Dra 12Vdc i samma vp-rör som 1-wire?
Japp, det kommer alltid fram nya saker.
Jag körde med 230v i mitt förra hus, så detta hängde bara med vid flytt o här va det 400v, ska det vara 2 poler som bryter, så kör jag dubbla.
"Jag har följt dina el/elektronikkunskaper " det va värst...! På vilket vis då?
Nej, jag har aldrig utgivit mig för att kunna och jag frågar alltid före jag gör en sak, vet precis vad jag gör, när jag gör det, för att inte orsaka skada.
Det är ju därför jag frågar, för att få nödvändiga svar utan att gå en hel eletrikerutbildning. Tacksam för dom svar jag fått.
Jag behöver inte rannsaka mig själv, jag VET min begränsning.
Jag har jordfelsbrytare.
/B
Jag körde med 230v i mitt förra hus, så detta hängde bara med vid flytt o här va det 400v, ska det vara 2 poler som bryter, så kör jag dubbla.
"Jag har följt dina el/elektronikkunskaper " det va värst...! På vilket vis då?
Nej, jag har aldrig utgivit mig för att kunna och jag frågar alltid före jag gör en sak, vet precis vad jag gör, när jag gör det, för att inte orsaka skada.
Det är ju därför jag frågar, för att få nödvändiga svar utan att gå en hel eletrikerutbildning. Tacksam för dom svar jag fått.
Jag behöver inte rannsaka mig själv, jag VET min begränsning.
Jag har jordfelsbrytare.
/B
Dubbla reläer borde fixa spänningen över RC-filtren. Men jag oroar mig för att SS-reläerna inte garanterar säker brytning. (Syftar på personsäkerhet.) Så du måste har tvåpoliga säkerhetsbrytare för att kunna utföra arbeten på elementen. Om du har någon granne eller god vän som är elektriker så fråga om råd/be om hjälp med att göra en säker installation.
Jag har ett antal gånger i denna tråd länkat till komponenter hos ELFA. Det har uteslutande varig för att visa på exempel som finns där ute. Det är enkelt för mig att hitta på ELFAs hemsida och länka dit. ELFA är för mig en källa till information och inspiration. Men det är endast undantagsvis jag handlar där.
När det gäller LC-filtren resonera jag så här; Efter som det finns gott om apparater (motorer mm) som matas med 400V så borde det finnas LC-filter även för dessa. Det gäller bara att hitta dem. Lägg upp en särskild tråd och fråga här på forumet om någon känner till om och i så fall var dem finns.
Om du inte känner någon elektriker som vill hjälpa dig så kan du kanske även fråga efter det på forumet. Själv läste jag hela den teoretiska delen (med råge) för A-behörighet i gymnasiet. Men jag har inte jobbat en dag med starkström sedan jag slutade gymnasiet 1991. (Det krävs 6års varierad praktik för att verkligen få behörigheten.) Så om ingen annan är villig att hjälpa dig kanske vi kan tala om saken. Men då behöver jag veta var du bor (hur långt jag behöver resa). Men kolla om du får hjälp på närmre håll först.
Jag har ett antal gånger i denna tråd länkat till komponenter hos ELFA. Det har uteslutande varig för att visa på exempel som finns där ute. Det är enkelt för mig att hitta på ELFAs hemsida och länka dit. ELFA är för mig en källa till information och inspiration. Men det är endast undantagsvis jag handlar där.
När det gäller LC-filtren resonera jag så här; Efter som det finns gott om apparater (motorer mm) som matas med 400V så borde det finnas LC-filter även för dessa. Det gäller bara att hitta dem. Lägg upp en särskild tråd och fråga här på forumet om någon känner till om och i så fall var dem finns.
Om du inte känner någon elektriker som vill hjälpa dig så kan du kanske även fråga efter det på forumet. Själv läste jag hela den teoretiska delen (med råge) för A-behörighet i gymnasiet. Men jag har inte jobbat en dag med starkström sedan jag slutade gymnasiet 1991. (Det krävs 6års varierad praktik för att verkligen få behörigheten.) Så om ingen annan är villig att hjälpa dig kanske vi kan tala om saken. Men då behöver jag veta var du bor (hur långt jag behöver resa). Men kolla om du får hjälp på närmre håll först.
