bli lika snygg i lägenheten som den ser ut nu faktiskt.

Men kanske passar lagom till jul.. .

Jo jag vet,Tekko skrev:Jag gillar inte blåa dioder, de är så sönderanvända av modgalna fjortisar.
Så tråkigt när precis ALLA ska ha dem.![]()

Jag har delar till en till dator, men vet inte riktigt vad jag ska ha den till. Behöver ingen server hemma, och har för liten lägenhet för att ha en gästdator.

Men det temat skulle i så fall vara grönt och svart. Som en tribut till ett av mina favoritband.

Låter ännu mer fjortis än blå lysdioder, men alltid kul att göra tema saker tycker jag.

Kass bild. Men tänkte göra en shablon av en fladdermus yada yada.
Men det projektet ligger inte så högt i prio - men blir kanske en presentation sen till jul.

@ondskehem: Tack som fan!
Har ju visat sig att man inte är den vassaste kniven i lådan gällande detta. Men fick hem PCI Express kortet idag. Stoppar in kortet i datorn. Fläkten går på kortet, allt rullar. Men ingen bild på skärmen.
Testade båda slottarna.
Kan tyvärr inte testa något annat kort. Men har jag missat något vitalt?
* Kortet har ingen extra strömförsörjning och det står inget speciellt i manualen.
* Prövat båda slottarna.
* Olika kablar på skärmen.
* Stängt av och på skärmen
* Börjar bli tröttsamt.
Testade båda slottarna.
Kan tyvärr inte testa något annat kort. Men har jag missat något vitalt?
* Kortet har ingen extra strömförsörjning och det står inget speciellt i manualen.
* Prövat båda slottarna.
* Olika kablar på skärmen.
* Stängt av och på skärmen
* Börjar bli tröttsamt.