TFT to PCB, Kretskortsexponering med TFT skärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur har det gått med detta?

Som jag skrev tidigare:
Blir det likadant om man sätter UV-lysrören på andra sidan skärmen?
(En del displayer bromsar ju ljuset mer från ena sidan.) Det tar ju inte så många sekunder att kolla iallafall. :)

Jag hoppade av Tradera-auktionen på skärmen jag tänkte köpa. Vinnaren bjöd över 1000kr och det kändes inte som om en begagnad 17" utan chassi var värd det. Jag hoppade av vid 700kr. Men jakten fortsätter. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fick en bärbar igår, just innan den skulle hivas i skrotcontainern, en 486/25 med kasst batteri, med monokrom skärm, kollade med lupp och den har snygga fyrkantiga rutor med svarta streck runt rutorna, nästan så man vill prova med den , men den är kandidat till kronografdator då den funkar på 12v och har låg energiförbrukning, strax under 10w
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu står det äntligen en TFT-skärm i lägenheten. :)
Den kommer passa perfekt eftersom man kan ställa in massor med saker som t.ex pixelstorlek, skärpa, stort omfång på kontrast mm.

Dags att plocka isär och titta. :D

edit: Fick just en idé. LaRdA's bild med UV-rören visar ju att det inte lös igenom så mycket. Men: UV-ljus är ju osynligt för ögat! Det kanske fungerar ändå. Någon som provat att belysa ett kort med TFT-skärm och UV? Sedan det jag frågade om tidigare: Har ni testat att belysa från andra sidan skärmen?, dvs den sidan man normalt tittar på. Man vet aldrig, det kan ju ge annorlunda resultat. Värt att testa iallafall.

Lägg gärna upp lite mer test-resultat och bilder. Vi kan ju inte låta tråden sluta här mitt i. :) Iallafall ska jag beställa små UV-rör och prova mig fram tills det fungerar, för det borde gå.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jag testade belysa kortet genom tft skärmen med UV lampa, den som elfa säljer. Men jag har inte testat belysa från skärmens framsida. Kan testa det i helgen. Just nu är arbetsbänken fullbokad med jobb tyvärr.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om UV-ljuset utan någonting framför kan lysa upp ett vanligt vitt papper så kan man då testa och se om det även lyses upp efter att UV-ljuset gått genom skärmen, eller om det filtreras bort.

En vanlig LCD blir till slut förstörd av kraftigt UV ljus, TFT skärmar fungerar visserligen efter en lite annorlunda princip men man kommer kanske ändå att minska deras livslängd i längden om man tänkt att använda den under en längre tid. Fast handlar det om gratis grejer så är det ju förstås skit vilket.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Har plockat isär skärmen nu. På displayens baksida står det "LCD TFT". Är det en TFT eller LCD? :)

Några mörka bilder. (Det var svårt att ta kort på blank aluminium..)

Bild

Bild

Nu börjar det bli lite knepigt. Massor med små skruvar. Man vill ju inte skruva isär mer än nödvändigt. :)

edit: Ändrade sökvägarna till bilderna.
Senast redigerad av JimmyAndersson 6 oktober 2006, 15:19:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Skärmen är nu nerplockad i molekyler. :)
Bild

Allt detta ska monteras i skalet från en flatbäddscanner, så några av sladdarna måste bytas ut mot några som är 5-10cm längre. Troligen kommer det inte innebära några direkta problem.

Märkte att displayen släpper igenom olika mycket ljus vid olika våglängder. Det lutar åt att jag kommer använda både UV och små vita lysrör plus de befintliga ljuskällorna från skärmen. Tanken är att kunna välja vilken ljuskälla som ska användas, åtminstone i expriment-stadiet.

edit: Ändrade sökvägen till bilden.
Senast redigerad av JimmyAndersson 6 oktober 2006, 15:20:05, redigerad totalt 1 gång.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

JimmyAndersson skrev:Har plockat isär skärmen nu. På displayens baksida står det "LCD TFT". Är det en TFT eller LCD? :)
Jag har för mig att TFT innebär att det sitter drivtransistorer i själva skärmpanelen och LCD är bara tekniken.
En ren LCD-panel är således en "passiv" komponent som saknar all form av styrelektronik.
Edit:Stavfel
Senast redigerad av Pjoms 6 oktober 2006, 15:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det verkar vara så. Wikipedia gav mig samma svar:

"Tunnfilmtransistorer (TFT) är transistorer etsade på tunna filmer. De används i nyare typer av datorskärmar med flytande kristaller."

Tog reda på lite mer om skärmen och det visade sig vara en TFT-skärm:
"Nokia 500Xa. En bildskärm från Nokia med ett TFT-bildrör och en punkttäthet på 0,3 mm. Ljusstyrkan är i toppklass med 250 candela per kvadratmeter."
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

TFT-bildrör :shock: :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol: :lol: Det såg jag först nu. :D

Texten kommer från Testcentret på idg.se och de brukar missa.

Nu sitter TFT'n monterad i scannerskalet. Det ser precis ut som en scanner, men den kan visa bilder istället. :D

Men hur har det gått för er andra?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Coolt Jimmy! 8)

Funkar den här metoden med TFT så blir det ju en väldigt elegant lösning! Det som jag ser som ett problem, om själva tekniken fungerar, är att upplösningen är rätt begränsad i sammanhanget. 0.25mm i punktstorlek blir ju ca 10 mil och det skall sedan matchas ihop med ledningsbanan/isolationen. Man skulle isåfall ha tag i en skärm med ännu mindre pixelstorlek
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I praktiken sedan så kommer bredden på alla ledningar förmodligen att bli lite större då laminatet inte kommer att ligga dikt an mot pixlarna i sig. Detta eftersom det är en tunn glasskiva direkt framför pixlarna och förmodligen också plast eller så som repskydd vilket gör att ljuset hinner sprida sig lite så att bredden blir lite större än pixlarna. Hur mycket är beroende på avståndet och spridningsvinkeln av ljuset från pixlarna i sig. Det kan ju mycket väl hända att det är så lite på det lilla avståndet så att det inte är någonting som märks. Men om det skall vara väldigt tunna linjer så nära varandra som möjligt så kan det kanske vara någonting att behöva tänka på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Precis, det går nog inte att göra så jättesmå ledare/isoleringar, men parallellt med detta så håller jag på att modda en skrivare så att den klarar att mata igenom kretskort. Den skrivaren klarar utan problem två ledare mellan IC-pinnar med standard-delning.

Har förresten beställt vattenfast bläck nu. Digiview har verkligen bra service! När man mailar till andra företag så brukar de bara svara på frågorna lite kort och sedan är det stopp. Men jag har fått flera mail från Digiview där de hjälpt mig hitta precis det jag söker. Sedan frågade de "Ska jag ta detta som en beställning?" Smidigt! Då behövde jag inte skicka en separat beställning utan de tog emot det vi kommit fram till genom mailkontakten. Bra support! :tumupp:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är nyfiken på vidare resultat .. :)
Speciellt om man kan fixa layout för 0.50 mm pitch kretsar (PQ208)..
Skriv svar