Ok, så du menar att dom reläerna jag har funkar för det jobb dom skall göra men om jag skall mecka med elementen så behöver jag en manuell tvåpolig brytare?
Det finns ju inte annars, och propparna ska ju ur så fort man gör nått arbete på en elkontakt.
För det är så jag tolkar dig nu, "utföra arbeten på elementen".
"Men jag oroar mig för att SS-reläerna inte garanterar säker brytning."
Menar du för att det kan uppstå självtriggning?
Jag kan ärligt inte se vad som kan inträffa som skulle drabba personsäkerheten?!
Jättebra att du tar upp sånt här dock!
Så länge man jordar sina grejer, och kapslar in allt man gjort i en säker kapsling, och det man gjort inte kan bli varm o börja brinna, så finns väl inga andra problem?
/B
Det finns ju inte annars, och propparna ska ju ur så fort man gör nått arbete på en elkontakt.
För det är så jag tolkar dig nu, "utföra arbeten på elementen".
"Men jag oroar mig för att SS-reläerna inte garanterar säker brytning."
Menar du för att det kan uppstå självtriggning?
Jag kan ärligt inte se vad som kan inträffa som skulle drabba personsäkerheten?!
Jättebra att du tar upp sånt här dock!
Så länge man jordar sina grejer, och kapslar in allt man gjort i en säker kapsling, och det man gjort inte kan bli varm o börja brinna, så finns väl inga andra problem?
/B
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
hejsan
det här med hårdvara och elsäkerhet är något jag lever på. benrig verkar vara mer åt mjukvaruhållet
"Jag har följt dina el/elektronikkunskaper " det va värst...! På vilket vis då?
Jag har varit väldigt elak men det är med bästa välmening så har jag klippt ur dina inlägg följande som jag tycker visar på liten kunskap om el och elektronik. Det är väldigt bra att du frågar men om du inte ställer rätt fråga så får du fel svar. Hade du frågat om man behöver dubbla relän vid drift av element mellan 2 faser? eller var det jag som tittade på schemat och kopplade ihop det med uppgiften 400 volt.
Nu till klippen
CITAT:Och vad gällande kondingarna så ska jag ha tre kondingar, parallellt eller i serie? Kan jag få en beskrivning på hur jag kopplar in en konding rätt?
Och kanske även hur dessa tre skall kopplas?
Det kanske är en basic fråga men jag har aldrig behövt ha med kondingar i mina byggen:)
Om jag matar med 12Vdc till mina SS-Reläer o har en resistor på +kabeln, på 2K2(??) för att mata relät med en låg ström/spänning (Den drar vid 3Vdc), o även ha en, två kondingar mellan plus o minus på reläspolen?
Jag vet ju att man räknar samman mA totalt o sen har man adapter som pallar med det, men spänningen vet jag inte om den kan bli för låg?
Jag hajjar inte hur jag ska göra nu
Men är det så uppbyggt i cat5-kabeln att varje par är tvinnat?
Är det skillnad i om man löder en kabel eller använder skruvplint?
Om jag nu drar en 1-wireslinga, ska jag helst löda eller går det bra o skruva?
Nu har det kommit ett nytt ord här: emitterföljare , vad är nu DET då?
Aha, då får jag väl fråga: Hur ser jag i databaldet att det finns ett skydd?
VDR fattade jag inte dock
SLUTCITAT:
Jag tycker att jag har varit nästan väl elak, jag vill inte dräpa en spirande uppfinnare men ska du kunna fortsätta att utveckla så bör du vara i livet.
Vad jag är rädd för är utförandet, anslutningar, avsäkring och isolation. elsäkerhet går inte att testa, det är bara okulärbesiktning + lite mätning som avgör om en anläggning är person och brandsäker.
Anslutningar: sitter dom fast och vad händer om dom lossnar
Avsäkring: Löser säkringen ut vid kortslutning och överbelastning
Isolation: har man separering av nätspänningsförande och beröringsbar del
CITAT:Det är ju därför jag frågar, för att få nödvändiga svar utan att gå en hel eletrikerutbildning. Tacksam för dom svar jag fått.
Jag brukar upplysa en del att elektrikerutbildningen är längre än läkarutbildningen, Läkare blir du på 7 år. Elektriker är 2år plus 7 års praktik plus behörighetskurs.
