Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
4kTRB: Då bör det inte endast jämföras med ordinarie civing-utbildning, utan även jämföras med en kontrollgrupp med liknande förutsättningar som gått en "enklare" utbildning.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35109
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Några veckor menar du?! Varför ska man ens testa, när man vet att matematiken är det viktigaste verktyg man kan ha för att lösa vetenskapliga problem? Dessutom kostar en utbildning jävligt mycket och vi ska inte sätta unga människor på pottkanten för att vi vill lattja lite och undersöka ett välkänt faktum.
-
- Inlägg: 1082
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Starkt reducerad matematik ger mer tid att inhämta kunskaper inom ingenjörs-ämnet.
Är Finita elementmetoden kunskaper som skulle kunna tas bort ?
Komplexa tal är viktiga inom E men inte inom K och M.
Förmodligen skulle 10-20% av eleverna behöva ta kompletterande kurser i matematik, efter avslutad examen.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11857
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Egentligen, är det inte så att det du söker är något annat än just en civilingenjörsutbildning?
Finns ju mycket annat som är mer just som du efterfrågar, mer praktik och mindre teori. Jag själv valde högskoleingenjör istället för civilingenjör mycket av just den anledningen.
Sen finns ju även gymnasieingenjör och en massa olika folkhögskoleutbildningar, KY-utbildningar och dylikt som är mer praktiska och mindre teoretiska.
Finns ju mycket annat som är mer just som du efterfrågar, mer praktik och mindre teori. Jag själv valde högskoleingenjör istället för civilingenjör mycket av just den anledningen.
Sen finns ju även gymnasieingenjör och en massa olika folkhögskoleutbildningar, KY-utbildningar och dylikt som är mer praktiska och mindre teoretiska.
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Mer elektronik och mindre matematik är nog det som ts fiskar efter.
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Å andra sidan så det system vi har och länge haft sätter de som är sämre på matte än annat på pottkanten.HUGGBÄVERN skrev: ↑11 september 2025, 07:53:48 Några veckor menar du?! Varför ska man ens testa, när man vet att matematiken är det viktigaste verktyg man kan ha för att lösa vetenskapliga problem? Dessutom kostar en utbildning jävligt mycket och vi ska inte sätta unga människor på pottkanten för att vi vill lattja lite och undersöka ett välkänt faktum.
Det är väl ovanligt, men förekommer, att folk t.ex. är utmärkta på att programmera men inte på högskole-/universitetsmatten.
Sen kan man väl diskutera vilka kombinationer av kunskaper som är användbara, men det gäller väl cirka alltid och gäller cirka alla utbildningar. (Med risk att haverera tråden så kan vi väl ifrågasätta hela Handelshögskolan....)
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Det kan säkert ofta vara så att just elektroniken i sig inte behöver involvera så särskilt avancerad matematik men ofta vill man ha elektroniken till att påverka något eller reagera på något och detta någots fysik kan vis sig vara rätt så komplicerat. Att då ha mer matematikkunskaper i bagaget kan göra att man får nytta av sin elektronikpryl som man bygger.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35109
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Jag läste fysik på universitetet och där gick mattekurserna verkligen hand i hand med fysikkurserna. Dessutom var vår linje en generalistutbildning som kunde leda till en rad andra specialiseringar som medicinsk teknik, kärnfysik ... och matten var essentiell för de första åren och de grundläggande kurserna.
Som ett exempel på hur viktig matten är kan man nämna en kurs kallad Numeriska Metoder och som säkert har andra namn på andra ställen. Kursen lär ut olika metoder att göra berä'kningar där de matematiska formlerna och ekvationerna inte kan lösas direkt utan man måste använda olika iterativa metoder, oftast med hjälp av dator, för att komma fram till användbara/förståeliga siffor.
Grejen är att sitta och skriva datorprogram är en sak men att strukturera program för att lösa matematiska ekvationer är något helt annat. Det är som att springa 10-mila utan karta och kompass ...
Som ett exempel på hur viktig matten är kan man nämna en kurs kallad Numeriska Metoder och som säkert har andra namn på andra ställen. Kursen lär ut olika metoder att göra berä'kningar där de matematiska formlerna och ekvationerna inte kan lösas direkt utan man måste använda olika iterativa metoder, oftast med hjälp av dator, för att komma fram till användbara/förståeliga siffor.
Grejen är att sitta och skriva datorprogram är en sak men att strukturera program för att lösa matematiska ekvationer är något helt annat. Det är som att springa 10-mila utan karta och kompass ...
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8509
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Jag läste till elingenjör med betoning på elkraft på KPS i Kristinehamn som då för 60 år sedan var en internatskola. Det var mycket matte inblandat på grund av att matte ingick i stor grad vid hållfasthets och effektberäkningar på stora kraftledningar samt generator och transformatorkonstruktioner vid byggandet av kraftverk.
Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Jag däremot läste en utbildning som var snarlik elektroingenjör men med mer fokus på programmering/datorer och därmed lite minskad fokus på annat. Jag hade gärna gått en variant av den utbildningen där matten och reglertekniken (som var det enda som använde matten i nån utsträckning) dragits bort.
Anledningen att jag drar upp detta anekdotiska exempel är att det var lättare för mig att få maxbetyg på programmeringskurserna än att få godkänt (då trea) på matten, och jag kan knappast vara den enda detta gällde.
Anledningen att jag drar upp detta anekdotiska exempel är att det var lättare för mig att få maxbetyg på programmeringskurserna än att få godkänt (då trea) på matten, och jag kan knappast vara den enda detta gällde.