Det var mycket pekpinnar.
I en modern anläggning så eftersträvar man centralt placerade apparater(typ kontaktor) och drar kabel från dessa. Busstyrningar styr ofta en elapparat typ värme element då med inbyggd styrning. Att sätta relän under / bakom / bredvid elementen görs inte idag. Elanläggningar ska göras överskådliga. Är de med relän lite här och där överskådligt? Man kanske visa på skärmen vilka som är till och vilka som är från.
De senaste reglerna för elinstallatörer kan tolkas på följande sätt: Gör som du vill men se till att det inte händer något.
inte händer något!
Det var lång och allvarligt, hoppas styrningarna fungerar.
Protoytpen
det här med hårdvara och elsäkerhet är något jag lever på. benrig verkar vara mer åt mjukvaruhållet
"Jag har följt dina el/elektronikkunskaper " det va värst...! På vilket vis då?
Jag har varit väldigt elak men det är med bästa välmening så har jag klippt ur dina inlägg följande som jag tycker visar på liten kunskap om el och elektronik. Det är väldigt bra att du frågar men om du inte ställer rätt fråga så får du fel svar. Hade du frågat om man behöver dubbla relän vid drift av element mellan 2 faser? eller var det jag som tittade på schemat och kopplade ihop det med uppgiften 400 volt.
Nu till klippen
CITAT:Och vad gällande kondingarna så ska jag ha tre kondingar, parallellt eller i serie? Kan jag få en beskrivning på hur jag kopplar in en konding rätt?
Och kanske även hur dessa tre skall kopplas?
Det kanske är en basic fråga men jag har aldrig behövt ha med kondingar i mina byggen:)
Om jag matar med 12Vdc till mina SS-Reläer o har en resistor på +kabeln, på 2K2(??) för att mata relät med en låg ström/spänning (Den drar vid 3Vdc), o även ha en, två kondingar mellan plus o minus på reläspolen?
Jag vet ju att man räknar samman mA totalt o sen har man adapter som pallar med det, men spänningen vet jag inte om den kan bli för låg?
Jag hajjar inte hur jag ska göra nu
Men är det så uppbyggt i cat5-kabeln att varje par är tvinnat?
Är det skillnad i om man löder en kabel eller använder skruvplint?
Om jag nu drar en 1-wireslinga, ska jag helst löda eller går det bra o skruva?
Nu har det kommit ett nytt ord här: emitterföljare , vad är nu DET då?
Aha, då får jag väl fråga: Hur ser jag i databaldet att det finns ett skydd?
VDR fattade jag inte dock
SLUTCITAT:
Jag tycker att jag har varit nästan väl elak, jag vill inte dräpa en spirande uppfinnare men ska du kunna fortsätta att utveckla så bör du vara i livet.
Vad jag är rädd för är utförandet, anslutningar, avsäkring och isolation. elsäkerhet går inte att testa, det är bara okulärbesiktning + lite mätning som avgör om en anläggning är person och brandsäker.
Anslutningar: sitter dom fast och vad händer om dom lossnar
Avsäkring: Löser säkringen ut vid kortslutning och överbelastning
Isolation: har man separering av nätspänningsförande och beröringsbar del
CITAT:Det är ju därför jag frågar, för att få nödvändiga svar utan att gå en hel eletrikerutbildning. Tacksam för dom svar jag fått.
Jag brukar upplysa en del att elektrikerutbildningen är längre än läkarutbildningen, Läkare blir du på 7 år. Elektriker är 2år plus 7 års praktik plus behörighetskurs.
Det var mycket pekpinnar.
I en modern anläggning så eftersträvar man centralt placerade apparater(typ kontaktor) och drar kabel från dessa. Busstyrningar styr ofta en elapparat typ värme element då med inbyggd styrning. Att sätta relän under / bakom / bredvid elementen görs inte idag. Elanläggningar ska göras överskådliga. Är de med relän lite här och där överskådligt? Man kanske visa på skärmen vilka som är till och vilka som är från.
De senaste reglerna för elinstallatörer kan tolkas på följande sätt: Gör som du vill men se till att det inte händer något.
inte händer något!
Det var lång och allvarligt, hoppas styrningarna fungerar.
Protoytpen
Orkat inte ta fram databladen just nu (klockan är ganska mycket) men du skrev tidigare att reläerna var specificerade för 600V 55A. Borde klara 400V 10A (4*1000W) med rätt RC-filter och VDR.
Edit: Rättat beräkningen.
En typisk egenskap för ALLA halvledare är att det inte finns en galvanisk åtskillnad när de inte leder. Det vill säja det förekommer läckströmmar som kan ge mycket obehagliga och FARLIGA stötar! Därför ska starkströmskretsar med halvledare (SSRer och dimrar mm) ALLTID göras helt strömlösa innan arbete utförs på apparaterna. Det var databladen som rekommenderade säkerhetsbrytare. Och det verkar vettigt.
Men som sagt timmen är sen och jag börjar känna mig mosig. Vi hörs senare i dag. God natt. Och sov så gott.
Edit: Rättat beräkningen.
En typisk egenskap för ALLA halvledare är att det inte finns en galvanisk åtskillnad när de inte leder. Det vill säja det förekommer läckströmmar som kan ge mycket obehagliga och FARLIGA stötar! Därför ska starkströmskretsar med halvledare (SSRer och dimrar mm) ALLTID göras helt strömlösa innan arbete utförs på apparaterna. Det var databladen som rekommenderade säkerhetsbrytare. Och det verkar vettigt.
Men som sagt timmen är sen och jag börjar känna mig mosig. Vi hörs senare i dag. God natt. Och sov så gott.
Senast redigerad av Fransson 2 september 2006, 10:51:06, redigerad totalt 1 gång.
Tack för pekpinnarna....
Undrade nästan när dom skulle komma....
"Anslutningar: sitter dom fast och vad händer om dom lossnar "
Dom sitter, inget händer om dom lossnar.
"Avsäkring: Löser säkringen ut vid kortslutning och överbelastning "
Möjligen en kortslutning och proppen går.
"Isolation: har man separering av nätspänningsförande och beröringsbar del "
Eller inte kortis då man har isloerat allt, utifall ATT dom lossnar.
"I en modern anläggning så eftersträvar man centralt placerade apparater(typ kontaktor) och drar kabel från dessa. Busstyrningar styr ofta en elapparat typ värme element då med inbyggd styrning. Att sätta relän under / bakom / bredvid elementen görs inte idag. Elanläggningar ska göras överskådliga. Är de med relän lite här och där överskådligt? Man kanske visa på skärmen vilka som är till och vilka som är från. "
Modern ja, men jag tänker inte dra om hela elnätet i huset från -75 bara för denna sak.
JA, man ser på skärmen vilka reläer som är på och av, detta har funkat fint i snart 5 år. Jag har kört detta så länge utan trassel, men nu ville jag utöka mina grejer lite o då blev det störningar etc. i 1-wire-nätet.
Det är BRA när folk påpekar elsäkerheten, jäkligt viktigt men det känns lite som hängsle och svångrem i detta fallet, man kanske ska ha extra brytare på en lampa så man kan stänga av den på två ställen, när man byter glödlampa? Då ska man kanske oxå dra ur proppen o även ringa elbolaget o be dom stänga av elen in till en oxå innan man byter lampan...
ursäkta, jag blev nästan dryg o elak där.
Nu tänker jag tacka för mig o för all den fantastiska hjälp jag fått i denna tråd, jag menar det verkligen, jag tror allt kommer gå fint. Tack för omtanken.
/Mjukvarumannen
Undrade nästan när dom skulle komma....
"Anslutningar: sitter dom fast och vad händer om dom lossnar "
Dom sitter, inget händer om dom lossnar.
"Avsäkring: Löser säkringen ut vid kortslutning och överbelastning "
Möjligen en kortslutning och proppen går.
"Isolation: har man separering av nätspänningsförande och beröringsbar del "
Eller inte kortis då man har isloerat allt, utifall ATT dom lossnar.
"I en modern anläggning så eftersträvar man centralt placerade apparater(typ kontaktor) och drar kabel från dessa. Busstyrningar styr ofta en elapparat typ värme element då med inbyggd styrning. Att sätta relän under / bakom / bredvid elementen görs inte idag. Elanläggningar ska göras överskådliga. Är de med relän lite här och där överskådligt? Man kanske visa på skärmen vilka som är till och vilka som är från. "
Modern ja, men jag tänker inte dra om hela elnätet i huset från -75 bara för denna sak.
JA, man ser på skärmen vilka reläer som är på och av, detta har funkat fint i snart 5 år. Jag har kört detta så länge utan trassel, men nu ville jag utöka mina grejer lite o då blev det störningar etc. i 1-wire-nätet.
Det är BRA när folk påpekar elsäkerheten, jäkligt viktigt men det känns lite som hängsle och svångrem i detta fallet, man kanske ska ha extra brytare på en lampa så man kan stänga av den på två ställen, när man byter glödlampa? Då ska man kanske oxå dra ur proppen o även ringa elbolaget o be dom stänga av elen in till en oxå innan man byter lampan...
ursäkta, jag blev nästan dryg o elak där.
Nu tänker jag tacka för mig o för all den fantastiska hjälp jag fått i denna tråd, jag menar det verkligen, jag tror allt kommer gå fint. Tack för omtanken.
/Mjukvarumannen
Du menar att dom skulle tåla 400v 2,5 A (1000W) ?Fransson skrev:Orkat inte ta fram databladen just nu (klockan är ganska mycket) men du skrev tidigare att reläerna var specificerade för 600V 55A. Borde klara 400V 25A (1000W) med rätt RC-filter och VDR.
För 400v * 25A blir 10 000 watt. (vilket skulle motsvara 10 element o så många kör jag inte på ett relä)
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Benring, jag vill bara påminna starten på denna tråd:
Jag håller på att planera mitt 1-wire-nät så bra som möjligt o vill nu, innan jag lägger golv, lägga ner ett 1-wire-nät i VP-rör.
Om du nu har golven öppna, varför inte lägga ner VP rör till alla element och styra centralt? 1-wire nätet kollar temperatur, med IR detektor om det finns folk i rummet.
Om du vill "Nödköra" dvs ström av/på när styrsystemet lagt av vad reglerar temperaturen då? Gamla termostaterna?
Med din styrning, vad får du för kopplingsintervall, dvs tid för till tid för från.
Sådär ja efter lite sömn så kom det fler frågor.
Prototypen
Jag håller på att planera mitt 1-wire-nät så bra som möjligt o vill nu, innan jag lägger golv, lägga ner ett 1-wire-nät i VP-rör.
Om du nu har golven öppna, varför inte lägga ner VP rör till alla element och styra centralt? 1-wire nätet kollar temperatur, med IR detektor om det finns folk i rummet.
Om du vill "Nödköra" dvs ström av/på när styrsystemet lagt av vad reglerar temperaturen då? Gamla termostaterna?
Med din styrning, vad får du för kopplingsintervall, dvs tid för till tid för från.
Sådär ja efter lite sömn så kom det fler frågor.
Prototypen
Angående elsäkerhet.
Ja det kan förfalla som hängslen och svångrem om man är en tekniknörd som tror sig veta hur det ska vara. Du ska till exempel alltid dra ur kontakten när du ska byta ut en glödlampa där glaset gått sönder (trådarna är exponerade). Efter som du inte vet om sladdströmbrytaren är kopplad till fas eller nolla.
De som skrivigt elsäkerhetsföreskrifterna har lagt ner åtskilliga mansåldrar på att tänka sig in i och skaffa sig erfarenhet av otaliga scenarier som vanliga dödliga inte ens kan föreställa sig, än mindre förutse följderna av. Att lära sig, förstå och tillämpa dessa regler kräver en lång utbildning. Och är inte något man ska ta lätt på.
Du kan säkert få en massa gillanden och godkännanden av andra tekniknördar på forumet. Men jag lovar dig ingen elsäkerhetsutbildad person med självaktning kan godkänna någon elinstallation utan att utan att själv ha sett den med egna ögon.
Dessutom om du har en hem/villaförsäkring är det stor risk att den inte gäller när det kommer till kritan, för att du micklat med elen själv.
Mitt slutgiltiga råd kvarstår: Tag hjälp av en elektriker i bekantskapskretsen!
Mitt erbjudande om hjälp kvarstår också, om inte resan är onödigt lång kan jag komma till dig och kolla installationen. Jag skulle känna mig mycket tryggare så.
Nu tänker jag inte diskutera elsäkerhet mer i denna tråd.
Lycka till.
Ja det kan förfalla som hängslen och svångrem om man är en tekniknörd som tror sig veta hur det ska vara. Du ska till exempel alltid dra ur kontakten när du ska byta ut en glödlampa där glaset gått sönder (trådarna är exponerade). Efter som du inte vet om sladdströmbrytaren är kopplad till fas eller nolla.
De som skrivigt elsäkerhetsföreskrifterna har lagt ner åtskilliga mansåldrar på att tänka sig in i och skaffa sig erfarenhet av otaliga scenarier som vanliga dödliga inte ens kan föreställa sig, än mindre förutse följderna av. Att lära sig, förstå och tillämpa dessa regler kräver en lång utbildning. Och är inte något man ska ta lätt på.
Du kan säkert få en massa gillanden och godkännanden av andra tekniknördar på forumet. Men jag lovar dig ingen elsäkerhetsutbildad person med självaktning kan godkänna någon elinstallation utan att utan att själv ha sett den med egna ögon.
Dessutom om du har en hem/villaförsäkring är det stor risk att den inte gäller när det kommer till kritan, för att du micklat med elen själv.
Mitt slutgiltiga råd kvarstår: Tag hjälp av en elektriker i bekantskapskretsen!
Mitt erbjudande om hjälp kvarstår också, om inte resan är onödigt lång kan jag komma till dig och kolla installationen. Jag skulle känna mig mycket tryggare så.
Nu tänker jag inte diskutera elsäkerhet mer i denna tråd.
Lycka till.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Jag håller med Fransson, så vi är två nu. (Vi kunde enas)
Jag lever på elsäkerhet och har sett litegrand av "Friskt kopplat hälften brunnet"
CITAT
Du kan säkert få en massa gillanden och godkännanden av andra tekniknördar på forumet SLUT
Det kanske inte är så lätt att förklara för försäkringsbolaget då man står framför askhögen att Putte på forumet sa att jag kunde koppla så. Den dagen byter nog Putte signatur.
Ska snart till Gotland och sedan genom Småland, om benring bor åt det hållet så kan jag dömma ut det eller bara låta det vara, då man måste vara auktoriserad av EN och elsäkerhetsverket för att kunna godkänna.
Prototypen
Jag lever på elsäkerhet och har sett litegrand av "Friskt kopplat hälften brunnet"
CITAT
Du kan säkert få en massa gillanden och godkännanden av andra tekniknördar på forumet SLUT
Det kanske inte är så lätt att förklara för försäkringsbolaget då man står framför askhögen att Putte på forumet sa att jag kunde koppla så. Den dagen byter nog Putte signatur.
Ska snart till Gotland och sedan genom Småland, om benring bor åt det hållet så kan jag dömma ut det eller bara låta det vara, då man måste vara auktoriserad av EN och elsäkerhetsverket för att kunna godkänna.
Prototypen
Men alltså, det verkar som om "ni" tror att jag är helt inkompetent?!
Elementet har ON-OFF och det finns proppar, det är allt. Varför skall jag nu då plötsligt ha detta?
Att ansluta elkontakter, dosor, knappar eller likn grejer får jag göra helt utan behörighet, endast med nödvändig kännedom och DET HAR JAG!!
Det jag INTE har är kännedom på komponentnivå, OK??
Dessa reläer har vanliga skruvplintar och dom har ett skydd över dessa.
Dom sitter i sig kapslade i en snyggare kapsling.
Reläerna är godkända att koppla in rakt av och t o m montera direkt på väggen, pga dess kapsling.
Så jag lovar, jag HAR kännedom om hur man ansluter lite kabel....snälla släpp den biten nu.
Om nu "Putte" säger att så här kan man koppla så har jag egna tankar kring det hela, tex: Jag gör schemat som det länkades till här, ansluter allt o det blir hett som satan, inte låter jag det sitta då heller...
Jag har byggt flera varianter av denna relästyrning och INGEN har haft problem med att vara farliga. Däremot optimerade så det funkar med 1-wire.
Sen är det ju tydligen så att om jag meckar ihop en lösning som denna och har den hemma hos mig, så är det lugnt. Jag får däremot inte ge bort det till nån, ej heller sälja det.
Gillande är jag inte ute efter, men en korrekt utformad hårdvara, vilket jag förhoppningsvis nu har fått, stort tack för det.
Jag bor i Bålsta så ingen av er har speciellt nära och jag är inte klar alls med detta så det är ändå ingen ide´men tackar som frågar.
Nu tänker jag återgå till det jag blev påmind om, dvs VP-rören.
Jag hade en tanke på att dra allt upp på vinden, el o 1-wire.
Det kanske funar bra nu med dessa förändringar i hårdvaran, så 1-wire funkar med längre kabel.
2: Japp, det är orginaltermostaterna som reglerar då, dessa måste ju sitta iaf, annars sabbar man godkännandet på elementen.
3: Är inte riktigt med på vad du menar men jag läser av tempen var 10 sekund(valbart) och den slår till/från med den intervallen, men den pulsar även beroende på hur kallt det är ute så elementen är sällan heta, ej heller kalla.
Jag schemakör allt så den reglerar exakt som jag vill, eller via internet om man så vill. Den spar en detaljerad logg på allt.
Detta har funkat mycket bra, hade en besparing på 30% i mitt förra hus.
Eftersom ni är dom två som kommenterat i detta och ni då enats så är jag nöjd, jag bygger.
/B
GIVETVIS!! MEN!!! Jag har ALDRIG sett en enda elementinstallation som har säkerhetsbrytare sittandes innan elementet! Det existerar ju inte!Du ska till exempel alltid dra ur kontakten när du ska byta ut en glödlampa där glaset gått sönder (trådarna är exponerade). Efter som du inte vet om sladdströmbrytaren är kopplad till fas eller nolla.
Elementet har ON-OFF och det finns proppar, det är allt. Varför skall jag nu då plötsligt ha detta?
Att ansluta elkontakter, dosor, knappar eller likn grejer får jag göra helt utan behörighet, endast med nödvändig kännedom och DET HAR JAG!!
Det jag INTE har är kännedom på komponentnivå, OK??
Dessa reläer har vanliga skruvplintar och dom har ett skydd över dessa.
Dom sitter i sig kapslade i en snyggare kapsling.
Reläerna är godkända att koppla in rakt av och t o m montera direkt på väggen, pga dess kapsling.
Så jag lovar, jag HAR kännedom om hur man ansluter lite kabel....snälla släpp den biten nu.
Om nu "Putte" säger att så här kan man koppla så har jag egna tankar kring det hela, tex: Jag gör schemat som det länkades till här, ansluter allt o det blir hett som satan, inte låter jag det sitta då heller...
Jag har byggt flera varianter av denna relästyrning och INGEN har haft problem med att vara farliga. Däremot optimerade så det funkar med 1-wire.
Sen är det ju tydligen så att om jag meckar ihop en lösning som denna och har den hemma hos mig, så är det lugnt. Jag får däremot inte ge bort det till nån, ej heller sälja det.
Gillande är jag inte ute efter, men en korrekt utformad hårdvara, vilket jag förhoppningsvis nu har fått, stort tack för det.
Jag bor i Bålsta så ingen av er har speciellt nära och jag är inte klar alls med detta så det är ändå ingen ide´men tackar som frågar.
Nu tänker jag återgå till det jag blev påmind om, dvs VP-rören.
1: Ja, varför inte, det vore absolut bäst och snyggast, det är dock tidsödande...sen hade jag redan påbörjat en del golv innan jag visste hur detta skulle lösas, rent praktiskt.Om du nu har golven öppna, varför inte lägga ner VP rör till alla element och styra centralt? 1-wire nätet kollar temperatur, med IR detektor om det finns folk i rummet.
Om du vill "Nödköra" dvs ström av/på när styrsystemet lagt av vad reglerar temperaturen då? Gamla termostaterna?
Med din styrning, vad får du för kopplingsintervall, dvs tid för till tid för från.
Jag hade en tanke på att dra allt upp på vinden, el o 1-wire.
Det kanske funar bra nu med dessa förändringar i hårdvaran, så 1-wire funkar med längre kabel.
2: Japp, det är orginaltermostaterna som reglerar då, dessa måste ju sitta iaf, annars sabbar man godkännandet på elementen.
3: Är inte riktigt med på vad du menar men jag läser av tempen var 10 sekund(valbart) och den slår till/från med den intervallen, men den pulsar även beroende på hur kallt det är ute så elementen är sällan heta, ej heller kalla.
Jag schemakör allt så den reglerar exakt som jag vill, eller via internet om man så vill. Den spar en detaljerad logg på allt.
Detta har funkat mycket bra, hade en besparing på 30% i mitt förra hus.
Eftersom ni är dom två som kommenterat i detta och ni då enats så är jag nöjd, jag bygger.

/B
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Hejsan, mera klipp
Men alltså, det verkar som om "ni" tror att jag är helt inkompetent?!
Nja helt är väl och ta i, mjukvaran verkar ju vara "up and running" och det har funkat förr.
Att ansluta elkontakter, dosor, knappar eller likn grejer får jag göra helt utan behörighet, endast med nödvändig kännedom och DET HAR JAG!!
jaha du får BYTA uttag och strömbrytare om du har nödig kännedom. Att ansluta (nybyggnad) får du inte göra, inte ens VP rören får du lägga in.
Jag har byggt flera varianter av denna relästyrning och INGEN har haft problem med att vara farliga
Nä vi märker det, du är fortfarande i farten. Farligheten är bara en gång, första och sista.
GIVETVIS!! MEN!!! Jag har ALDRIG sett en enda elementinstallation som har säkerhetsbrytare sittandes innan elementet! Det existerar ju inte!
Men jag har inte sett en elementinstallation med ett relä bredvid på väggen. Relät i sig är en sådan installation att den borde ha en arbetsbrytare inom räckhåll alternativt låsbart i elcentralen. det är på gränsen. Gängsäkring kan duga men inte automater. Det krånglar till sig iom att det är 400volt altså anslutet till 2 faser.
Sen är det ju tydligen så att om jag meckar ihop en lösning som denna och har den hemma hos mig, så är det lugnt
Försäkringsbolag och åklagare kan ha en annan åsikt.
men en korrekt utformad hårdvara
På elektroniksidan har du fått god hjälp och det kommer säkert att fungera. Så länge du håller dig med en CE-märkt batterieliminator och 5 volt så händer väl inga större katastrofer.
Fransson och jag avslutar därmed elsäkerheten, och jag citerar Ingemar Stenmark "He e int lönt å förklara för dem som int begrip"
Prototypen
Men alltså, det verkar som om "ni" tror att jag är helt inkompetent?!
Nja helt är väl och ta i, mjukvaran verkar ju vara "up and running" och det har funkat förr.
Att ansluta elkontakter, dosor, knappar eller likn grejer får jag göra helt utan behörighet, endast med nödvändig kännedom och DET HAR JAG!!
jaha du får BYTA uttag och strömbrytare om du har nödig kännedom. Att ansluta (nybyggnad) får du inte göra, inte ens VP rören får du lägga in.
Jag har byggt flera varianter av denna relästyrning och INGEN har haft problem med att vara farliga
Nä vi märker det, du är fortfarande i farten. Farligheten är bara en gång, första och sista.
GIVETVIS!! MEN!!! Jag har ALDRIG sett en enda elementinstallation som har säkerhetsbrytare sittandes innan elementet! Det existerar ju inte!
Men jag har inte sett en elementinstallation med ett relä bredvid på väggen. Relät i sig är en sådan installation att den borde ha en arbetsbrytare inom räckhåll alternativt låsbart i elcentralen. det är på gränsen. Gängsäkring kan duga men inte automater. Det krånglar till sig iom att det är 400volt altså anslutet till 2 faser.
Sen är det ju tydligen så att om jag meckar ihop en lösning som denna och har den hemma hos mig, så är det lugnt
Försäkringsbolag och åklagare kan ha en annan åsikt.
men en korrekt utformad hårdvara
På elektroniksidan har du fått god hjälp och det kommer säkert att fungera. Så länge du håller dig med en CE-märkt batterieliminator och 5 volt så händer väl inga större katastrofer.
Fransson och jag avslutar därmed elsäkerheten, och jag citerar Ingemar Stenmark "He e int lönt å förklara för dem som int begrip"
Prototypen